Shettis med sköra hovar...

tinafinis

Trådstartare
Hej!! ... långt....

Jag har problem med min shettiskilles hovar.
Det började förra året då han börja ömma på grusvägen väldigt mycket. Tillslut hoppa han på tre ben. Det visa sig vara en hovböld som veterinär och hovslagaren fixade till.
I denna veva fick jag byta hovslagare då denna som fixade till ponnyns fötter hittade inpackningar i precis alla hovarna.
han verkade upp och jag fick hålla på och peta in och ut bommul i fötterna flera gånger i veckan.
Hade planer på att sko men de fanns inte så mycket att sko i just då.
Så först nu i vinter blev han hältfri på grund av inpackningarna och jag kunde börja att köra honom igen. Han var precis inkörd förra året så nu var det till att börja från början.
Allt gick som på en dans, han var inte ett dugg halt. Hovarna växte bra och fram till nu var det bara en hov som jag behövde peta in bommul i.
SÅ börja han då halta denna vecka IGEN!!! Jag kan då peta fram ömheten som bildats i den andra framhoven. En tunn hålvägg har bildats där grus var inpackat relativt djupt in. Jag rensa ur och sköljde med jodopax med hjälp av en spruta och peta in bommul. Hältan blev genast mycket bättre och idag var den helt borta.

Vad 17 ska jag göra. En shettis ska ju ha stenhårda hovar! Han körs inte så pass mycket eller hårt att det lönar sig att sko honom. Men visst, det kanske är den ända modellen för att bli kvitt detta.
Är mest som sälskap till min andra häst, men tanken var att han ändå skulle gå regelbundet ett par gånger i veckan lite mindre lugna turer.

Kan det bero på att han går på bete??? Har inget kraftigt gräs + att han går med greedguard vilket fungerar väldigt bra på honom.
Hagen har går i är visserligen rätt fuktig...

Han har aldrig haft någon tendens till fång.

Finns det något BRA och beprövat tillskott att ge till denna krabat?
Vill gör allt för honom så han inte har ont!

Mvh Tina

Sv: Shettis med sköra hovar...

Skulle eventuellt kunna beror på någon brist och Biotin brukar vara bra för hovarna. Men det brukar också ta ganska lång tid innan man märker effekt av det.
Men varför inte sko honom? Jag brukr själv ha mina shettisarna skodda om körs mycket för att skydda hovarna så att de inte får problem.

En mkt vanlig anledning till grusinpackning är att hovarna är snedslitna eller lite förväxta.
Att de är i obalans.Kan bero på för långa perioder mellan verkningarna eller pga hästens exteriör som snabbt gör den snedsliten i hovarna.

Att ponnyn alltså behöver verkas/raspas oftare för att förebygga problemet.
Ibland arbetas hästen på sånt onaturligt underlag (vasst stenkross /grus)att hästen behöver skor som skydd.
Vasst grus som sätter sig i lamellranden är en perfekt inkörsport för bakterie och rötangrepp,vilket i sin tur försvagar hovväggen och förvärrar problemet.
ibland är det tvärtom att hästen är angripen av röta och därför är hornet försvagat och lättare får grusinpackningar.;)

Trycks gruset upp tillräckligt djupt finns stor risk för hovbölder.
Vid långa perioder av regn är hoven mjukare och mer känslig för angrepp av röta/bakterier och även lättare för grus att tryckas upp i den mjuka hoven.

Det går få ordning på detta problem.

*Om ponnyn mest är "hagdekoration":D brukar det hjälpa med att verka oftare samt beh ev röta ,för att komma snabbt komma ikapp problemet.
Var 4e vecka brukar göra susen,"normala"8 veckor är för lång tid för att få ordning på ev snedheter och inpackningar.

*Rids eller körs ponnyn mkt på grus och helt enkelt sliter ner sina hovar snett fort pga underlaget eller sin exteriör,eller har ömhet ,då är det bättre att skydda hoven med skor.
Och även då inte låta hovarna växa iväg för länge mellan verkningarna,en hov som tex växer över skokanten får lätt en hålvägg eller trasiga hovväggar.
Vissa hästar kan inte gå barfota pga sin exteriör,de sliter sina hovar snett snabbt och även om du raspar hästen ofta så är det inte säkert att hästen klarar barfota ändå.

Men som sagt oftas är problemet lättfixat genom att hovarna verkas oftare,alltså förebygg problemen.
Det är så många som tror att 8veckor är tillräckligt ofta,det beror helt och hållet på individen , miljö och dess exteriör.
Sommartid växer hovarna fortare också,boka tid hos hovslagaren i god tid,och diskutera med din hovis hur ofta verkning är lämpligt,och om skoning är det bästa för din pålle,inte ska din ponny behöva ha ont i hovarna pga grusinpackningar som ständigt återkommer.
Hästar är individer och verkningsintervallet bör va därefter.Glöm inte det.:idea:

Lycka till.

Tack så mycket för era svar. Jo min hovslagare kommer var åttonde vecka. Då hovarna var på läkningsväg och hade blivit mycket bättre så tänkte vi att detta räckte. Innan kom han var sjätte vecka.
Min häst har ju blivit snedställd på grund av att han avbelastat framförallt framhovarna då han fick hövböld i den ena. Men jag tycker att hovslagaren har lyckats med att räta upp honom rätt bra nu. Hoven hade verkligen fått en konstig vinkel innan men den ser helt normal ut nu!!!
Att jag inte skott honom har väl varit en kostnadsfråga. Men SJÄLVKLART ska jag se till att få honom skodd om det är det som hjälper bäst. Jag har ju råd, annars hade jag inte haft hästar... Har väl väntat in i det längsta. Har ett par skor till honom liggandes här hemma faktiskt.
Jag antar att skor nog är modellen då han e lite känslig i sina fötter och med verkligen ofta så gillar han inte att gå på grusvägen (som har rätt vass grus).
Hagdekoration.... jo... Men samtidigt vill jag att han ska röra på sig så han inte blir smällfet. Visst, han klara sig förra året då han bara fick gå i hagen på grund av hälta, han blev fet, men han fick alla flal inte fång...
Kanske skulle köpa hem lite biotin då för att förebygga. Kan man späda ut det med vatten och ge med en spruta i munnen??? Han får nämligen inte nåt kraftfoder nu under sommaren!

mvh tina

Jag håller med Lilla Skutt i det h*n skriver ovan.
Ett tätare verkningsintervall behövs för en shettis än för en stor häst. Hovarna växer lika fort hos en stor som hos en liten häst, men om en hov växer 2 cm på 8 veckor hos en stor häst är ingen direkt fara, däremot tänk dig 2 cm för mycket på en liten shettishov!

Ett mer passande intervall för en shettis vore faktiskt max 4 veckors intervaller, möjligtvis även tätare nu i början tills ni fått bot på problemet. Detta gäller Oavsett om din hovslagare råder dig att sko eller inte.

Stora hålväggar dyker ofta upp hos hästar som har för långa hovar, då är det speciellt hovväggen jag menar.

Jag ska se till att ordna detta med tätare intervaller. Jag kan verka (eller raspa rättare sagt) lite grann själv oxå i mellan om det skulle vara så.
Dock har ju intervallerna funkat under hösten o nu denna vintern. Han blev ju bra. (men antagligen blev han inte helt bra då)
Det var ju först förra veckan jag upptäckte han var halt igen o då var de bara 2,5 veckor sen hovlagaren var här... han verkade honom ordenligt då och inga sprickor vid randen syntes till.
Jag har hört talas om röta där i kanten (just nu sviker minnet på hovens extriör). Hur kan man konstatera att det är röta som angripit hästen?

I värsta fall får jag byta hovslagare IGEN men denna jag har nu har gott rykte om sig til jämförelse vad den andra jag hade hade....

Hur ser rötan ut undrar jag. hur kan man kostatera att de e det?

putt putt

är det bärrandsröta du menar ? det är svart och om man "pillar" i det svarta med tex. en söm så är det poröst. det är en sorts svamp/bakterie som kan finnas i tex. jorden i hagen.

får man inte kontroll på det och det blir illa kan det bildas "hålrum" under hovväggen, inget kul alls. när hovis verkat upp så är det noga att hålla rent, brukar "pilla" rent med söm, tvätta ur med jodopax och sedan "peta i" (brukar varva mellan olika medel) trätjära, blåstenssalva, lotagen eller kopparsulfat. tydligen ska även virkon och klorin funka bra.

Jag håller det så rent jag kan i hålen o sätter i bommul.
Jo jag tror de e röta han har. ska höra med hovsl. nästa gång han kommer.
Har läst en massa info nu på datorn så vi ska nog bli av med det. handlat hem väteperoxid idag!

Sitter i exakt samma båt som dig när det gäller hovarna på shettis. Min gammelman har stora problem med hålväggar och min tappre hovslagare kämpar liksom jag. Jag sköljer ur med Jodopax osv...Har provat ha honom skodd men de sitter inte så bra pga den dåliga hovkvaliten. Jag har provat att ha boots på honom vid körningen just för att de mår bäst av att röra på sig.Och det funkade bra faktiskt.
Thrust buster använder jag och ska prova hovförstärkare också.Men det känns ibland riktigt hopplöst. Att han fick fång förra året gör inte saken bättre.Biotin går bra men tar tid innan det ger någon effekt. Ska dock börja ge dom Basiblock och se om det är så bra som många vill ha det till.Om inget annat för att täcka näringsupptaget.

De e nog bärrandsröta min häst har tyvärr. De e ju väligt vanligt!
Måste vara noga med att skära bort alla mörja partier.
Ska köpa något bra för hovarna till hösten då jag börjar utfodra igen.

De e rätt torrt där dom går nu tack o lov!

De är tydligen vanligt att shettisar har dessa problem var jag har förstått....

det är ganska vanligt på dom flesta hästar/ponnys. här har storhästarna varit mer drabbade. det beror på svamp/bakterier som kommer från backen.

Ja i travstallet där ja jobba innan blev ettåringarna halta. Fick hovbölder som sedan visade sig bero på ionpackningar. De kanske var bärrandsröta det med. Det var långt innan ja kände till detta!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 053
Senast: shia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 667
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur