Skola om min själv till monté?

  • Trav
  • Trådstartare Trådstartare jay
  • Startdatum Startdatum
J

jay

Hallå alla travare där ute ^^

Jag har precis fått hem en travhäst jag tänkte skola om till hopphäst, nu verkar han inte alls samtycka med mig och eftersom jag verkligen tycker om hästen har jag nu förflyttat tankarna till att det kanske är JAG som då måste skolas om :) Jag har växt upp på travbanorna och både pappa, mormor, morfar och 2 morbröder är travkuskar och amatörtränare.

Helt grön på travbanan är jag inte, har gått treårig gymnasieutbildning hästinriktning varav jag spenderade 1,5 år delvis på travbanan och har både ridit och kört där. Dock hann jag gå över helt på ridning innan körning med klocka började. Är det helt kört för mig nu 2 år senare att ta upp travsidan igen och ta montélicens?

Min 5åring jag har nu trivs i sadel och är grov modell som utan problem bär upp ryttare på rätt sätt inom dressyren och intervallträning i skogen. Har aldrig ridit honom på bana än, bara rakbana (jag kommer ju självklart endast genomföra detta om han gillar detta mer än hoppning/dressyr, annars får vi väl ha kul i skogen tillsammans.)

Problemet är att han aldrig har gått varken kvallopp eller premielopp i vagn, jag har däremot tillgång till travhästar att låna för licenstagningen, kan jag då när jag har tagit licensen be någon annan bara kvala honom? Eller ska jag ta B-tränarlicens och komplettera upp den med monté?

Har hört att man får lite mer "kött på benen" med voltstarter och liknande i B-tränarkursen?

Vad tycker ni?
 
Sv: Skola om min själv till monté?

Jag tror du missuppfattat lite - B-tränarkursen får man en tränarlicens på och där behöver man bara visa att man kan köra på banan, inte starta.
Däremot behöver du den för att få ha hästen i träning och slippa trassla om du inte har nära anhörig som kan ha hästen på sin träningslista.

Om man vill gå körkursen för att få körlicens också eller ej tycker jag är valfritt, eller kanske till och med dumt om man gör det samtidigt då man för att få till bra starter med och utan sulky gör volterna lite olika stora då det går så mycket fortare att vända utan sulky (därav kan det bli många omstarter i monté ibland).

Om du tar B-tränarlicensen kan du be någon annan att kvala honom, ja.
Likaså om någon nära anhörig har hästen på träningslistan.

jag vet inte om regeln med sulkykval är kvar för jag har inte envänt min montélicens sen jag tog den. :cool:
Alltså att en häst måste vara sulky-kvalad för att kvala i monté.

jag skulle inte enbart rida snabbjobb på hästen (i trav) heller för det påfrestar mycket mera.
 
Sv: Skola om min själv till monté?

För att få ta licens (kör- montélicens, inte tränarlicens) måste väl hästen vara startberättigad?
Alltså, hästen du ska rida/köra i dina utbildningslopp måste vara inkvalad och få starta i lopp för att du ska få använda den i utbildningssyfte? Åtminstone var det så när jag tog min montélicens...

Annars håller jag helt med om det som ghost skriver. När det gäller regler och sånt här är jag inte helt "up to date" eftersom jag inte alls sysslat med trav på senare år... :'(

För övrigt tycker jag inte alls det är för sent för dig att skola om dig! :)
 
Sv: Skola om min själv till monté?

För att få ta licens (kör- montélicens, inte tränarlicens) måste väl hästen vara startberättigad?
Alltså, hästen du ska rida/köra i dina utbildningslopp måste vara inkvalad och få starta i lopp för att du ska få använda den i utbildningssyfte? Åtminstone var det så när jag tog min montélicens...

Annars håller jag helt med om det som ghost skriver. När det gäller regler och sånt här är jag inte helt "up to date" eftersom jag inte alls sysslat med trav på senare år... :'(

För övrigt tycker jag inte alls det är för sent för dig att skola om dig! :)

Jag läste nog att hon hade tillgång till andra hästar och visste om att hon inte får ta licensen med sin egen?
 
Sv: Skola om min själv till monté?

Jag läste nog att hon hade tillgång till andra hästar och visste om att hon inte får ta licensen med sin egen?

Det visste jag, som du skriver, insåg ganska snabbt att jag blandat ihop uttryck och kurser.

Självklart var det körlicensen jag menade, inte B-tränare.

Men om jag tar körlicens och kompletterar upp den med montélicens, får jag då kvala honom i sulky själv och sen kvala honom i monté? Jag har travbanan knappt 1 km från stallet och känner folk i varje stall, så att få in honom på en tränares träningslista (eller vad det nu heter:)) blir inga problem.

Sen gör jag absolut inte bara snabbjobb, har nog inte gjort ett enda på honom pga att han inte är tillräckligt musklad än. Vi håller fortfarande på med igångsättningar.

(Inser också att intervallträning nog är olika inom ridsport och travsport, jag syftade på skritt-trav-skritt-trav, och då i ett lugnt tempo)
 
Sv: Skola om min själv till monté?

Jag skulle faktiskt ta B-tränarlicensen för att slippa krångla med att plocka in någon som delägare för att få hästen i träning. För man får som B-tränare bara träna åt nära anhörig.

På vår bana kunde man åtminstone förut ta monté och körlicens samtidigt. Det blir inte riktigt lika bra men går absolut fortare... :D

Jag skrittar också mellan mina intervaller :D Men de kanske går lite fortare och jag brukar skritta mellan 30 och 120 sekunder innan det är dags för nästa.
 
Sv: Skola om min själv till monté?

Jag skulle faktiskt ta B-tränarlicensen för att slippa krångla med att plocka in någon som delägare för att få hästen i träning. För man får som B-tränare bara träna åt nära anhörig.

På vår bana kunde man åtminstone förut ta monté och körlicens samtidigt. Det blir inte riktigt lika bra men går absolut fortare... :D

Jag skrittar också mellan mina intervaller :D Men de kanske går lite fortare och jag brukar skritta mellan 30 och 120 sekunder innan det är dags för nästa.

Okej :) ja, det kanske är smartast att göra alltihop när man ändå håller på ^^ har tänkt att hänga på gymnasiestudenterna i år och få lite körvana igen :)

då förstår jag inte vad du syftade på med att det inte är bra att bara snabbjobba? jag trodde då att du syftade på att intervallträning var snabbjobb inom travet. :P
 
Sv: Skola om min själv till monté?

Okej :) ja, det kanske är smartast att göra alltihop när man ändå håller på ^^ har tänkt att hänga på gymnasiestudenterna i år och få lite körvana igen :)

då förstår jag inte vad du syftade på med att det inte är bra att bara snabbjobba? jag trodde då att du syftade på att intervallträning var snabbjobb inom travet. :P

Japp - intervallträning räknar jag också som "snabbjobb" - så fort de börjar "plana ut" och använda halsen som balanspinne. :D
 
Sv: Skola om min själv till monté?

Alltså du kan ta både kör och monté licens samtidigt (iaf på våran bana) Om du inte kan det så kan du välja att ta bara monté licens om du bara vill ha deet, eller som du skriver ta den ena och komplettera till den andra.
Hästen behöver inte vara kvalad för vagn för att få kvala till monté, men om den inte kvalat för vagn får den endast starta i monté.
 
Sv: Skola om min själv till monté?

Det tekniske med lisenstyper og kurs og sånt kan jeg ikke hjelpe deg med, vi har litt andre regler i Norge enn i Sverige ;)

Men... hvis du vil begynne å ri monté så vil jeg anbefale deg å begynne å trene selv (hvis du ikke allerede gjør det).
Monté er knalltøft, slitsomt og tungt. Det krever mye styrke av rytteren å holde en sits som ikke forstyrrer hestens bevegelser og balanse gjennom et helt løp - jo bedre trent du som rytter er jo lettere blir det for hesten ;)

Løpe, sykle, svømme - alt som gir deg bedre kondisjon og gjerne et par timer i treningsstudio i uken for å få trent litt styrke også.
(Derfor har ikke jeg lisens, altfor lite innstilt på å pine meg selv til å bli godt nok trent :p )
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 601
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp