Sämre analys än väntat!

J

javill

Nu har jag äntligen fått analysen och värdena var sämre än väntat. :eek: Där ser man att man inte kan gå på utseendet. :smirk: Visserligen misstänkte jag att de var sämre än förra året men, kanske inte så här. Nu skulle jag behöva ha lite foderstatsberäkningshjälp! Mest bekymrad är jag för shettisen som fått fri tillgång sen i november (det har alla tre) och gått ner i vikt sen i somras och nu då har misstänkt fång. Även islandsvalacken har blivit smalare. Alla tre är dock fint musklade, har satts igång med skrittpromenader efter jul. Shettisen står still sen en vecka tillbaka.

Analysen per kg foder, (TS ligger på 50,2% så det är ganska blött)

Råprotein 44 g/kg foder
smrp 26g/kg foder
Omsättningsbar energi 4,7 MJ/kg foder
Kalcium 2,2 g/kg foder
Fosfor 1,1 g/kg foder
Kalium 10,3 g/kg foder
Magnesium 0,6 g/kg foder

Hästarna är,

Shettis med ett behov på 25 MJ, 150 smrp, 10 Ca, 7,5 P och 3,75 Mg.
Har tidigare fått fri tillgång, uppskattar att han då åt ca 5-6 kg TS hösilage per dygn. Nu får han i sjukbox pga misstänkt fång, 3,5kg hösilage + fri tillgång på halm som jag inte sett honom äta hittills (står på halm).

Islandshäst valack
med ett behov på 51 MJ 306 smrp, 20 Ca, 15,3 P och 7,65 Mg.
Uppskattar att han äter mellan 10-12 kg per dygn.

Dräktigt islandshäststo med ett uppskattat, (tack Boj) behov på 58 MJ 450 smrp, 29 Ca, 22 P och 8,1 Mg. Uppskattar att hon äter mellan 10-12 kg per dygn.

Eftersom kvoten ligger på ca 5,5 på hösilaget så får de ju i sig en massa extra MJ (smrp också för den delen men, det skulle inte vara någon fara när det kommer från grovfodret). De är alla runda och välmusklade men, inte smällfeta. Både shettisen och islandsvalacken har gått ner i vikt sen jag började med hösilaget (början på november). Kan tillägga att de går på lösdrift (shettisen undantagen för tillfället).

Så vad tror ni? Är det ok att fortsätta så här? Hur ser det ut när det gäller mineraler? Är inte så bra på att räkna ut det. :smirk: Vill ju att stoet ska få det hon behöver och att de andra inte ska få för mycket. Shettisen vet jag inte vad jag ska göra med när det gäller foderstaten. Får se hur han mår till helgen.
 
Det var väl inte så farligt?! Kvoten ligger på 5,5 ungefär, helt ok med bara lite tillskott som t.ex en skvätt lusern.
 
Nej det har du nog rätt i förstås. Tycker bara det är lite svårt att räkna i och med att de går på fri tillgång. Ska man förresten lägga till något som ökat behov eftersom de går på lösdrift?

När det gäller shettisens vikt så trodde maken att han vägde mer än 150 kg. :smirk: Han kanske kan väga upp mot 200 kg, för han är av större modell.
 
Vi vägde en hel del hästar i stallet inklusive min kompis feta minishettis förra veckan och den vägde 180 kg.
 
Ja, om en minishettis, om än fet väger 180 kg så är det nog inte orimligt att vår väger bortåt 200 kg. Får räkna med det istället.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
531
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 370
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp