Senskada??Hjälp önskas!!!Please!=/

Snobben

Trådstartare
Hjälp önskas snabbt!Det är så att vi rider distans jag & min syrra & var ute på träningsritt i söndags,gick kanonbra & hästarna var pigga & glada :love:
MEN igår(mån) så var min häst svullen i böjsenorna fram på vänster ben(alltid just det benet som ska drabbas :( )men inte hela benet utan mest upptill,närmare knät.(båda "sidor")Jag tog på isbalsam & han vilade.Dom går på lösdrift.
Idag var det fortfarande väldigt svullet & varmt.Min häst bockade & galopperade runt i hagen som en tok(kanske inte det bästa...)så han haltade ju inte,men känns inte bra...Tog på isbalsam idag igen.Funderar på att köpa kyllera imorgon,då jag tycker det kyler bättre.Vad tror ni?*så orolig*

Funderar på & ringa vetr imorron,men vet inte om dom "kan" göra så mkt???Usch,vad gör jag?....

Sv: Senskada??Hjälp önskas!!!Please!=/

Ring veterinär i morgon bitti! Om det är väldigt svullet och varmt, så låter det som lite allvarligare än bara en "varning", men det måste vet. avgöra. Hälta är inte nödvändigt, senan kan vara skadad ändå.

Vet. kan diagnosticera senskada, och kanske behövs nå´t för att minska svullnaden. Ultraljud kan man göra efter 4-5 dagar för att kunna säga hur stor del av senan som är skadad och säga något om läkningstid och prognos.
Kyl 30 min i taget 4 ggr per dygn nu när skadan är akut.
På med stödbandage mellan kylningarna, med rejäla paddar och lindor som inte stasar, alternativt zincaband.

Lycka till!

Får väl ringa & höra*NERVÖS* :cry:
Gäller & prata med rätt veterinär,en del är ju inte lika noga.

Tänkte som sagt ev ta på kyllera imorgon,verkar kyla bättre(?)

Har ju tänkt tävla om 12 dagar,men nu vet jag inte :cry: :cry:

Han skadade sin sena(samma ben) i hagen i somras & var svullen i ca 1vecka,hela benet(försvann gradvis) och efter det har det varit lugnt,men han är alltid lite mer gallig i det benet.

Allra bäst är om du kan kyla med is/isvatten eller rinnande kallvatten i 20-30 minuter 4 ggr/dygn.

Är det senan det handlar om, så kan du glömma att tävla om 12 dagar. Då har du månaders konvalescens och långsam uppbyggnad innan tävling är aktuellt.

Nog kan du räkna med att din vet. kan ställa diagnos på senskada, se till att få en diagnos så snart som möjligt.

Tror du den "vanliga" veterinären kan ställa diagnosen,dvs utan att ha tillgång på ultraljud osv?Dvs komma & kolla...

:cry:

Snobben skrev:
Tror du den "vanliga" veterinären kan ställa diagnosen,dvs utan att ha tillgång på ultraljud osv?Dvs komma & kolla...
Ja, ring du till din "vanliga" veterinär.
Ultraljudar gör man i alla fall inte förrän ca 5 dagar efter den akuta skadan. Den vet. som kommer ut kan nog tala om för dig var du ska vända dig för att göra det om den inte gör sådant själv.

Okej,ja vi har klinik ganska nära,men jag ringer vetr som kan åka ut först.*hoppas hoppas* att det inte är så allvarligt!!!! :cry: :cry:

Hade ute veterinären idag.(ny tjej,trevlig :) )och hon trodde att det kanske inte är så farligt,fick spruta idag+imorgon för & minska svullnad & inf.dämpande.Då han inte ömmar vid tryck eller haltar så tror hon att det inte är nåt allvarligare.
Är en "kulformad" blödning upptill mot knät.

Jag ska in & göra ultraljud om ca två veckor tänkte jag...
Hon sa inte att jag måste det,men känns bättre då,hoppas det inte är alltför dyrt. :crazy:

Skulle va så still som möjligt,så vi gjorde en sjukhage(ganska stor)eftersom dom går på lösdrift annars,tycker det skulle vara taskigt att stänga in honom.Bara han inte springer går det nog bra.

Ska spruta honom imorron själv,usch jåpig med sånt :o

Om han nu varit skada i samma sena så sent som i somras, hur kan han vara friskförklarad nu? Det är frågan som jag ställer mig. Ofta är det MINST 6 månaders vila för senskada, men närmare 12 månad är mer normalt. Kan han fått en för snabb återbyggnad som återfår honom till samma stadie som nu?

I somras skadade han sig i hagen och hade då även ett litet sår.Det han fick var ant lymfangit & då svullnaden snabbt gick ner och han var ohalt,pigg & glad,så tyckte veterinären inte att det behövde kollas noggrannare.

Det kan ju vara så att nuvarande skada uppkom av att han slog till/vrickade till benet med.

Jag tycker absolut du ska in och ultraljuda, ring och fråga om priset före om du funderar.

Det är viktigt att veta hur pass stor del av senan som är skadad för att veta hur mycket man vågar anstränga hästen. Halta är de väldigt sällan vid låggradig senskada, däremot brukar de kunna ömma för tryck, men för att vara säker så skulle jag helt klart velat ha ett ultraljud om det var min häst :) .

Lycka till med sprutan, det går säkert bra!

BJÖRKIS: Alla senskador kräver inte så lång vila, en väldigt låggradig skada kan vara läkt efter 4 månaders skritt tex. Det är dock viktigt att kolla upp dels i början, och dels efter 2-3 månader igen med ultraljud för att se hur pass bra den läker :) .

zesel skrev:
Jag tycker absolut du ska in och ultraljuda, ring och fråga om priset före om du funderar.

Det är viktigt att veta hur pass stor del av senan som är skadad för att veta hur mycket man vågar anstränga hästen. Halta är de väldigt sällan vid låggradig senskada, däremot brukar de kunna ömma för tryck, men för att vara säker så skulle jag helt klart velat ha ett ultraljud om det var min häst :) .

.

Ja jag känner också att jag vill kolla upp det noga,ska ringa imorgon & höra om pris & ev boka en tid.
Ja,sprutan blir dagens projekt :D :o

zesel skrev:
.

Det gick bra med sprutan!*lite stolt* :o :)
Ringde & bokade tid på kliniken om en vecka,kostar ca 1300:- :crazy:

Nervöst,hoppas han blir bra :( :cry:

Suck...Efter att ha hoppat :eek: in till kompisen från sin sjukhage så står han nu i boxvila...Benet är nu svullet,hela benet,var ju mer på ett ställe innan.Vad kan det bero på???
Pratat med vetr igen,hämtade ut Finadyn(pulver) idag & ska ge i väntan på ultraljudet...

Sprider det sig när hela benet svullnar?Kan ändå vara senskada?

Har inga råd att ge dig.
Men ville bara säga att jag håller tummarna att det inte är något allvarligt(senskada).

Tack! :bow:

Var inne på kliniken och gjorde ultraljud,gissa vem som inte kunde sova inatt... :crazy:
Veterinären kollade först(tryckte rejält,hm..) & fick springa,sa att han inte haltar men han ville se...
Gjorde ultraljud & SOM TUR VAR så är det ingen senskada!! :bump: :) (ngt nervös...)Det är en blödning som förhoppningsvis :crazy: kommer gå ner snart,ska börja skritta honom.Vetr tyckte att senor osv såg fina ut,kollade noga & förklarade :)

Pållen var jätteduktig :love: (jag sa ju det matte,tänkte han nog! ;) )
och får nu gå med kompisen ute igen,jätteglada! :love:
Så SKÖNT!!! :rofl: Hoppas på att svullnaden går ner nu då som den ska...Håll tummarna!

Vad bra! :bump:

Det är super att senorna är i bra skick! Då är det ju bara att sätta igång hästen enligt veterinärens rekommendationer.

Lycka till!

Låter som en överansträngning. Min kuse hade samma symptom för en månad sen när han tog en skentur på en halvmil när han rymde ur sin hage. Han såg väldigt halt ut till en början och kunde inte gå ordentligt. Eftere några dagar övergick det till att bara synas när han tog första stegen efter att ha stått stilla i hagen. Sedan fick han lite ultraljudsbehandling och 3-4 veckor senare såg man i princip ingenting och han verkade absolut inte ta någon skada av att belasta benet vid ridning. Förhoppningsvis är det inget värre den här hästen fått.

Tur att det inte var något allvarligt :) Min rekommendation är lite lagom rörelse, kanske en skrittpromenad om dagen så stackaren inte blir stel!

zesel skrev:
Vad bra! :bump:

Det är super att senorna är i bra skick! Då är det ju bara att sätta igång hästen enligt veterinärens rekommendationer.

Lycka till!

Tack! :bow:
Jag är verkligen GLAD att senorna var så fina! :love: :)
Ska börja skritta nu & hoppas på att svullnaden går ner.

Liknande trådar

Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka