Sjukpenning

MiaMaria

Trådstartare
Om jag tjänar så att jag erhåller max sjukpenning, även när jag arbetar 80%, vad händer rent ekonomiskt om jag

A. Arbetar 100% och blir sjukskriven 25%
B. Arbetar 80% och blir sjukskriven 25%

A. De första 14 dagarna erhåller du 75% vanlig lön från din arbetsgivare och 25% sjuklön från din arbetsgivare för dag 2-14 (avdrag för karensdag). Från och med den 15:e dagen får du 75% av din lön från arbetsgivaren och 25% av din sjukpennings dagbelopp per sjukdag. Dagbeloppet beräknas utifrån din SGI (Sjukpenninggrundande inkomst) vilken fastställs utifrån din lön av försäkringskassan. Du kan ha rätt till 10% sjuklön från din arbetsgivare utöver sjukpenningen för vissa av dina sjukdagar, beror på kollektivavtal.

B. Se ovan. SGI beräknas på din inkomst, inte på din tjänstgöringsgrad. Men beslutet om sjukpenning handlar om din arbetsförmåga, så om du har 75% arbetsförmåga har du inte rätt till sjukpenning för en nedsättning av arbetsförmågan på 5%. Menar du att du jobbar 75% av 80% alltså 24 timmar i veckan? Det kan också finnas saker som ställer till det beroende på orsaken till din 20% nedsättning i arbetstid eftersom de sociala förmånerna inte kan kombineras hur som helst (exempelvis om du är tjänstledig pga studier på 20%, deltidsstudier och sjukskrivning passar inte ihop på något bra sätt).

A. De första 14 dagarna erhåller du 75% vanlig lön från din arbetsgivare och 25% sjuklön från din arbetsgivare för dag 2-14 (avdrag för karensdag). Från och med den 15:e dagen får du 75% av din lön från arbetsgivaren och 25% av din sjukpennings dagbelopp per sjukdag. Dagbeloppet beräknas utifrån din SGI (Sjukpenninggrundande inkomst) vilken fastställs utifrån din lön av försäkringskassan. Du kan ha rätt till 10% sjuklön från din arbetsgivare utöver sjukpenningen för vissa av dina sjukdagar, beror på kollektivavtal.

B. Se ovan. SGI beräknas på din inkomst, inte på din tjänstgöringsgrad. Men beslutet om sjukpenning handlar om din arbetsförmåga, så om du har 75% arbetsförmåga har du inte rätt till sjukpenning för en nedsättning av arbetsförmågan på 5%. Menar du att du jobbar 75% av 80% alltså 24 timmar i veckan? Det kan också finnas saker som ställer till det beroende på orsaken till din 20% nedsättning i arbetstid eftersom de sociala förmånerna inte kan kombineras hur som helst (exempelvis om du är tjänstledig pga studier på 20%, deltidsstudier och sjukskrivning passar inte ihop på något bra sätt).

Tusen tack för ditt svar!
Jag funderar på att gå ner i arbetstid, jag har nedsatt arbetsförmåga pga sjukdom och har varit sjukskriven i perioder men för mig känns det inte bra att vara sjukskriven om jag kan undvika det. Det jag oroar mig för är om jag skulle bli så pass dålig att jag tappar ännu mer av min arbetsförmåga, och hur det då skulle påverka mig ekonomiskt. Alltså om jag arbetar 80% och förlorar arbetsfömågan ytterligare 25%...

Vad jag förstår av ditt svar baseras ersättningen på SGI, vilket i mitt fall då skulle innebära att jag får samma sjukersättning oavsett om jag arbetar 100 eller 80% från början, förutsatt att mitt SGI är i taket även om jag arbetar 80%. Stämmer det? Förstår du vad jag svamlar om? :crazy:

Hej!

Jag är också nyfiken! Jag är så trött i skallen idag att jag inte alls förstod förklaringen :-)

/Lavinia

Vad jag förstår av ditt svar baseras ersättningen på SGI, vilket i mitt fall då skulle innebära att jag får samma sjukersättning oavsett om jag arbetar 100 eller 80% från början, förutsatt att mitt SGI är i taket även om jag arbetar 80%. Stämmer det? :crazy:

Svar ja.

Ersättningen baseras alltid på SGI och aldrig på % man jobbar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 699
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Vi ska såklart kolla med bolagen, men mitt går inte att nå idag. Både jag och maken har inkomstförsäkring och har därför känt oss ganska...
Svar
13
· Visningar
944
Juridik & Ekonomi Hej! Jobbar som lärare på en kommunal skola och har varit hemma idag och kommer vara hemma imorgon också. Jag är sjuk och min femåriga...
Svar
3
· Visningar
2 086
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV