rusar mot hinderna

S

sannisen

när jag ska hoppa höga hinder så drar han iväg i full fart mot hindret. jag blir ju så klart rädd för jag är bara 10 år det är en d-ponny 1,48 cm hög.
han har hoppat 1,20 med sin förra ägare men med mej så hoppar han högst 80.
vad ska jag gjöra när han rusar så?????

Träna bomövningar tills du har kontroll. Öva på att öka och minska galoppen mellan bommar osv.

Ta hjälp av en tränare.
Själv så kan du träna att få hästen att lysna på dig, till det behöver du inga hinder.
Hästen ska reagera så fort du ber den om något.
Öva på att sammla och länga, byta gångart.
Tex så kort galopp det bara går-lite fortare galopp-kort galopp-avsaktning till trav.
Så variera hela tiden tempot och gör avsaktningar.
Det kan ta lite tid innan hästen börjar lysna på dig. Men när den har börjat lysna på dig så kan du börja läga ut bommar på marken.
När du rider mot bommen i tex trav så kan du ett par meter innan bommen bryta av till skritt, du kan även skrita mot bommen och göra halt innan bommen.
När du känner att det är du som har kontroll så kan du börja galoppera mot bommen, drar hästen så gör halt med den!
Sedan är det bara till att träna och träna.
När hästen lysnar på dig här så är det bara till att fortsätta och bygga små hinder!

Lycka till!

Bra svarat. skulle vilja tillägga att du måste kanske trav/skritthoppa (även på större hinder) (110-120) i ett par månader - har precis genomgått samma sak som du har framför dig med en av mina hästar. Också viktigt att du inte rider på skarpa bett. jag har ridit min på sidepull omväxlande med gummibett och har först nu när han är lydig satt på honom ett vanligt tredelat. Lycka till :)

Sågh precis att du har en d-ponny. då kanske du inte riktigt ska skritthoppa på 120-hinder. :bump:

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
317
Senast: Pegasus63
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV