sitta ner i traven?

J

josephinel

Jag har alltid kunnat sitta ner i traven vid ridning och haft en ganska bra sits, problemet är dock att jag inte kan sitta ner på min egen ponny.
Varken i trav eller galopp.
Jag vet inte vad problemet är för på ridskolan eller när jag rider på andra hästar så går det bra, det är just med honom som det inte går.
Mina kompisar har också ridit honom men bedömt honom som 'mjuk' i traven så jag förstår inte vad det är som är fel..
Jag har provat att rida mycket utan stigbylar också men inte ens då kommer jag ner i sadeln.
Någon som har varit med om samma sak eller har någon lösning?
Är det skadligt för hästens rygg att 'skumpa' på hästen i traven eller att rida utan stigbyglar?

Sv: sitta ner i traven?

* testa att rida med sidepull, då tänker du mer på sitsen och kommer på så sätt ner mer i sadeln

* du kan även testa rida med garn som tyglar, då du även där använder sitsen mer

* du kanske spänner dig, fast du inte tänker på det? Slappna av, andas ut. Testa att på raksträckan även blunda och slappna av. Bli så tung som du bara kan bli. Försök hänga med i hästens minsta rörelse :idea:

* Rid barbacka

* Fortsätt med att rida utan stigbyglar ;)

Jovisst påverkar det hästen om man inte sitter bra i sadeln, utan skumpar. Det påverkar delvis balansen för hästen. En del påstår att barbacka är skadligt för hästen, då man "skumpar" och inte kan stå i lätt sits. Jag därimot får mycket bättre kontakt med hästen barbacka och kan lättare hänga med med sitsen :)

Hoppas skumpandet upphör :D

Aaa okej! Ska testa :)
Jag tror det kan vara att jag spänner mig mycket, för han skyggar ju rätt ofta och sådär så jag vet inte, jag är ju ganska orolig för det..

Hej! Jag har haft samma problem med min "lilla" stora häst (155 cm) och har alltid gått runt och tänkt 'det är BARA min häst som är skumpig' och börjar jämföra med andra hästar. Sedan var jag på Sthlm Horse Show på fredagen i år och såg Kyras clinic där hon sa något väldigt bra som jag verkligen tog till mig som var 'Skumpa inte mot hästen, skumpa MED hästen'. Jag tänkte till och började sakta men säkert ta till mig det mer och mer.
Nu har jag inte världens bästa förutsättningar heller. En obekväm fusklädersadel som inte är lätt att sitta i i annat fall heller. Men tack vare den meningen av Kyra har jag till exempel idag ridit barbacka och travat jättemycket.
Jag hade även liknande problem med min förra D-ponny men det var precis i början då jag alltid jämförde med andras fiiina ponnyer. Men till slut lärde jag mig; jämför inte med andra, kör ditt eget.

Nu kanske jag svamlar lite, men hoppas att du har fått något råd :)

M-oaa

Be någon att longera dig så att du kan konsentrera dig endast på din sits. Gör enkla övningar som att hålla armarna rakt ut, blunda, rid utan stigbyglar och försök att slappna av och inte spänna med benen eller någonstans annars för den delen.
Lycka till!!

Jag hade även liknande problem med min förra D-ponny men det var precis i början då jag alltid jämförde med andras fiiina ponnyer. Men till slut lärde jag mig; jämför inte med andra, kör ditt eget.
Men din ponny var ju finast av alla! :love: Det var det inte bara jag som tyckte.

/Mos. ;)

Till TS kan jag väl säga att precis som Kyra sa på sin clinic gäller det att skumpa "med" hästen. Hitta hur hästen rör sin rygg i traven och låt ditt bäcken följa med. För att sitta still i förhållande till hästen - dvs utan att skumpa - krävs en aktiv rörelse, att du aktivt följer med hästen och inte bara passivt sitter på den. Det får dock inte övergå i ett juckande, vilket är lätt hänt om man sitter själv... du har ingen tränare som kan titta på dig och hjälpa dig?

jag fick ett tips då jag hade problem med en liknande sak och det var att sitta vldigt djupt i sadeln och sätt inte tyngden på stigbygeln men försök hålla benen så långa som möjligt.:)

Hoppas det går bättre! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama