Sätta igång ny häst

Inafina

Trådstartare
Hej!

Nästa vecka kommer min nya häst. För ca 8 veckor sedan fick han en hovböld, som läkte fint. Men sedan dess har han i princip stått pga tidsbrist. Han har självklart inte haft boxvila (förutom i början) utan gått i stor hage med flera andra hästar. Han har också skrittats ut någon gång i veckan. Innan skadan var han i full konsdtion.

Nu till min fråga, hur sätter jag igång honom?

Då han enligt utsago kan vara stökig ute, vill jag börja med att lära känna honom på ridbana/i ridhus. Jag har också möjlighet att skritta en 20-minutersrunda runt stallet med rejäla backar (där man ser stallet hela tiden, så ok av säkerhetsskäl =) )

Hur lugnt ska jag börja?? Tror ni jag kan trava honom lite lugnt redan fr början, på stora spår? Eller ska vi börja med enbart skritt? Då han nog har en ganska god grundkondition känns det inte som han blir så trött/ansträngd av bara skritt. Jag funderar också på att blanda med longering.

Vad tror ni, hur lägger jag upp träningen??
Tacksam för alla tips!

/Inafina
 
Sv: Sätta igång ny häst

Longera inte i alla fall. Det gör mer skada än nytta. Tömkör isåfall hellre om du vill varva med något! :)

För övrigt är 8 veckor inte jättelång tid, men jag skulle börja med mestdels skritt men även lägga in kortare trav/enstaka galopper på rakt spår/fyrkanten.

Du kanske kan promenera i skogen om du inte vågar rida där till en början? Bygger ju upp kondition mkt bättre än i ridhuset.. Lycka till!
 
Sv: Sätta igång ny häst

Du kan ju skritta i början och se hur hans kropp reagerar. Sen kan du om du inte vill trava se till att han skrittar på ordentligt för att få upp pulsen lite iaf. Klättra i lite backar kan ju också vara bra.

Ett tips bara, i framtiden så kan det vara bra att hästen får röra sig när den får en hovböld och inte ha boxvila. Att de får gå några promenader och få igång blodcirkulationen snabbar på att de läker. Att en veterinär kommer ut och "behandlar" hovbölden så att hoven får läka några månader och hästen bara stå så kan man låta bölden vara, låta hästen få promenera lite och så har hovbölden vuxit ut på någon vecka bara.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp