Sätta igång efter lång vila...

MiaMaria

Trådstartare
Min häst var skadad i höstas, men blev friskförklarad och innan jul hade vi börjat trava lite. Så flyttade vi och snön kom... Jag har sen inte vågat tida pga halt underlag (och mycket sprallig häst...), så det har blivit en lång vila. Nu är det dax att sätta igång igen.

Jag har börjat gå promenader med honom, vilket inte är det lättaste med ett busigt energiknippe...

Jag känner mig betydligt säkrare på hans rygg och skulle hemskt gärna vilja börja rida, men är osäker på om det är en bra ide redan nu (vi har bara promenerat en vecka...). Hur gör ni med era hästar? Skrittar ni uppsuttet direkt eller arbetar ni från marken först? Tyvärr har jag ingen padock eller liknande, så det går inte att tömköra, löslongera eller så just nu. Promenera eller rida är vad som gäller.

Hur lägger ni upp igångsättning på era hästar för att inte gå för fort fram? Både hästen och jag vill igång fort, men jag förstår ju att detta måste gå väldigt sakta...

Sv: Sätta igång efter lång vila...

Har du ingen äng i närheten som du kan longera/tömköra på för det funkar ju att göra, annars är det att försöka att skritta ut, men jag vet att det kan vara lite svårt om hästen är hysteriskt pigg. Om du inte kan vara i sommarhagen om ni har det i närheten som du kan börja igångsättningen i. Men det är alltid svårt med jätte pigga hästar som man ska sätta igång med när man inte kan vara i en paddock att vara i, för där är man ju alltid säker om det skullle hända något för då springer hästen inte så långt...min ponny är den typen som man bara kan sitta upp på och skritta ut och hon blir inte så himla hysteriskt trippig om det inte är så att man ska börja trava eller liknande men där är det ju att man känner hur hästen är när man kan börja trava och galopera. För en häst på min skola som jag skulle skritta på (han hade boxvila) han skulle börja att sättas i gång och han vart helt hysterisk och bockade så mycket att man hade inte ens en chans att lugna honom och jag flög av som en liten vante, som tur var man i paddocken och två klasskompisar var oxå i padddocken med två hästar som hadde kommit längre i igångsättningen och dom travade när detta hände och det var nog det som gjorde att min häst bockade så mycket, eftersom han var ganska pigg.

Senast ändrad av en moderator:

Även om hästen har stått ett tag kan du rida den. Har du varit ute och gått en vecka kan du ju sktitta långa sträckor. Tänk på att hästar är stora djur som behöver röra på sig mkt. Det är oftast inga problem att sätta igång en häst direkt under ryttare.
Skritta länge och klättra med hästen och jobba mkt med den i skogen ex gå slalom mellan träd, gå över stockar också. Det är bra att låta hästarna tänka lite , så kanske hästen glömmer bort att spralla så mkt:)

Det är väl bara att ta det lugnt, börja med att skritta en liten runda, nästa gång kan du kanske trava lite lugnt och öka mer och mer, efter 1 vecka eller 2 kan du börja galoppera och rida som vanligt igen efter ytterligare en vecka kanske.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar