Semin quarter och paint

Tussemaja

Trådstartare
Sökt bland trådar här men dom var väldigt gamla...
Vart hittar jag lättast vilka hingstar som erbjuder semin i år? Alltså hingstar i Sverige.... Det jag söker är en hingst som kan antas nedärva vänlighet, trygghet och lugn. Stam inte så viktigt men det måste vara en rätt så liten kompakt hingst.
Tacksam för alla tips snabbt då jag fått lite bråttom med betäckningsplaner. Var egentligen inte planerat förrän nästa vår, men har omvärderat.

Sv: Semin quarter och paint

Det finns ingen sida eller liknande där alla hingstar är samlade... du får kolla de enskilda hingstarna för sig för att se vilka som står på semin etc.

Börja med att kolla SQHA och SPHAs hemsidor, samt -beroende på vilken typ av hingst du är intresserad av- SRHA, NSBA Scandinavia som också har hingstar listade.

det borde ju gå att hitta med lite googlande också... t.ex. quarter paint hingst semin 2012

Tack! Visst vore det bra med en samlingssida?!

Jo, det har gjorts försök men jag tror inte det kommer funka om det bygger på att hingsthållarna själva ska lägga in sina hingstar för det gör man inte. Jag har listat där jag anser att de som letar den typen av hingst kollar.

Om någon orkade sätta sig och ta reda på och lista alla hingstar i avel så är det en annan sak men det är ju ett hästjobb...

efter en snabbgoogling hittade jag dessa i alla fall:
Paint
Bertas Wild Rag
Wall Street Wizard (avliden, frusen)
QTS Action King (frusen)

Quarter
Ruff Lil Banjo
(Very Inviting står på seminstation i alla fall.. )

tack för tipsen! Kikat lite på några av dom nu. Bertas Wild Rag bland annat...

Bara nyfiken, varför är stam inte så viktigt?

Jag skulle rekommendera Bertas Wild Rag till exempel men det finns ingen hingst jag skulle rekommendera rakt av till alla existerande ston så att säga.

Nu vet jag att du inte efterfrågade tips på hingst till ditt sto utan bara vilka som står på semin (och är små och kompakta?) utan jag blir bara nyfiken på resonemanget bakom.

Jorå det är väl klart att stam är viktigt, men jag tänker behålla fölet själv, oavsett vad det blir för kön. Tänker inte tävla, men vill kunna träna, rida kurser luffa i skogen etc etc. Så stammen är viktig när det gäller temperament å så, men inte utifrån tävlingsgren. Jag vill kort sagt ha ett allroundföl efter mitt reiningstammade sto som har ett enormt stort hjärta, men nerverna utanpå...Så lugn och harmoni är nog mina viktigaste valkriterier....

Men varför är det så få som står till förfogande för semin?

Det kostar galet mycket att ha hingst på semin... förmodligen lönar det sig inte för de flesta hingsthållare i en sån liten ras som QH/paint är.

Precis, det lönar sig kanske för de som tävlar sina hingstar fortfarande -även om de ändå måste tömmas när det passar stoet om man inte kör på fryst.

För mig skulle det inte funka, jag har inte nära till någon station där man tömmer hingstar och jag har definitivt inte råd att ställa hingsten på fryst (annars har han stått på både fryst och färsk innan så kvalitén hade räckt till gott och väl!).

Jag vet också en och annan hingst som inte har tillräckligt bra kvalitét på sperma att stå ens på kyld transport.... vet inte hur vanligt det är. Och ska man seminera med färsk direkt måste stoet ju ändå finnas vid hingsten.

Men som sagt den största anledningen är nog att de flesta quarter/painthingstar inte tar emot så många ston per år och om det då inte finns andra anledningar för semin för hingsthållaren så går det bort.
Sedan finns det dom som har flera ston men hålls på ett helt annat sätt -dvs fribetäckning med flock och där går semin ändå bort.

Jag har en seminstation nära mig så för min - och stoets del - är det en bra lösning. Är det stor skillnad på fryst respektive kyld/färsk sperma i dräktighetsandel tro?

Fryst är svårt, krävs en duktig van veterinär och man måste UL-a typ var 4-e timme så det är inte alla stationer som har fryst och även om dom har det så kolla upp veterinären och stationens dräktighetsprocent och rykte specifikt vad gäller fryst.
Inte heller alla ston passar till fryst, det är svårare att få dräktigt. Med det sagt så ska man inte backa för fryst om man har ett lämpligt sto, en rutinerad duktig veterinär och råd (för det är dyrt).

Däremot har man ju med fryst tillgång till alla hingstar i USA och övriga Europa.

Kyld sperma blir ju billigare eftersom man tex inte måste UL-a lika ofta, veterinären behöver inte bo på plats och jobba mitt i natten så att säga osv. Det är också högre dräktighetsprocent jämfört med fryst, bäst har naturlig bet/färsk sperma.

En mycket duktig och erfaren veterinär som är delägare i stationen, så det är rätt väl förspänt..;-) Men helst väljer jag ju en hingst som finns i Sverige, och kan erbjuda kyld. Nåja, vi får se hur det blir... Kanske inte hinner i år i alla fall.... :-( Finns en risk att nya betesområdet inte hinner bli plöjt, sått och framför allt återväxt till nästa år heller. Mycket som ska tänkas på å mycket som ska funka i slutänden...

All Dun Working finns på semin också.
Vad jag har sett av honom så är han en trevlig figur, även de avkommor jag stött på.

Jorå det är väl klart att stam är viktigt, men jag tänker behålla fölet själv, oavsett vad det blir för kön. Tänker inte tävla, men vill kunna träna, rida kurser luffa i skogen etc etc. Så stammen är viktig när det gäller temperament å så, men inte utifrån tävlingsgren. Jag vill kort sagt ha ett allroundföl efter mitt reiningstammade sto som har ett enormt stort hjärta, men nerverna utanpå...Så lugn och harmoni är nog mina viktigaste valkriterier....

Men varför är det så få som står till förfogande för semin?

Vill du få nåt kallare på ett hett sto skulle jag rekomendera Docs Brilliant Son.
Du minns väl hur Chappe var...ska säga att Fröken är totala motsatsen och hur kall och cool som helst.
Det enda är att jag inte tror han finns på semin.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ganska exakt två år sen så började jag på mitt nuvarande jobb. Att jag fick det jobbet var en enorm lättnad. Tidigare hade jag...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka