Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
A. De första 14 dagarna erhåller du 75% vanlig lön från din arbetsgivare och 25% sjuklön från din arbetsgivare för dag 2-14 (avdrag för karensdag). Från och med den 15:e dagen får du 75% av din lön från arbetsgivaren och 25% av din sjukpennings dagbelopp per sjukdag. Dagbeloppet beräknas utifrån din SGI (Sjukpenninggrundande inkomst) vilken fastställs utifrån din lön av försäkringskassan. Du kan ha rätt till 10% sjuklön från din arbetsgivare utöver sjukpenningen för vissa av dina sjukdagar, beror på kollektivavtal.
B. Se ovan. SGI beräknas på din inkomst, inte på din tjänstgöringsgrad. Men beslutet om sjukpenning handlar om din arbetsförmåga, så om du har 75% arbetsförmåga har du inte rätt till sjukpenning för en nedsättning av arbetsförmågan på 5%. Menar du att du jobbar 75% av 80% alltså 24 timmar i veckan? Det kan också finnas saker som ställer till det beroende på orsaken till din 20% nedsättning i arbetstid eftersom de sociala förmånerna inte kan kombineras hur som helst (exempelvis om du är tjänstledig pga studier på 20%, deltidsstudier och sjukskrivning passar inte ihop på något bra sätt).
Vad jag förstår av ditt svar baseras ersättningen på SGI, vilket i mitt fall då skulle innebära att jag får samma sjukersättning oavsett om jag arbetar 100 eller 80% från början, förutsatt att mitt SGI är i taket även om jag arbetar 80%. Stämmer det?