Selenbehovet täckt?

Alexandra_W

Trådstartare
När förra datorn kraschade förlorade jag mina filer, och nu är jag för stressad och trött pga jobbet för att orka leta rätt på informationen igen, så månne finns det någon bukefalist som har det i ryggmärgen. Men jag vill veta om selenbehovet är täckt för följande:

Åring, (1½), arab. Väger ca 350 kg.

Fri tillgång på hösilage (finns ju ingen selenanalys dock)
1 kg Krafft Lucern Hackat Strå
1 kg havre
1 kg korn
90 gr Krafft Miner Grön


9-åring, 400 kg.

Fri tillgång på hösilage
½ kg havre
1 mått fosforbalans
40 gr Krafft Miner Grön

Båda äter cirka 15 kg hösilage var/dygn.
 
Sv: Selenbehovet täckt?

Till stoet är det täckt med råge, valacken till 75%. Det blir 100% med 10 g Basic e (i pulver).
 
Sv: Selenbehovet täckt?

9-åringen vill ha mer selen, öka till ca 60 g Miner G för att vara på den säkra sidan
 
Sv: Selenbehovet täckt?

Tackar, var just valacken som ante mig att han fick för lite.

Hur många gram selen är det som saknas för valacken (nioåringen)?
 
Sv: Selenbehovet täckt?

Hrm, ja det skulle nog vara ett milli framför ja.. (jag är som sgat lite väl sönderstressad av jobbet *harkel*)

Men det täcks alltså om han får 60 gram miner grön istället? Isf höjer jag nog den hellre än köper selentillskott. Han får så himla mycket 'dutt' ändå (ledtillskottspulver, fosforbalansen, vitlök och från årsskiftet även ADE-vit. Vitlök & vit får lillan med btw)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 152
Senast: ufot
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 245
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp