Jag och min kompis började i somras rida en spänd och okunnig travare som hade en opassande sadel. Hästen hade därför sjukt i ryggen och vi köpte en ny åt henne (vår väns storasyster som kan mycket om sadlar var och kollade igenom en massa sadlar och så tog vi den som passade och som hästen trivdes med). Ryggontet försvann och vi började rida normalt, nu börjar hon slappna av och bli så fin, flyttar sig för skänklarna och travartraven är borta men nu efter några månader börjar hon bli sjuk igen! Hon viker in ryggen om man trycker lite hårdare och speciellt vid länden är hon sjuk. Hon gör också några underliga travhopp när man rider och samlar traven det känns inte riktigt okej när hon kan ha sjukt. Senaste gången longerade vi henne och då var hon pigg och glad, men gjorde också hoppen när vi hade henne att trava riktigt långsamt. Vad kan det bero på, vad brukar det vara när en häst är sjuk i länden?
Tyvärr är ägaren inte så insatt och tycker inte att det är värt att ta någon veterinär eller massör och kolla på henne, så vet inte riktigt vad jag ska göra. Kan hennes rygg vara överansträngd för att hon inte har blivit riden i form förut? När hon äntligen har börjat slappna av så har vi börjat rida henne lång och låg och i form där hon måste få upp ryggen, vilket hon inte är van vid. Eller kanske hon inte alls får upp ryggen som hon borde? Kissing spines? Karprygg? Hon tre små hårda knölar efter varandra på ryggraden som jag alltid undrat vad är, och så tycker hon inte om att bli sadlad
Skulle vilja sätta in en bild på hennes rygg men förstår inte riktigt hur man gör, men den är väldigt rak och kort och så går det faktiskt upp lite vid länden.
Tyvärr är ägaren inte så insatt och tycker inte att det är värt att ta någon veterinär eller massör och kolla på henne, så vet inte riktigt vad jag ska göra. Kan hennes rygg vara överansträngd för att hon inte har blivit riden i form förut? När hon äntligen har börjat slappna av så har vi börjat rida henne lång och låg och i form där hon måste få upp ryggen, vilket hon inte är van vid. Eller kanske hon inte alls får upp ryggen som hon borde? Kissing spines? Karprygg? Hon tre små hårda knölar efter varandra på ryggraden som jag alltid undrat vad är, och så tycker hon inte om att bli sadlad
Skulle vilja sätta in en bild på hennes rygg men förstår inte riktigt hur man gör, men den är väldigt rak och kort och så går det faktiskt upp lite vid länden.