Sv: Sits-akuten!!!
För några år sedan hade jag ungefär samma problem som du, satt bra (eller i alla fall någorlunda bra) i skritt och trav men i galoppen var det omöjligt att sitta stilla. För varje galoppssprång hoppade man en halvmeter upp ur sadeln...Jag prövade allt från att hålla mig fast i framvalvet, knipa mig fast med knäna, funderade på säkerhetsbälte och så vidare... :smirk: För drygt ett år sedan nu blev det så att jag, av olika anledningar, red barbacka. Skritt och trav var det inga problem med men när jag skulle galoppera tänkte jag att nu flyger jag av...Döm om min förvåning när jag sitter som slickad på hästryggen!! Efteråt har jag försökt att analysera varför jag hoppade som jag gjorde när jag hade sadel och kom fram till:
* Jag spjärnade emot i stigbyglarna istället för att bara slappna av i benen och låta tyngdkraften sköta att hälarna blev lägsta punkten. Detta var ingenting som syntes särskilt väl men det var ändå något som jag gjorde.
* Jag försökte tvinga mig ned i sadeln med följd att jag inte klarade av att följa hästens rörelse samtidigt (simultankapacitet you know..)
* När jag försökte tvinga mig själv ner i sadeln spände jag mig och började då att knipa med knäna vilket betydde att jag kom ännu längre bort från sadeln med sätet.
* När jag spände mig "glömde jag bort att andas" vilket gjorde att jag blev än mer spänd.
* När jag red barbacka kunde jag inte spänna mig på samma sätt som när jag red med sadel utan jag slappnade av och bara följde med.
Det bästa jag tror du kan göra om du inte har möjlighet att bli longerad är att endera rida barbacka eller att rida utan stigbyglar. Försök inte att tvinga dig ned i sadeln och göra någon galopprörelse själv utan slappna bara av och låt hästen röra dig. Stretcha musklerna i jumskarna och även vadmuskler, insidan av låren och baksidan av låren. Se till att du är ordentligt uppvärmd innan du börjar rida och ha tillräckligt med kläder på dig när du rider så att musklerna inte blir kalla eftersom de då blir kortare och man blir lättare spänd. Tror detta är ett av tillfällena då det faktiskt är tillåtet att leka potatissäck! Och fram för allt: kom ihåg att andas!! Sedan måste man kanske också tänka på att i bland så passar inte sadeln till en själv, detta gäller allra helst om man rider på någon ridskola. Vet inte om du har egen häst eller rider på ridskola men det kan vara värt att tänka på hur sadeln är utformad.
/Sara