Skaffa kompis till "gammal" kanin????

C

Catta

Skaffa kompis till \"gammal\" kanin????

Tja alla!

Jag har en tanke som kommer o går hos mig emellanåt....
Eg vet jag svaret att det inte e ngt bra idé men jag tänkte att jag slänger ut denna tråd o hoppas på o få höra av er som har gjort ngt som jag funderar på...

Jo, de e så att jag har en kanin, Korven, dvärgvädur som e .... *räknar*... 4-5 år gammal....
Han e kastrerad sedan fyra år sedan o jag undrar lite om det skulle va möjligt o skaffa en kompis till honom.
Antingen en annan kanin el marsvin.
Helst vill jag ta ett omplaceringsdjur.

Om inte annat skaffar jag två råttor som får va kompisar med varandra i en egen bur.
D e ju så att om man redan har ett djur så kan man ju lika gärna ha fler! Älskar råttisar! :love:

Hoppas någon här har erfarenhet av o skaffa sällis till ett äldre djur o hur detta gick.

Tror iof inte att Korven själv skulle tycka det var en toppen idé då han e lika speciell som en pensionär.... :D
men jag undrar så.....

Snälla skriv om du varit med om det!! :bump:

Re: Skaffa kompis till \"gammal\" kanin????

syrran har en kanin (5-6år) och hon skaffade en ny i höstas (också den 5-6år) båda är okastrerade hanar. De går inte i samma bur men burarna står precis bredvid varandra och de verkar trivas bra med det. Det mest positiva vi har märkt med våran gamla kanin är att han nu äter mycket mer (innan åt han knappt alls) och springer omkring i buren. Vi har haft de lösa i stallet tillsammans men bara under uppsikt än så länge och det har gått bra...

när våran kanin ett tag fick ha en hel box för sig själv så hade han sälskap av katterna som sov inne hos honom utan problem ;)

Re: Skaffa kompis till \"gammal\" kanin????

:bump:Japp! Nu har det hänt!! :bump:

Korven har äntligen fått en tjej!!!
Efter en viss tids fundering o så ett infall så blev jag tillslut med en till kanin.
En omplaceringshona vid namn Molly...

Jag hade de i varsin bur i över en vecka o de fick komma ut varannan timme var o höll sig då mest runt den andres bur.
Korven var inte glad först men till sist så kom de så bra överense genom gallret att jag släppte lös dem båda men de fick inte dela bur ännu.

Nu efter 4 månader så går det hur bra som helst.
Korven älskar sin tjej o e mycket gladare piggare o rör på sig mycket mer. Han kan ju inte släppa henne med blicken... :love:

Jag o Molly däremot har väl inte riktigt blivit kompisar till fullo ännu, men hon kan ju vara en riktig pain-in-the-ass ibland.
Äter upp mina planerade blommor, bitit sönder ett antal lakan o mina favvo-sängkläder, grävit upp min odlade mandelpotatis som skulle serveras till surströmmingen, bitit på mina gardiner o min nya dörrmatta ute på balkongen ( visst, den kostade bara 20 kr men iaf :mad: )
Men jag intalar mig själv att de bara e matriella saker o inget viktigt.

Men visst finns det dagar då man bara kan tänka på vilka sköna tofflor de kan bli, kaningryta säkert e jättegott ( som Tina alltid säger) o att jag inte vill ha kaniner..
Men de e få.... :D

Liknande trådar

Däggdjur För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där...
Svar
9
· Visningar
1 725
Senast: Ainon
·
Däggdjur Jag ska köpa en kanin och undrar vart man kan köpa billiga hopphinder? Jag har haft kaniner tidigare (hemma uppfödning som yngre typ...
Svar
2
· Visningar
1 651
Senast: AmandaA
·
Däggdjur min granne som bor typ 20 meter ifrån oss, har haft två kaniner.. ena dog för ett halvt år sen ungefär förmodligen då andra grannens...
Svar
8
· Visningar
1 570
Senast: Tinuri
·
Övr. Djur Har precis fått hem en liten kaninhane, ca 10 veckor gammal.... Buren jag har är gott och väl 1 m2 stor, om inte lite till, jag...
Svar
1
· Visningar
1 993
Senast: _satelit_93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama