Så knott for to uker siden, men hästen kliar inte?

S

sleepy

Her i Norge kaller vi insektet som forårsaker sommereksem for "knott"... Så at det var kommet knott på beitet for to uker siden, men hesten min har enda ikke begynt å klø???

Jeg trodde han fikk eksem i september, men han fikk et svamp-angrep over hele seg samtidig, så det er ikke godt å si om det var svamp eller eksem, eller båda...

Hvorfor klør/ kliar han inte enda? :confused: Er bare glad jeg, men KAN det verkligen tenkes at det ikke er sommereksem han har??

Sv: Så knott for to uker siden, men hästen kliar inte?

Det är svårt att veta. Jag har ju en mycket knott-allergisk häst som nu ser ut bli sämte med åren, han har redan fått ödem och kliar sej, går sedan före påsk med täcke och huva. Andra här säger, att inga knott kommit ännu - men hästen mår dåligt ändå.

Bästa sättet för dej att få veta hur det är med hästen är att göra ett test, blodprov och/eller pricktest. Hör med din veterinär, jag vet inte hur det är i Norge. Här i Östergötland har vi en veterinär som forskar och utreder hudsjukdomar, hon är hudkonsult.

En fråga då som tillhör det här lite:

Min häst blir väldigt biten nu på våren/sommaren i skapet (vet inte om det beror påp att han har rosa hud där :confused: ). Han blir svullen och irriterad och jag vet inte hur jag ska skydda honom. Har ni något bra tips på vad jag kan smörja med som håller knotten borta? Han får vitlökspulver och jag brukar smörja med Vegebom och-/eller tjärsalva men inget hjälper riktigt..

Anna_B skrev:
En fråga då som tillhör det här lite:

Min häst blir väldigt biten nu på våren/sommaren i skapet (vet inte om det beror påp att han har rosa hud där :confused: ). Han blir svullen och irriterad och jag vet inte hur jag ska skydda honom. Har ni något bra tips på vad jag kan smörja med som håller knotten borta? Han får vitlökspulver och jag brukar smörja med Vegebom och-/eller tjärsalva men inget hjälper riktigt..

Jag smörjer skapet och andra sår (runt ögon, i öron, under mage, på frambenen) med en ringblommesalva som heter "Superbra grön hästsalva"-någonting morgon och eftermiddag/kväll. Klart överlägsen allt annat jag provat. Eftersom skillingarydsalvan är betydligt billigare, provade vi den under en period i somras och såren blev mycket sämre.

Sveipur skrev:
Jag smörjer skapet och andra sår (runt ögon, i öron, under mage, på frambenen) med en ringblommesalva som heter "Superbra grön hästsalva"-någonting morgon och eftermiddag/kväll. Klart överlägsen allt annat jag provat. Eftersom skillingarydsalvan är betydligt billigare, provade vi den under en period i somras och såren blev mycket sämre.

ok ;) finns den o få tag på i vanliga hästbutiker?

Ja, det skulle jag också vilja veta! det vore bra med en salva som skyddar mot angrepp samtidigt som den hjälper till att läka.
skillingarydsalvan brukar kunna skydda mot att skav ska uppkomma men det är ju ingen sårsalva.
De brukar bli alldeles knottriga fram på bringan framåt sommaren.
Jag märker att det finns redan stora myggor och knott kring hästarna.

Anna_B skrev:
ok ;) finns den o få tag på i vanliga hästbutiker?

Ja, åtminstone i stockholmsområde finns den på ganska många ställen. Om du inte hittar den i Linköping så går det kankse beställa via internet. Har hittat den på EKo-hallen, Tungelstaboden, Lillhästen i stav m fl ställen. Ska kolla vad den heter exakt nästa gång jag ser burken.

Ja, jeg bestilte veterinær for å være "føre var", men hun mente at eksemen måtte ha brutt ut for at testen skulle gi riktig svar... Hon tyckte også att det var konstigt at hästen inte viste tecken på klia... :confused:

Jeg klamrer meg til et lite håp om at det ikke er eksem... :p

Skap/juver smörjer ag med Skillingaryds hästsalva, det jag efter flera års utprovning kommit fram till fungerar bäst, håller mjukt, avskräcker flugorna och insekterna.

/Alexandra - som idag var och handlade mygg & knottmedel. Lyckligtvis frös första omgången elakingar IHJÄL när de kom, och sen blev det varma dagar och minus 5 till minus 7 grader på nätterna, men snart kommer väl nästa omgång, så..

har ni provat näckens?? det är bra för läkning och håller insekterna på avstånd...

Det är svårt skydda hästarna riktigt. Hästdeo MD är bra, så kan man göra själv hemmagjort insektsmedel med bl a citronellaolja, lavendelolja, tea-treeolja och lite till som blandas med vatten. Mycket drygt och effektivt.

Mot knotten har jag nu börjat använda Chevalet på eksemhästen, la på för tre dagar sedan och han har inte kliat sej alls o mankammen svullnade inte till. Skall fortsätta o se om det fungerar bra längre fram. Lägger på en sträng längs mankammen på båda sidor, svampar öronen o magvirveln samt svansen. Så har hästen täcke med huva o maglapp på sej sedan länge. Chevalet lägger man på en gång i veckan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 262
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 339
Senast: Bison
·
Hästvård Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i...
Svar
2
· Visningar
1 057
Senast: StallLojo
·
R
Hästvård Jeg er en 18 år gammel jente fra Norge som eier en 7 år gammel Orlov traver. Jeg har hatt mye problemer med han, spesielt med ryggen...
Svar
2
· Visningar
1 074
Senast: RonjaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka