Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

finapina

Trådstartare
- skulle ni göra det? Jag har ridit o tagit hand om en häst mycket i 3 års tid nu. Under hela perioden har det tidvis poppat upp att den ska säljas någongång.Men inte till vem. När det blev tal om det igen för ett tag sedan såg nog ägaren på mej att jag blev deppig. Jag älskar detdär hästskrället och nu har hon frågat om jag kanske vill köpa. Men jag är orolig att hon gör det bara av tacksamhetsskuld. Det känns inte heller bra! Vad prioriterar man mest när man ska sälja sin häst? Duktig ryttare? Gott hem ? Tävlingsambitioner ? Hur tänker man? Medveten om att alla tänker lite olika beroende på häst. Jag är otroligt osäker nu. Svårt att fråga rent ut också om hon verkligen vill, och få ett ärligt svar! Tror inte hästen är speciellt svårsåld .... Jag blir galen av att fundera på detta!
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

Det är väl snarast normalt att erbjuda skötare eller medryttare att få första tjing om hästen ska sälja. Det vore snarast oförskämt att inte fråga dig först. Praktiskt blir det för ägaren och bra för hästen att få en ägare den redan känner.
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

Jag har två hästar.
En är utlånad på foder till en kanontjej och till den andra hästen har jag en medryttare.

Om jag mot förmodan skulle behöva sälja mina hästar så skulle jag absolut vilja sälja dem till fodervärden och medryttaren.
De känner mina hästar och jag vet att de tar hand om dem mer än väl.
Varför skulle jag då hellre sälja till någon annan när de bevisat under lång tid att de gör ett bra jobb med mina hästar?

För min del är det viktigast att hästarna får det bra om de nu skulle behöva byta hem.
För mig är ett bra hem där de får kärlek och uppmärksamhet, mycket utevistelse, bra hovvård, bra foder och veterinärvård vid behov.
Sen om de tränas och tävlas på hög nivå eller bara vill mysa i skogen gör detsamma.
Det är inte viktigt för hästen att den blir tävlad, ingen häst är gjord för att ridas på ens en gång.
Rider gör vi faktiskt för vårt eget höga nöjes skull.
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

Ett gott hem tror jag många prioriterar högst och en skötare/medryttare/fodervärd vet man ju vad den går för så det känns som ett förstahandsval.
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

Men varför skulle säljaren göra det av plikt ? Släpp det . Är du erbjuden att köpa den är det klart säljaren inte gör det för att vara godhjärtad . Varför tänker du så öht ?!
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

Mackan: kanske pga ganska usligt självförtroende. Att jag inbillar mig att hon egentligen vill sälja till någon duktigare ryttare som kan ta vara på hästens kapacitet till max eller ngt sånt.Jobbigt att aldrig känna sig riktigt duktig i ridning någon längre stund, oavsett häst. Ser bara felen. Men DET är en annan diskussion.;)
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

Men känner du inte ägaren tillräckligt efter all den tiden ?

Jag kan inte ens se framför mig ngn som säljer till en medryttare pga dåligt samvete ? Varför skulle det öht ske ? Kom igen nu ;)
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

jag har en häst som jag verkligen tror på. Jag tror att om allt går väl så kommer hon att kunna gå 1.40 klasser i framtiden, men om jag skulle behöva sälja så skulle jag inte bry mig om hon hamnade hos någon som skulle tävla och träna eller någon som ville rida ut i skogen så länge jag fick skälig peng för henne och hon hade goda chanser att få ett bra hem.

tror att din hästägare frågade dig nu och inte tidigare eftersom hon kanske inte velat "pracka på dig" hästen men vågade ställa frågan när du såg så ledsen ut. Det bästa som finns om man måste sälja, är ju att få sälja sin häst till någon som redan älskar den.
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

Men kära du!
Ägaren hade aldrig, never ever, inte någonsin, låtit dig ta hand om hästen i 3 (!) år om hen inte ansåg dig vara väldigt lämplig, och kapabel att sköta den på rätt sätt. Självklart frågar inte ägaren dig för att vara snäll, utan för att hen tror att pållen kommer få det kanonbra hos dig!

Sluta noja nu, gillar du kraken och kan; köp!

Kram
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

jag har en häst som jag verkligen tror på. Jag tror att om allt går väl så kommer hon att kunna gå 1.40 klasser i framtiden, men om jag skulle behöva sälja så skulle jag inte bry mig om hon hamnade hos någon som skulle tävla och träna eller någon som ville rida ut i skogen så länge jag fick skälig peng för henne och hon hade goda chanser att få ett bra hem.

tror att din hästägare frågade dig nu och inte tidigare eftersom hon kanske inte velat "pracka på dig" hästen men vågade ställa frågan när du såg så ledsen ut. Det bästa som finns om man måste sälja, är ju att få sälja sin häst till någon som redan älskar den.

Jag håller helt med! När jag sålde min häst som jag haft sedan han var fölunge så var ett gott hem det allra viktigaste. Min lycka när min syster föreslog att hon kunde köpa honom var obeskrivlig, så hon fick honom för 25 000 kr inklusive all utrustning. Även om han inte var i någon toppform när jag sålde honom så hade jag nog kunnat få betydligt mer om jag hade sålt honom till en tävlingsryttare eftersom han i grunden var rätt välutbildad (byten i var tredje, fina piruetter och trampad i lina).
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

om ägaren tyckte du var värdelös så hade du förmodligen inte varit kvar som medryttare ens ;) Ägaren ser nog en stor fördel i att hon vet var hästen hamnar å att det förmodligen blir bra (som hon har tänkt sig)!

Ta det som en stor komplimang å fundera på om DU vill ha hästen istället ;)

om jag skulle sälja min häst så skulle definitivt hemmet vara det viktigaste. Hellre att hon får bli lunka-på-häst i stor hage än samla-rosetter-häst..
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

Säger samma som alla andra, du har bara satt griller i huvudet på dig själv! En medryttare som har hängt kvar i tre år är mycket omtyckt och respekterad som hästmänniska av ägaren. Inget snack.

Hade jag mot all förmodan sålt min häst så hade jag i första hand frågat min medryttare. Tänk vad perfekt att få veta exakt vad för typ av människa som köper! En person som man dessutom, förhoppningsvis, har lyckats påverka lite åt sitt eget håll vad gäller synsätt på hästvård osv... ;)
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

Hem och användningsområde är nog alltid prio ett.

Det är inte alls märkligt om skötare/medryttare/fodervärd blir tillfrågad eftersom att man då som ägare och säljare vet vilket hem hästen kommer att få och vilken typ av användningsområde tilltänkt nästa ägare har tänkt att använda hästen till.
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

Man säljer knappast en häst man vill behålla bara för att man känner att man står i tacksamhetsskuld. I så fall skulle jag bli tvungen att sälja ponnyn till medryttaren och det tänker jag inte, honom vill vi ha kvar :D

Däremot, som säljare, så är det många saker man oroar sig för om man ska sälja. Kommer de passa ihop med hästen? Tänk om de inte ser hur känslig/duktig/fin den är och pressar den och inte är nöjda. Tänk om de säljer direkt för att tjäna pengar, då har jag inget att säga till om var hästen hamnar. Tänk om de absolut ska ha hästen på box fast jag vet att han hatar det? Tänk om de rider sönder hästen och kommer om tre månader och kräver att häva köpet.

På det viset är det ju perfekt om man kan sälja till medryttaren, man har ju lärt känna varann och känner att allt stämmer och att man har samma syn på hantering, skötsel osv.
OM vi skulle bli tvungna att sälja ponnyn så är nog medryttaren den första som jag skulle fråga om hon vill köpa.
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

Tack för alla snälla svar! Jag hoppas ju innerligt att hästägaren förstås tänker som er :heart. Att hon inte känner något måste att ev sälja till mig, utan verkligen vill det. Vi får se hur det går med allt. Kram på er!
 
Sv: Sälja häst till någon pga tacksamhetsskuld...

Mackan: kanske pga ganska usligt självförtroende. Att jag inbillar mig att hon egentligen vill sälja till någon duktigare ryttare som kan ta vara på hästens kapacitet till max eller ngt sånt.Jobbigt att aldrig känna sig riktigt duktig i ridning någon längre stund, oavsett häst. Ser bara felen. Men DET är en annan diskussion.;)

Om det vore så skulle du inte blivit tillfrågad. :-)

Äsch nu lät det som jag sågade din ridning och det var ju verkligen inte vad jag menade!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 948
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 197
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 639
Senast: Vitavi
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp