Sadeltips önskas!

ylvalill

Trådstartare
Finnes: Häst med rejäl (hög, lång och bred) manke, kort relativt rak rygg, något överbyggd, för närvarande lite muskelfattig och därmed "takig" över ryggen.

Sökes: Passande sadelmodell som funkar bra att rida ut i skogen med. Måste vara skön att rida i!

Ja, det är alltså dags att leta sadel igen, och som vanligt har jag inte ens en aning om i vilken ände jag ska börja. Sadelinprovare skall givetvis anlitas, men dem som finns häromkring vill gärna att man själv ska låna hem lite sadlar också som man kan testa, och då kan det ju vara bra att veta ungefär vad man ska försöka få tag i. Så om det är nån som har några tips på sadlar som kan passa den typ av rygg som jag beskrivit ovan så är det väldigt välkommet!

Kan tillägga att de sadlar som jag tidigare fått utprovade av sadelmakare/sadelutprovare är en Stubben Sigfried MF hoppsadel i storlek 17/32 (ligger nu í bakvikt trots att hästen tappat muskler, inte tvärtom, dessutom är den grymt obekväm att rida i enligt min smak!) samt en Amerigo Classic 17/+1,5 (denna har jag ännu inte provat efter konvalecensperioden eftersom den knappast är optimal attrida i skogen med. :-( ). Vet inte om denna information kan hjälpa till på något sätt.

Sv: Sadeltips önskas!

Just det ja, han har dessutom inget sadelgjordsläge alls då han har en ganska ordentligt rundad mage (ej fet!).

Både bred manke och muskelfattig, jag har lite svårt att se hur den ser ut, lägg gärna ut en bild. :)

Vad har du för budget?

Ideal Jessica är jätteskön och ligger bra på rak rygg med bred manke men passar inte på takryggar särskilt bra, beror på hur takig den är? Det är då en dressyrsadel också iofs.

Hur pass överbyggd är hästen och blir den rakare när den arbetas? Kommer hästen att bli rakare när den fyllt ut musklerna?
Jag skulle rida bomlöst eller dylikt ut i skogen, samt jobba den mkt från marken tills hästen är musklad som den ska innan jag provade ut sadel då det kan hända en del, men det passar ju inte alla.

Hur långt är det till sittpunkten?

Rakare sadlar är annars Albion, Ideal Crown, Morris & Nolan.
Frank Baines har en skön (äldre modell) allroundsadel som heter Excel som jag tycker legat bra på många typer av ryggar.

Hur ligger Amerigo Classicen på den idag?

Santa Cruz har en del sadlar som är trevliga och finns beg. till rimlig peng, men modell beror ju på dej o hästen.

Slutligen, ska du sälja Stübbensadeln så skicka ett PM.

Tack för ditt svar! Inser att jag får försöka fixa bilder för jag är nog inte tillräckligt bra på att beskriva i ord. :-) Gällande budgeten så jag jag inte satt nån speciell gräns, handlar mest om att hitta nåt som passar. Men jag skulle nog inte känns mig helt bekväm med att rida ut i skogen med en 20.000:- sadel, och det är det jag främst tänkt ha sadeln till.

Har en bomlös sadel, en sensation g4 som jag tycker är super, men hästen verkar inte trivas med den för tillfället och jag lyckas inte klura ut vad det beror på.

Har i alla fall testat Amerigon på igen nu och den ligger fortfarande skapligt, lite vid kanske men helt ok med en padd under.

Försöker ta bilder och återkommer!

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 286
Senast: ylvalill
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 430
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka