Sits-akuten!!!

Ainon

Trådstartare
Har stora problem med min sits. I skritten och traven sitter jag utmärkt (känns så för mig och enligt ridlärare), problemet är galoppen!

Har haft uppehåll i två år och mig till minnes hade jag inte några sådana problem innan. Trodde det skulle rätta till sig snabbt men nu har en ½ termin gått utan framsteg *suck*

Så ärade buke-folk. Hur ska man tänka sitsen i galoppen? Hur ska man göra för att förbättra (enkla övningar osv)?

Känns mest som jag far upp och ner i sadeln just nu, lite som Molly i Mulle-serierna man läste när man var yngre :o

Sv: Sits-akuten!!!

Be någon kunnig person longera dig så slipper du att tänka på att styra.
Slappna av och njut, Jag vet det är kanske inte så lätt men när man mjuknar så mjuknar oftast hästen. :)

Tänk dig att du gränslat en jättelik urtavla, du sitter gränsle över klockan sex (6) och när hästen börjar galoppera för du sätet framåt uppåt mot klockan tolv (12) och sedan tillbaka i takt med hästens rörelser. Tips direkt från Elisabeth Lundholm :D

Asså, jag har oxå bedrövlig sits från och till. Jag spänner hela sätet liksom, så varje skänkeltag blir bara jobbigt. Men så tror jag att det handlar om styrkan i rygg och framförallt magmuskulaturen med. Man måste ju orka hålla en korrekt sits. PILATES är mitt svar på bra styrketräning för ryttare. Eller en sån jätteboll de har på Stadium bl.a. Bålträning helt enkelt! Och det bästa av allt.... man får j-ligt snygg mage :rofl:

Tack för tipsen, dock har jag lite svårt att kunna bli longerad då jag rider lektion...

Tycker det är konstigt att sitsen kan vara så fel i galoppen då den är "perfekt" i skritten och traven (skumpar i princip inte alls även på hästar med stort steg) Pust och suck, får nog ta och experimentera mig fram. Det ultimata vore dock om det fanns någon stans man kan gå någon kurs inriktad på sitsen någonstans i vårat kära skandinavium...

HeejHeej !! ...Jag är ny här på Bukefalos & inte sååå gammal ! :p

Det jag gör för att inte störa hästen i galoppen: Tänk på att inte trampa ner hälen för mycket(Då skänkeln åker fram och det känns som om det blir väldigt stelt och obalanserat ! )..Utan sitt inte såå tungt (Lite lätt i sadeln ) & tänk deey att du ska gunga med !!..Som när du rider ann mot ett hinder !

Förrut hade jag problem med sitsen i galoppen & då lutade jag meej överdrivet mycket bakåt och trampade ner hälen mer än vad man ska....Meen det blir inte bättre när man gör såå....(Svårt att förklara...) :confused: meen om man säger så här..Följ med i hästens rörelsre & slappna av..Spänn deej inte !...Häng med :p

Kämpa på & Lycka till ! :bump:

// Ny här på Bukefalos !

Låt någon longera dig. Bästa tänkbara sätt att träna sin sits. Du kan koncentrera dig på din balans och följsamhet utan att behöva tänka på att hålla tempo eller styra.

Min förra ridlärare sa att vi skulle tänka att vi var fastlimmade i sadeln... :o :D
Det hjälpte mig i alla fall. Jag "skumpar" :bump: inte alls lika mycket i galoppen längre.

Degree skrev:
Tänk dig att du gränslat en jättelik urtavla, du sitter gränsle över klockan sex (6) och när hästen börjar galoppera för du sätet framåt uppåt mot klockan tolv (12) och sedan tillbaka i takt med hästens rörelser. Tips direkt från Elisabeth Lundholm :D

Hur menar du? jag förstå inte riktigt vart är klockan? ligger den i sadeln ellr står den? vilket håll ska man åt likosm? Du kasnke inte fattar vad jag menar men förklara gärna vad du menar lite tydligare :smirk:

För några år sedan hade jag ungefär samma problem som du, satt bra (eller i alla fall någorlunda bra) i skritt och trav men i galoppen var det omöjligt att sitta stilla. För varje galoppssprång hoppade man en halvmeter upp ur sadeln...Jag prövade allt från att hålla mig fast i framvalvet, knipa mig fast med knäna, funderade på säkerhetsbälte och så vidare... :smirk: För drygt ett år sedan nu blev det så att jag, av olika anledningar, red barbacka. Skritt och trav var det inga problem med men när jag skulle galoppera tänkte jag att nu flyger jag av...Döm om min förvåning när jag sitter som slickad på hästryggen!! Efteråt har jag försökt att analysera varför jag hoppade som jag gjorde när jag hade sadel och kom fram till:

* Jag spjärnade emot i stigbyglarna istället för att bara slappna av i benen och låta tyngdkraften sköta att hälarna blev lägsta punkten. Detta var ingenting som syntes särskilt väl men det var ändå något som jag gjorde.
* Jag försökte tvinga mig ned i sadeln med följd att jag inte klarade av att följa hästens rörelse samtidigt (simultankapacitet you know..)
* När jag försökte tvinga mig själv ner i sadeln spände jag mig och började då att knipa med knäna vilket betydde att jag kom ännu längre bort från sadeln med sätet.
* När jag spände mig "glömde jag bort att andas" vilket gjorde att jag blev än mer spänd.
* När jag red barbacka kunde jag inte spänna mig på samma sätt som när jag red med sadel utan jag slappnade av och bara följde med.

Det bästa jag tror du kan göra om du inte har möjlighet att bli longerad är att endera rida barbacka eller att rida utan stigbyglar. Försök inte att tvinga dig ned i sadeln och göra någon galopprörelse själv utan slappna bara av och låt hästen röra dig. Stretcha musklerna i jumskarna och även vadmuskler, insidan av låren och baksidan av låren. Se till att du är ordentligt uppvärmd innan du börjar rida och ha tillräckligt med kläder på dig när du rider så att musklerna inte blir kalla eftersom de då blir kortare och man blir lättare spänd. Tror detta är ett av tillfällena då det faktiskt är tillåtet att leka potatissäck! Och fram för allt: kom ihåg att andas!! Sedan måste man kanske också tänka på att i bland så passar inte sadeln till en själv, detta gäller allra helst om man rider på någon ridskola. Vet inte om du har egen häst eller rider på ridskola men det kan vara värt att tänka på hur sadeln är utformad.

/Sara

Om du inte har möjlighet till longeringslektioner kanske du kan be att få rida en lektion eller två på ridskolan utan stigbyglar i alla fall? Det brukar i alla fall hjälpa mig om jag känner att jag spjärnar emot för mycket och inte slappnar av. Vi har både lektion utan stigbyglar och balansträning (då blir det antagligen barbacka) inlagt i vår lektionsplanering för höstterminen. Eller kanske du kan fråga om det finns möjlighet att ta några privatlektioner och då be om att få longerlektioner där det är inriktat på sitsen i galoppen? Kan vara lite dyrt men är ju guld värt om så att säga problemet lossnar och du kommer ur det.

Att rida utan stigbyglar är ett utmärkt sätt att sitta bättre, men lite läskigt om du är rädd för att helt enkelt skumpa av. Och då spänner du dig bara ännu mer när du är uppe igen, skulle jag tro. För det är nog där det strular till sig, att du inte slappnar av. (Lätt att säga, svårare att göra...)

Låtsas att du sitter i en gungstol. Luta dig bakåt så att du hittar din naturliga balans, ofta skumpar det när man hamnar i framvikt och kniper sig frast med knäna för att sitta kvar. Lååånga ben och skjut fram magen och häng med.
Svårare på en skumpig häst, men övning ger ju som bekant färdighet...

Sitsen och balansen kommer, även om det inte känns så nu...!

Ett litet tips som kan vara värt att prova är att titta utåt.

Låter fånigt.. men om du vrider på huvudet och tittar "utåt" (dvs till vänster i höger varv) så kommer du att sjuta fram inner höftben en liiiiten aning och komma ner lite bättre i sadeln.. värt att prova.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama