Mysaan

Trådstartare
Det trodde kliniken att det kunde vara min stackarspålle drabbats av.:eek: Så nu vill jag veta allt om detta. Gärna se bilder på hästar som har detta fel oxå. Kan hästarna leva med detta eller går det bara utför?

Sv: Sabelben!

Drabbats av:confused:
Jag trodde det var ett exteriört fel som dom föddes med:crazy:

*kl*

Jo drabbas av var fel uttryck. Givetvis är det ett extriörsfel och han har alltid varit lite sne i det benet men aldrig lidit av det innan. Men att det nu blivit värre när han börjat belasta det benet med ryttare på ryggen.

Jag vet inte spec. mycket om sabelben, men så här står det i min ext. bok:

Sabelbenthet:
  • Disponerar för senskador
  • Disponerar för skador i djupa böjsenans förstärkningsband och avsprängningsfraktur i framknäet
  • Disponerar för stresskador i främre ledranden och djupa böjsenans förstärkningsband
  • Disponerar för inflammation i knäleden
  • Disponerar för skador på ytliga ligament baktill på framknäet

Dock vet jag inte om det stämmer m.m. jag skrev bara av från boken... (hästen Exteriör prestation och hållbarhet, Lars-Erik Magnusson)

Men det jag kan tänka mig rent logiskt är nog att det är viktigt att rida hästen på ett sådant sätt så att den lägger all vikt på bakändan och inte belastar frambenen....

Men som sagt, jag bara funderar, ingen egen erfarenhet:crazy:

Tack för svaret! Nu är det ju ett bakben som det gäller. Fast de kanske inte kan ha det på bakbenen. :confused: :crazy: Har du någon bild på sabelbenta hästar?

:confused: Så ser inte min pålle ut. Han är liksom sned så att benet viker in mot det andra bakbenet. Om du förstår hur jag menar.

:idea:
Jag hinner inte nu men jag skannar in lite bilder på benställningar i morgon så får vi se om vi hittar hans ben;)

:love: Tack snälla söta du. Jättegulligt av dig. Sitter just nu mest och gråter och vet inte vad jag ska ta mig till med min lilla älskling.

:bump: :bump:

Bild två: Hasvid/hjulbent men bara på vänster bak. Du är en ängel. Står det något om hur man ska hantera det????

*gråter av lycka en stund*

Nu måste jag få vara lite nyfiken bara....:crazy: Sa de verkligen att han var sabelbent på kliniken???!! Hasvid är ju en helt annan sak i mina öron i vart fall... :angel:
Är han mycket hasvid då?
Tror inte att du behöver oroa dig alltför mycket men det beror ju iofs på vad du hade tänkt dig med hästen...??
Har haft ett sto som var rejält sabelbent men henne var det inget fel på utan hon var tålig som bara den. Hon tränades för trav kan jag tillägga.

Nej inget speciellt.... Men du kan ju fast prova göra en ny tråd ang. Hasvid/hjulbent:idea:

På kliniken tyckte de att det lät som det men jag förklarade så dåligt.

Han är bara hjulbent på ena benet. :) Hade tänkt ha honom som vanlig ridhäst. :) Funderade på distans men vi får se.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 919
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar