Sår på benet

movi

Trådstartare
Ja,om det inte blir bra,så anlitar jag naturligtvis veterinär!
Men jag misstänker kanske kattslagsmål,då såren sitter på varsin sida av frambenet!
Men som 1a åtgärd,kan man linda in benet i bomull,dränkt med alsolsprit? Han är lite svullen på benet!
Skulle ni ta till vet direkt,eller skulle ni försöka fixa lite själv?
Men obs! Ser jag att det svullnar rejält och så,då blir det absolut veterinär!

Sv: Sår på benet

Mindre skador kan man ofta fixa själv, plus kattens goda läkkött. Det beror ju lite på hur illa det är och det kan ju inte vi på forumet bedöma såklart... Stödjer kissen på benet?

Lite tips, grundade på erfarenhet:

Svårt att bandagera katter. Vissa är smarta nog att fatta att det är något som ska vara kvar, men långt ifrån alla. Vill du testa, ta kompresser i st f bomull, det fastnar och luddar.

Om det är ett ytligt sår och inte ser så illa ut, hade jag nöjt mig med att klippa bort päls runt såret, eventuellt, och tvätta med Alsolsprit och hålla katten inne. Man brukar rekommendera Jodopax till katt. Sprit svider men funkar på mina snälla katter. (kanske jag borde köpa hem Jodopax i vart fall, det är lite styggt...)

Våta bandage brukar man ha om det är infekterat, men jag fick för mig denna skada är helt färsk och då är det bättre med luftigt och öppet.

Ja,har pratat med vet i telefon,och ska klämma ut var,det finns lite i såret,tvätta och hålla rent! han går med kirurgtejp och såna där runda till till sminkborttagning ocg alsolsprit,verkar inte lida av det! Ska gno bort skorpan som blivit under natten! Så skiten kan rinna ut!

Han stödjer på benet,men det gör nog lite ont!

Om det forfarande är svullet i morgon och vätskar mer,så ska han till tant djurdoktorn!

Även om jag tror att det går att fixa hemma,så var jag tvungen att ringa vet,vill ju inte att katten ska lida i onödan!

Då har du en smart katt, som fattar att bandaget ska vara kvar. :)

Hoppas det fixar sig, så han slipper åka in till vetten. Bäst är ju om man kan sköta mindre skador hemma. Inte av snålhet utan för att det är bäst för katten.

Ja,han är väl ganska smart,vill ju ut...Så det är bäst att bli frisk! Han är ju egentligen stallkatt,men bor lite här!
Har klippt ett jack i bandaget,så där häller jag i alsolspriten..
Vill inte ha jodopax inne,har haft det en gång förut,och dom gula märkena,ja dom satt som flugskitar på golven:eek:

Ja,här är min kisse..
16253393.jpg

Han verkar njuta av att bli ompysslad!

Allt är ok bara man tar i honom,kan säkert hålla honom upp och ner i svansen,bara nån keeeeeeeeelar! Han är himla kelen,och van med att man håller på med honom,kanske därför det går så bra att pyssla om honom!

Vilken fin kisse, ser så gooo och snäll ut! :love: Prydligt bandage har du fått till.

Ja,nu har jag kommit så långt,så skorpan på framsidan borta,där var det ett jack,men rött och fint och utan var,baksidan ser jag ej så bra,får vänta till dottern kommer,så leker vi vet! Men nu kan jag iaf gno ordentligt på såret,så det gör inte lika ont! Men forfarande svullet! Får se hur det ser ut imorrn,behöver kanske öppnas ordentligt! Bättre att åka till vet imorgon än lör sön,när man ändå misstänker en öppning!

Svullet ska det vara i början, det är en del av inflammationen som pågår för att läka såret. En liten svullnad iallafall.
Du behöver inte gno ordentligt, det räcker bara att det är rent hela tiden. Om man hela tiden tvättar och tvättar kan man störa läkningsprocessen så att såret läker sämre. Det brukar räcka att tvätta en till två gånger per dag, och helt då med natriumkloridlösning. (koksalt)
Personligen tycker jag inte att du hela tiden ska använda alsolen eftersom sprit i sår också stör läkningsprocessen.

/Jessica

Ja,idag fick katten gå ut,såren jättefina och det varar inte,inget halt! Men lite svullen!
Han gick ut i morse,har visat sig lite under dagen,men vill inte in igen..Han är mån om sin frihet(är ju från början stallkatt..)
Men är han som vanligt,så hör jag honom exakt kl 21 kväll..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: Sirap
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 489
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·
Katthälsa Hej! Jag är ny här på forumet men tänkte att det kanske finns några kunniga och erfarna kattmänniskor här! Min katt kom in för 5...
Svar
4
· Visningar
3 709
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama