Ska jag köpa en yngre häst?

F

Fitness

Nu har jag börjat ta upp hästköparplanerna igen då kontraktet för foderhästen går ut till sommaren.

jag har funderat en del över vad det är för typ av häst jag vill ha och det börjar allt mer luta åt en yngre häst.

Jag är främst intresserad av dressyr men hoppar en del på låg nivå också.
Jag är inte särskilt intresserad av att tävla så hästen behöver inte ha gjort några resultat. Jag vill bara ha en trevlig läcker häst med stor ridbarhet, bra exteriör och fina gångarter. men eftersom jag kan betala på sin höjd 70 000 och en tävlad häst med de egenskaper jag efterfrågar lär väl kosta minst 150 000. Det är anledningen att jag har börja fundera på en yngre outbildad häst trots att jag inte har någon tidigare erfarenhet av unghästar.

jag kommer ha möjlighet att rida för tränare ibland men vill mest träna själv och rida ut. Jag har inget intresse av att vidareutbilda hästen utan bara ha en fin häst till hobbyridning.

Nu blev det här väldigt långt, men vad tycker ni jag ska göra?
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

Ja med de kriterierna som du har känns en yngre som rätt alternativ.
Kanske ska du försöka hitta en ca 5 årig häst som ändå har hunnit en liten bit i utbildningen?
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

Det finns ju en viss motsättning i att »inte vilja vidareutbilda hästen« och »rida för tränare ibland«, och ha en »fin häst till hobbyridning«. Även om hästen är fin när du köper den så kanske det inte bibehålls utan träning och vidareutbildning...

JAG skulle rekommendera dig att köpa en ngt äldre befäst häst. Det är OTROLIGT mkt jobb med en unghäst och har man inte tillräckligt mkt egen rutin och hjälp utifrån (även med egen rutin) så BLIR hästen inte säkert så trevlig som man skulle vilja...

Jag skulle också strunta lite i gångarterna. Välj hellre en bekväm häst med MKT god ridbarhet, dvs häst i bra balans, med god samarbetsvilja och som lätt jobbar i korrekt form. Givetvis kan man få ALLT, men då kostar även en 3 eller 4-åring 6-siffriga belopp.
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

Får man en häst med bra ridbarhet, god extriör och bra gång för 70 000 kr? Alla jag vet som har velat ha det har fått betala MINST 150 000 kr och då har de köpt treåringar.. Iof med bra stam från kända uppfödare, men ändå..

Jag vill inte vara negativt på något sätt, jag bara undrar om möjligheten finns att man hittar en häst som uppfyller dina kriterier för de pengarna..?
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

Förut köpte jag alltid fina unghästar för 200 000 kr + och utbildade de till MSV - GP för att sedan säljas vidare.
Nu har jag lagt ner min "verksamhet" och bestämmde mig för att köpa en fina "hobbyhäst" till träning.

Köpte mig en 8 årig vallack e. De Niro med 8 mässig gång.
På hemmaplan tränar vi S:t Georges men han trampar även lite smått.

Fick betala 90 000 kr vilket jag tycker var helt ok. Så vill du ha en häst som går MSV måste det ju gå att hitta för under 70 000. Vill du ha den som hobbyhäst kanske det räcker med 8 mässiga gångarter?

Hemligheten tror jag är att inte ha bråttom när man letar häst!

Lycka till
 
8-mässiga gångarter...

... är i min värld väldigt BRA gångarter. Och är hästen 8 år och inte knäpp eller felaktig på något annat stort vis så måste det vara ett mkt ovanligt KAP du gjort.
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

Eftersom att du inte har ambition att tävla så skulle jag i ditt fall ha behållt alla kriterier utom gångarterna. En yngre häst skulle jag inte satsa på. Du får så otroligt mkt mer glädje utav en äldre mer utbildad häst speciellt om du inte tänker/vill träna för tränare så ofta.

Har man inte kravet på gångarter så kan du få tag på en snygg häst med bra ridbarhet och viss utbildning för BRA pris om den har mediokra gångarter. Och ska man inte tävla på hög nivå så behöver man ju inte ha gångarterna. Stora gångarter är ju enb jobbiga att sitta på ändå. Och skulle du vilja tävla lätta klasser någon gång så går ju det alldeles utmärkt även på en pålle med tråkiga gångarter.
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

Så tänker nog jag också, du får snabbare roligt med en äldre häst. Unghästar är ju trots allt utbilda först - tävla senare (förhoppningsvis)
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

jag skulle köpt en vanlig häst. dom får man för runt 50-60.000 :D

alltså en häst, utan kanonstam, tävlingsresultat osvosv....
det behöver inte alls vara en dålig häst för det! men runt 8-9 år skulle jag nog satsa på. kan den bara alla 3 gångarter, så kan du fixa till resten själv, speciellt om du har hjällp av tränare.
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

Eftersom att du inte har ambition att tävla så skulle jag i ditt fall ha behållt alla kriterier utom gångarterna. En yngre häst skulle jag inte satsa på. Du får så otroligt mkt mer glädje utav en äldre mer utbildad häst speciellt om du inte tänker/vill träna för tränare så ofta.

Har man inte kravet på gångarter så kan du få tag på en snygg häst med bra ridbarhet och viss utbildning för BRA pris om den har mediokra gångarter. Och ska man inte tävla på hög nivå så behöver man ju inte ha gångarterna. Stora gångarter är ju enb jobbiga att sitta på ändå. Och skulle du vilja tävla lätta klasser någon gång så går ju det alldeles utmärkt även på en pålle med tråkiga gångarter.

Jag är absolut inte ute efter en häst med "super" gångarter. De behöver inte vara stora heller.
Det enda jag kräver är bra takt, och inga markbundna trippiga gångarter!
Efter att ha haft en häst med otrolig symaskinstrav så är mina krav på gångarter rätt låga och en häst som rör sig medelmåttigt i andras ögon har väldigt bra gångarter i mina ögon! :)

om jag inte ska satsa på en yngre häst, vad tycker du minimiåldern och lägsta utbildningsnivå bör vara för min del?
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

Behöver absolut inte ha 8-mässiga gångarter och inte behöver den ha gått medelsvår heller! :)
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

håller med, stora gångartar innebär svårare att sitta på och oftast svårare för hästen att samla sig.

och en 5-åring är oftast inte särskilt enkel och rolig att hålla på med..:p det är värsta trotsåldern! tycker hellre du ska köpa en som är runt 10, då är den vuxen och förnuftig men inte för gammal. det är inga problem att hitta en trevlig häst utb ungefär la för 70.000 så länge man inte har krav om att den ska ha kapacitet för tävling. tror du kommer få oerhört mkt mer glädja av en sån häst än att själv lära upp en unghäst.
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

går det att den är yngre än 10, kanske 7,8 också? När slutar de räknas som unghästar?
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

det är ju ganska indivduelt. en tumregel är dock att ju större hästen är ju längre är den valpig.

men 7-8 skulle säkert gå bra.:)
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

...det är inga problem att hitta en trevlig häst utb ungefär la för 70.000 så länge man inte har krav om att den ska ha kapacitet för tävling. ...

Det är ju lite knepigt det där, vad menar du EGENTLIGEN med det? En »trevlig« ridhäst ÄR för mig en häst som har kapacitet för tävling. Om hästen inte har kapacitet ens att hanka sig runt en LA på godkända poäng så är det knappast nån »trevlig« häst.

Eller hur menar du? Utbildad LA men ej kapacitet för det? Bara lite undrande...
 
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

jag menar kapacitet för att vinna eller göra bra ifrån sig i klasser från la och uppåt.:)
uttryckte mig kanske lite luddigt. menar att utbildad la inte är det samma som att hästen har chans att vinna en la. och utb la finns det ganska många runt 70.

sen ser inte jag något direkt samband mellan trevlighet och kapacitet för tävling.... ts tänkte ju inte satsa på tävling utan ville ha en hobbyhäst. trevlig innebär då att hästen är snäll, lätthanterlig och bussig att rida.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag köpa en yngre häst?

Ok. För mig är »trevlig« exakt det du beskriver – snäll, lätthanterlig och bussig att rida – PLUS att den har god ridbarhet i bemärkelsen arbetsvillig, lättriden (jobbar »av sig själv« liksidigt och i bra form) och bekväm.

Och om vi har detta ovan uppfyllt så HAR vi ju en bra tävlingshäst, eller hur!? :-)

Gångarterna är inte alls allt, heller för en tävlingshäst. Jag vet många häsar med ganska ordinära gångarter som kommit upp i George – Intermediaire, t o m GP, OCH varit placerade där, tack vare sina andra ypperliga TREVLIGA egenskaper. (Jag har själv haft två av dem).

Sen om man utnyttjar den som en sådan eller ej är ju helt upp till ryttaren. Fast som säljare så skulle jag av självklara prisskäl hellre kalla den för en »bra tävlingsindivid«.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 154
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 785
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 660
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp