Sidepull eller annan lösning

Aslan

Trådstartare
Nordsvensken ska nu ridas in. Han är körd med vagn av olika slag och såklart tömkörs. Detta är en maffig kille med mycket massa. Han vet om det och kan inland utnyttja det. han är En rätt tuff häst och har inga problem att ge dig finget om humöret är så.

Vi har nu vait hos tandläkaren och opererat sammanlagt fyra tänder och ska köras/tömkörs på bettlöst ett tag framöver. Han är lite som en bulldozer oxh klampar fram. Innan har vi haft ett tvådelat Körbett.

Jag har aldrig haft ett bettlöst och har information som jag har läst mig till om detta, så något bristfällig kanske. Hästen kommer antagligen behöva ridas in med detta också. Jag har funderat på sidepull.

Han drar gärna nått varv i töm och busar lite emellanåt, vilket kan vara svårmanövrerat som det är just nu med bett och hela köret som hjälpmedel.

Funkar ett sidepull på dom flesta hästar? Eller bör jag ha andra alternativ? Jag behöver det snabbt och lätt så jag har kikat på hööks då jag bara kan åka och hämta det.
 
Sidepull är alltid mitt förstahandsval när jag behöver bettlöst. Bosal är jag inte riktigt hemma med (och jag tvivlar på att det funkar bra till tömkörning), hackamore kan det bli svårstyrt med då det har en viss hävstångseffekt och de som heter cross under och liknande tycker jag verkar ha en konstig uppåt-effekt.
 
Behöver man ha något som är lite skarpare så är faktiskt ridrepgrimma ett bra alternativ! Hööks har nån modell. Sitter den bra och tajt så blir det samma som ett sidepull fast skarpare signal. Tänk på att hästen behöver träna med bettlöst -alltså lära sig förstå det precis som den en gång lärt sig förstå bettet. Börja gärna på marken och lär den t.ex. one-rein-stop /kyssa stigbygeln så kan du ta till det när hästen inte vill stanna/lyssna.

En effekt man kan få på hästar som drar/inte lyssnar är faktiskt att de lyssnar bättre bettlöst. Det kan ju mycket väl ha varit bettets inverkan som gjort dom svårmanövrerade. Att de blivit lite blockerade av bettet o utan det blir de mer öppna för hjälperna.
 
Jag rider mycket med hackamore vanligtvis men har nu skaffat en bettlös nosdel att variera med och hästarna trivs väldigt bra på den! eftersom den är styv så är den ändå stadig och tydlig :)

image_544f93d4ddf2b30a8bf6cd5e.jpg
 
Nordsvensken ska nu ridas in. Han är körd med vagn av olika slag och såklart tömkörs. Detta är en maffig kille med mycket massa. Han vet om det och kan inland utnyttja det. han är En rätt tuff häst och har inga problem att ge dig finget om humöret är så.

Vi har nu vait hos tandläkaren och opererat sammanlagt fyra tänder och ska köras/tömkörs på bettlöst ett tag framöver. Han är lite som en bulldozer oxh klampar fram. Innan har vi haft ett tvådelat Körbett.

Jag har aldrig haft ett bettlöst och har information som jag har läst mig till om detta, så något bristfällig kanske. Hästen kommer antagligen behöva ridas in med detta också. Jag har funderat på sidepull.

Han drar gärna nått varv i töm och busar lite emellanåt, vilket kan vara svårmanövrerat som det är just nu med bett och hela köret som hjälpmedel.

Funkar ett sidepull på dom flesta hästar? Eller bör jag ha andra alternativ? Jag behöver det snabbt och lätt så jag har kikat på hööks då jag bara kan åka och hämta det.

Finns ju olika skarpa sidepull där nosdelen kan vara från brett slätt läder till ett rep som är lika tunt som på en repgrimma.

Skulle nog satsa på en med rep eller flätat läder om han går fram som en bulldozer med dej.
 
Det är en stark ung nordsvensk vi pratar om...

Jag hade valt att köpa en sidapull, men garderat med ett hackamorebett samtidigt.

Jag önskar jag kunde ärligt säga att jag tror på sidapull, men jag har varit med rätt länge, och vet hur otroligt stark en nordsvensk kan vara, särskilt innan den helt förstår.

Och det får ju. Inte bli farligt.
Och det är ju faktiskt bara för en period.

Så jag tror faktiskt på hackamore som bästa alternativ
 
Jag upplever att de förstår nostryck bättre än hackamore. Har försökt rida min mors nordsvensk (15 år och relativt oriden) på hackamore men hon förstår inte varför det klämmer runt nosen och inte varför det skulle betyda stopp.


Både hon och hennes bebisar kan ridas i grimma. En tight sådan sitter rätt still och bra. Har även en duallygrimma, liiite skarpare än vvanlig grimma
 
Men hade det varitmin häst och jag var orolig över hur han skulle gå att inverka på med bettlöst hade jag nog ställt mig frågan om den måste ridas in NU eller om det inte kan vånta till munnen läkt ihop igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp