Shettis med fårng

N

Nykvist

Undrar om någon kan hjälpa mig... Min shettis har fått fång:cry:.. har ägt honom i 3 år och han har inte haft fång innan.. Andra somrar har han gått på grönt fint bete utan att ha visat nån tendens till fång.. Sommaren år 2006 gick han bara några veckor och sen i en mindre hage men magert bete och stödfoder av hö. I höstas började jag ge honom kli, en nypa krossad havre och lite mineraler o vitaminer.. Precis som jag gjort andra gånger när grässäsongen är över. I vintras började jag ge lite lusern eftersom höet är så näringsfattigt, men shettisen fick bara några smulor. Har funderat över orsaken till detta då jag har gett honom samma foder som vanligt och att jag vänjer hästarna vid nytt foder.. Men jag hörde att det kunde vara bark från träd som kan orsaka fång hos en del hästar, särsklit då om det är giftig träd.. Då det ligger en asp i hagen som jag vet att hästarna gnagt av barken på så undrar jag ju om aspen kan vara giftig.. Eller vad tror ni?? :confused:
Ursäkta att det blev så lååååångt..

Sv: Shettis med fårng

Har du släppt han på bete nu? Om det är fallet så är det bäddat för fång. Vänta och släpp efter att gräset mognat och börjar vissna ner mao tills topparna är bruna. Innan dess så kan man nästan stå i hagen och invänta stappligheten och vara beredd med veterinären.

Sv: Shettis med fång

Nej han har inte fått lämna vinterhagen ens.. Har haft shettis förrut med fång pga för mycket bra gräs.. Hade tänkt avvakta och släppa senare när de stora hästarna betat.. Men konstigt nog har han fång ändå.. Och det är inte överbelastnings fång heller, då han mest skrotar runt i hagen.. Promenader och lätt körning 3 dagar i veckan..

Liknande trådar

I
Foder & Strö Har läst en hel del trådar nu om fång, men inte blev jag klokare ut av de. Har en egen fånghäst, som fick fång 2009. Förra sommaren...
Svar
15
· Visningar
2 726
Senast: sassiball
·
P
Foder & Strö Jag ska snart få hem två shettisar (om allt går som det ska, hoppas!) och har tänkt att träna dem ganska hårt. Eller ja, de ska inte gå...
Svar
1
· Visningar
758
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur