Bukefalos 28 år!

Skor för breda fötter?

Det låter som om jag hade kunnat skriva det där inlägget. Mina fötter är breda och den ena har dessutom ihopväxta tår med nerver och annat som är i oreda och därför är den lite extra kinkig på vilka skor den är i. Som kängor sitter mina haglöfs som smäcken, dock är de väldigt hala, men det verkar vara en produktionsmiss, så jag funderar på att sula om de.

Har provat ett par merell barfotasko förra året, och den fungerade faktiskt riktigt bra. Men, då jag även drar storlek 43 numera så är snygga skor helt hopplösa och hitta, det tillverkas liksom inte åt mig. Så jag följer för tips ;)
 
Jag gillar Geox ,finns alla möjliga varianter från gympaskor till finskor. Har också breda fötter och får skoskav på hälarna av allt men inte av Geox. Nackdel är att de kan vara svåra att hitta om man inte beställer på nätet.
 
Har ankfötter och hallux valgus. Jag älskar skorna från Cinnamon. De har uttagbara sulor vilket jag behöver då jag använder inlägg och de har många fina modeller. Bra kvalitet också!
 
Jag hade tidigare problem att hitta bra skor, just för att mina fötter var för breda för allt som fanns i vanliga skoaffärer.
Nu står det bara skor från Merrell och Icebug i skohyllan. Mina fötter älskar dem (dessutom brukar de vara lätta att hitta på rea). Senaste skoköpet var löparskor. Då blev det icebug (utan metalldubbar). Jag velade mellan två modeller, hittade en sida som testat båda och de skrev att den ena modellen var något bredare än den andra. Den bredare köpte jag och det blev hur bra som helst.

Jag har alltså gått från att inte kunna hitta något ens om jag provar mig igenom skobutikernas hela utbud till att kunna köpa vad som helst på nätet(!) bara det är i rätt storlek. Men det krävs att det är Merrell eller Icebug. Även när jag testat sådant i sportaffärer som enligt säljaren ska vara lika så känner jag en enorm skillnad, mina fötter blir inte alls glada när jag stoppar ner fötterna i något annat.
 
Mina fötter är väldigt lika dina, jag har samma problem. Mitt bästa tips är tyvärr att INTE vara dumsnål! För ett par år sedan bestämde jag mig för att aldrig mer ha obekväma skor, nu har jag färre par men riktigt bekväma.

Prova vad som sitter bra på just dina fötter. Ecco receptor tycker jag är bra gympaskor men de måste vara i rätt storlek. Använder Sorel kängor på vintern. Löparskor har jag just nu saucony som är OK men New Balance är annars kända för att vara lite bredare framtill. Kvinnor har ofta fötter som är breda framtill.

Flera har rekommenderat Merell men de sitter jättedåligt på mina fötter och jag får ont i hålfoten direkt, vilket är synd för de har många snygga. Så prova, prova, prova!
 
Justja, om du tittar på Merrell, kolla efter de som heter något med Moab. Finns både varma vinterkängor, nättare kängor m.m. De upplever jag som bredast av de Merrellskor jag provat (har två olika par själv :p ).
 
Mina fötter är väldigt lika dina, jag har samma problem. Mitt bästa tips är tyvärr att INTE vara dumsnål! För ett par år sedan bestämde jag mig för att aldrig mer ha obekväma skor, nu har jag färre par men riktigt bekväma.

Prova vad som sitter bra på just dina fötter. Ecco receptor tycker jag är bra gympaskor men de måste vara i rätt storlek. Använder Sorel kängor på vintern. Löparskor har jag just nu saucony som är OK men New Balance är annars kända för att vara lite bredare framtill. Kvinnor har ofta fötter som är breda framtill.

Flera har rekommenderat Merell men de sitter jättedåligt på mina fötter och jag får ont i hålfoten direkt, vilket är synd för de har många snygga. Så prova, prova, prova!

Ja dumsnålheten försöker jag råd bot på. Kan tänka mig betala upp till 2000kr för rätt skor. Men då ska dom vara helt rätt!
Men tycker det är så svårt att hitta. Precis som @Red_Chili skriver kan jag gå igenom en hel skoaffär utan att hitta rätt! Vill ju helst beställa på nätet (pga hatar att gå i affärer) men det är ju ännu svårare att hitta rätt. Ska kika på några av märkena i tråden iaf!
 
Justja, om du tittar på Merrell, kolla efter de som heter något med Moab. Finns både varma vinterkängor, nättare kängor m.m. De upplever jag som bredast av de Merrellskor jag provat (har två olika par själv :p ).
Nice! Ska kolla direkt! Frös tårna av mig idag när vi var ute i skogen! Jophursen funkar ju nästan jämt, men kan inte ha raggsockor i dom tyvärr.
Och jag vet ju att du är bästa-pris-jägare precis som jag, vilket känns som en fördel :D
 
Alltså... Jag har skaplig fotvalv. men jag kan verkligen inte ha gympadojor. jag verkar ha hålfoten på fel ställe? Jag får jätteont för skons hålfotsuppbyggnad och min hålfot är inte på samma ställe.

Väl ingångna Blundstone kan jag gå i hela dagarna utan att känna av fötterna alls. Jag har till och med joggat med hästen i dem och det gick utmärkt :D var inte tänklt att jag skulle springa men promenaden var så trist så jag började jogga och det funkade. Bättre än springskorna. Men det var på skogsstigar.
Kan de inte göra Blundstone i nättare finvariant? :rofl:
 
Nice! Ska kolla direkt! Frös tårna av mig idag när vi var ute i skogen! Jophursen funkar ju nästan jämt, men kan inte ha raggsockor i dom tyvärr.
Och jag vet ju att du är bästa-pris-jägare precis som jag, vilket känns som en fördel :D
Jag brukar hitta fantastiska skor för typ 500kr ;) Men då är jag inte överdrivet kräsen med utseende på skorna utan går helt och hållet på vad som är bekvämt, jag har insett att det är värt det.
 
Arbetsskor är ofta bättre variation på bredden med. Både med och utan stålhätta.
Möjligen när man kommer upp i större storlekar.
Jag har hittills aldrig hittat några arbetsskor med stålhätta, där jag inte får skav på stortå och lilltå av stålhättans kant. Och köper man större så hamnar tårna bakom stålhättan....
Lite allt möjligt! De enda vettiga skorna jag har är ju jodpursen - som jag alltså även rider i! (Mina ridstövlar har blivit för trånga i vaderna :angel: )

Har ett par klackade boots från rieker som är okej, bara liite trånga över skräddarknölarna men funkar när man ska vara finare - dvs typ en gång om året. Har ett par terränglöpningsskor från Salomon som jag faktiskt inte provat sen jag blivit kräsen med skor. Så förmodligen är även de lite för smala. Det är alltså kotan nedanför lilltån som är mitt värsta område.
Vill du ha löparskor så är Nikes skor ganska breda. För mig som behöver stabila skor är de alldeles för mjuka, men min son som bara vill ha mjuka och rymliga skor och kläder har älskat Nike.
Ecco som nämnts brukar funka bra på mig, även Reebok.
Asics är kända för att vara ganska smala, så dem kan du undvika.
Ja dumsnålheten försöker jag råd bot på. Kan tänka mig betala upp till 2000kr för rätt skor. Men då ska dom vara helt rätt!
Men tycker det är så svårt att hitta. Precis som @Red_Chili skriver kan jag gå igenom en hel skoaffär utan att hitta rätt! Vill ju helst beställa på nätet (pga hatar att gå i affärer) men det är ju ännu svårare att hitta rätt. Ska kika på några av märkena i tråden iaf!
Har man svåra fötter så är det nästan omöjligt att handla på postorder. Det enda är om du lyckas prova dig fram till en modell som fungerar och sen hittar exakt likadana på nätet...

Jag vet, jag hatar också att gå och handla i butiker. Och skor har alltid varit ett helvete. När jag var barn fick jag ofta prova mig igenom hela skoaffären och köpa de skor som funkade någorlunda på fötterna. Det grävde ofta djupa hål i min mammas redan ansträngda ekonomi... :down: Men vad skulle hon göra?
 
Senast ändrad:
Oj en tråd som passar mina ankfötter :)
Har opererat bort mina knölar på utsidan av fötterna så fötterna ser smala ut men det har gjort att de svullnar lätt, inte tål något som skaver mot ärren mm mm
Att inhandla löparskor betyder besök på löplabbet i ca en timme och många provade skor
Annars står det väldigt mycket ecco skor i hallen plus Merrell för sommarbruk
Går aldrig i högklackat
 
Möjligen när man kommer upp i större storlekar.
Jag har hittills aldrig hittat några arbetsskor med stålhätta, där jag inte får skav på stortå och lilltå av stålhättans kant. Och köper man större så hamnar tårna bakom stålhättan....

Vill du ha löparskor så är Nikes skor ganska breda. För mig som behöver stabila skor är de alldeles för mjuka, men min son som bara vill ha mjuka och rymliga skor och kläder har älskat Nike.
Ecco som nämnts brukar funka bra på mig, även Reebok.
Asics är kända för att vara ganska smala, så dem kan du undvika.

Har man svåra fötter så är det nästan omöjligt att handla på postorder. Det enda är om du lyckas prova dig fram till en modell som fungerar och sen hittar exakt likadana på nätet...

Jag vet, jag hatar också att gå och handla i butiker. Och skor har alltid varit ett helvete. När jag var barn fick jag ofta prova mig igenom hela skoaffären och köpa de skor som funkade någorlunda på fötterna. Det grävde ofta djupa hål i min mammas redan ansträngda ekonomi... :down: Men vad skulle hon göra?
Jag hade ett par nike zoom Pegasus som var supersköna i sulan och textilen var töjbar då dom funkade okej. Fick dock gå upp en storlek.

Har beställt ett par vinterskor från merell på rea nu, ska se om dom funkar. Annars är det ju bara att returnera.
 
Jag vet inte hur det ser ut med tillgången på Sieviskor i sverige, men deras skor är överlag bredare än vad många andra. Jag har haft flera par av deras skor, både arbetssandaler och vardagsskor (vinter) och mina ankfötter gillar dem. Nu har jag iofs inte lika stora fotproblem som du TS, men jag vet att Sievi även har modeller som heter XL som ska vara ännu bredare än vanligt .
Inte det billigaste märket, men prisvärt i mitt tycke.
Hoppas du hittar rätt sko som passar just dig :)
 
Gympa/trailskor: Columbia Conspiracy! Superbreda över framfoten, passar även min man som har oerhört breda framfötter och brukar få gå upp ca 2 storlekar för att få plats i andra märken. Väldigt stabila att gå i skogen med. Strax över tusenlappen, finns på Malmö Outdoor. Nu på vintern har jag Graninge, inte lika breda, men funkar. Om du åker till Skoladan i Staffanstorp så har de Rieker, Skecher, Leggero etc i olika modeller, ser ofta helt ok ut. Vanliga skoaffärer tycker jag för det mesta är meningslöst.
Jag har ett par Merrell snowbound kängor som inte funkade för mig (helt nya), superbreda fram, 38, du kan ju testa om du vill.
 
Gympa/trailskor: Columbia Conspiracy! Superbreda över framfoten, passar även min man som har oerhört breda framfötter och brukar få gå upp ca 2 storlekar för att få plats i andra märken. Väldigt stabila att gå i skogen med. Strax över tusenlappen, finns på Malmö Outdoor. Nu på vintern har jag Graninge, inte lika breda, men funkar. Om du åker till Skoladan i Staffanstorp så har de Rieker, Skecher, Leggero etc i olika modeller, ser ofta helt ok ut. Vanliga skoaffärer tycker jag för det mesta är meningslöst.
Jag har ett par Merrell snowbound kängor som inte funkade för mig (helt nya), superbreda fram, 38, du kan ju testa om du vill.
Ah gött, bra tips! Det är ety pat snowbound jag beställt nu, i storlek 40. Risken är att de är för stora. I så fall kan jag ju prova dina när jag kommer hem :)
 
Ni med ankfötter, vad har ni för skor? Jag har problem att hitta bra skor! Alltid klämmer de någonstans. Jag har alltid struntat i det och haft för små skor - för att de är snygga och jag varit ung och dum. Men har börjat inse att det är dags att införskaffa fotriktiga skor - som gärna får vara snygga!

Jag har höga fotvalv som gör att jag får en nerv (känns det som?) i kläm uppe på foten och så har jag börjat få "skäddarknuta". Än gör det inte ont men knölen blir större med åren.
Min far har samma problem och hans fötter ser hemska ut, så misstänker att det är ärfligt. Men verkar ju dumt att ha för trånga skor ändå.

Finns det bra stor för oss med dumma fötter, som ändå är snygga och moderna? Just nu lever jag i mina Hansbo jodpurs, som är jättesköna men känns trist att alltid ha samma skor. Och på sommarn blir de lite väl varma :D

Tillägg: Skor som helst inte kostar skjortan heller då jag är dumsnål :angel:
Du kan googla på Lems skor eller Joe Nimble skor.

Jag byter aldrig tillbaka till "vanliga" skor igen.
 
Tack för denna tråd! Jag har också ganska platta ankfötter och hallux på höger fot (med kassa ledband(?), över tårna, om jag kommer ihåg rätt vad sjukgymnast förklarade). Så breda, stora, onda och fula fötter som jag alltid skäms över - och oftast försöker klämma ner i nån storlek för små(?) skor då jag avskyr att skorna sitter löst, dessutom :angel:
 
Jag har breda fötter och storlek 42 eller 43 beroende på sko. Att hitta snygga har jag gett upp för länge sen. Det finns inte till mina fötter har jag insett. Att gå i pumps har jag aldrig lärt mig eftersom jag aldrig hittat några jag kan ha Jag kör ecco, rieker och mycket unisexskor eller herrskor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 049
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
8 818
Senast: Nominous
·
Hästvård Kele (som just nu går under arbetsnamnet 'Det lilla eländet') fortsätter sätta myror i huvudet på matte och tilldra sig veterinärt...
Svar
9
· Visningar
3 125
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp