L

lisenfisen

Är det någon som följer ett bra arbets schema????
Hur bygger man upp ett bra schem?

Sv: schema

Jag ska bygga upp ett arbetsschema till mig själv så jag kan också ta hjälp av svaren i denna tråden längre fram

Jag har ett schema. När jag planerar hur schemat ska se ut tar jag hänsyn till vad min häst behöver jobba med, just den "perioden". Hon rids dressyr (ridhus eller paddock) 4 ggr/vecka, hon rids ut (lite hårdare) 2 ggr/vecka, och den sista dagen brukar jag ta de lite lugnt, oftast skrittas hon ut (och lugn trav), varav 2 av dagarna rider min medryttare (inräknat), en av dressyrdagarna brukar hon hoppa eller bommar, men inte alltid varje vecka.
När vi rider ut klättrar vi också, ungefär 1 ggr/vecka, då i en ganska brant backe, mellan 5-10 ggr.;) Hon går bra på de schemat!

Det jag tänker är viktigt när man gör schema är variation och att man lägger upp det efter hur hästen gått dagen/dagarna innan. Detta gäller iofs även ifall man inte har ett schema...

Jag försöker se till att ha ett överhängande mål för en "period", vilket kan vara en månad, en termin eller till och med ett år. Beroende på omständigheterna.
Sedan så har jag varje pass ett mål för just det passet. Vilket betyder att jag inte rider en viss tid- utan så länge eller så lite som det krävs. Detta mål ska då vara ett steg på vägen till det övergripande målet.

Variation är ett av mina nyckelord. Ett pass ska aldrig vara likadant som ett annat. Däremot ser jag det som en fördel om framridningen är någotsånär densamma, förutsatt att hästen blir lösgjord av det, eftersom den då snabbare känner igen sig. Variationen gäller övningarna, underlaget, miljön o.s.v.

Jag brukar också köra hårda pass varannan dag, och lätta pass däremellan. Det är ju faktiskt så att träning sliter på musklerna och det är vilan som bygger upp dem.

Jag hoppar en gång i veckan, rider dressyr 3 gånger. sedan så rider jag ut och har skojj ! :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter torsdagens och fredagens inledande dressyr står terräng på schemat vid Nations Cup-finalen i Boekelo, Nederländerna. Här kan du...
Svar
0
· Visningar
49
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den här veckan pågår EM för unga ryttare i flera grenar. För hoppningens del avgörs mästerskapet i Kronenberg, Nederländerna, medan de...
Svar
0
· Visningar
265
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nedräkningen till sommarens olympiska spel i Paris är ett faktum. Ridsportgrenarna avgörs i parken vid slottet i Versailles, cirka två...
Svar
0
· Visningar
421
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama