Röntga efter fång..

T

Triax

Hej..
Då har jag lyckats få fång ännu en gång på min ponny, fjärde gången på sju år. De andra gångerna har anfallen varit små och hon har svarat snabbt på finadyne. Men i år fick hon ett väldigt kraftigt anfall. Har varit liggande i boxen och haft väldigt ont. Vet tyckte att hon skulle äta finadyne i tio dagar eller eventuellt byta preparat om hon ej svarade på finadyne. Jag vill inte höra hur dålig hästägare jag är som lyckats få så många anfall, det beklagar jag mig själv över så det räcker:( Hon har aldrig fått gå på bete, äter endast specialkraftfoder för fånghästar osv.

Men det var inte det här jag skulle fråga om. Min fråga är hur länge efter fånganfallet ska man vänta innan man kan röntga benen?
Och täcker försäkringen röntgen eller får man stå för det själv?

Sv: Röntga efter fång..

Hejsan! Undrar om finadyne är allt som hästen har behandlats med?

Ingen avlastning?

Innebär att hoven kilas upp i trakten med en speciell sula som höjer trakten och samtidigt ger stöd under hela hoven. Ger mindre påfrestning på hovbenet från djupa böjsenan o kan, om Du har tur, förhindra att hovbenet roterar nedåt.

Är hästen skodd? Då ersätter man skorna med dessa speciella sulor. Kan vara svårt att ta av skorna när hästen har väldigt ont.

Ett alternativ i så fall kan vara att hästen står på sand, så tårna kan borra ner i sanden o hästen på så vis avlastar hovbenet själv!

Viktigt att åtgärderna sätts in så snabbt som möjligt.

När sen läget stabiliseras kan hästen skos med skor som underlättar överrullningen så mkt som möjligt. Just för att hovbenets läge är mer instabilt när hästen är en sk kronisk fånghäst, med speciell förändring av hovformen som i de flesta fall är svår att få tillbaka till normal hovform!!

Lycka till

Försäkringen täcker rtg om du har en vanlig A1 försäkring utan reservationer.

Röntga kan man göra så snart den mest akuta fasen är över, dvs hästen är i skick för att tas till klinik.

Jag har agria maximal liv och användbarhet, agria maximal veterinärvård.. ( får väl helt enkelt ringa o fråga dem om det ingår, men tänkte att ni på buke brukar veta det mesta:)

Då kanske vi kan åka om en vecka eller två då.. Just nu ömmar hon så mycket...

Om du inte har reservationer i den, så ersätter de. Maximal liv och användbarhet samt maximal veterinärvård är just motsvarande A1 =)

Aha är det så det är:) Är inte så hemma på det där med försäkringar!
Jag har ju använt försäkringen för några år sedan när vi åkte till klinik och tog hand om en spricka i vita linjen som var svårläkt.
Men för det blir det väl ingen reservation? Jag hittar inget i mina försäkringsbrev i alla fall..
Känner mig helt blåst inom detta område!

Har du inte ändrat något i försäkringen sen dess, eller bytt bolag, och inte har några skrivan reservationer i försäkringen så har du inga reservationer sen dess nej.

Att tänka på också är att kliniken kan tänkas vilja göra (om de har en hovslagare) något sjukbeslag av någon form, gipsning eller annat. I alla fall hos Agria så täcker de endast för den första sådana behandlingen. Övriga får man ingen ersättning för (men har man själv en kunnig hovslagare så kan de ta över sen) och de är rätt dyra.

Så vid det första besöket oavsett vad de gör så behöver du inte vara orolig för att de inte ska ersätta röntgen och annat. Men inför ev. nya besök så är det bra att vet att tex inte hovslagar-åtgärder ersätts.

Just för att hovbenets läge är mer instabilt när hästen är en sk kronisk fånghäst, med speciell förändring av hovformen som i de flesta fall är svår att få tillbaka till normal hovform!!
Jag tror att de riktigt duktiga hovisarna numera vet hur de ska undvika att få en hov med fortsatt fångutséende.
På Strömsholm klarar man av det.

Att man ska höjja trakten på en fånghäst är väl långtifrån alla fångverkande hovslagare och veterinärer överrens om?!
Det var väl förr man trodde att djupa böjsenan var en anledning till att hovbenet roterade?
Har ju gjorts undersökningar där man testat att skära av böjsenan utan något som helst resultat.

*ursäkta eventuellt trådkap*

Ingen fara, jag vill höra alla åsikter!

Okej.
Ska höra med min hovis hur skicklig han är.
Gipsar dom om det har börjat rotera, eller gör dom det i förebyggande syfte?

Mitt förs. bolag ersatte skoningen som skedde först på 2a ÅB

Jo men det var väl ändå första skoningen? Alltså de ersätter första beslaget (olika mellan olika bolag dock, en del ersätter mer), oavsett vilket besök det kommer på.

Jag får ju säga att jag betalar hellre verkningarna ur egen ficka än första skoningen med PG eller vad man nu får för beslag.

Mitt bolag knorrade inte om ngt- har aldrig gjort så.

Det som jag tyckte var anmärkninsvärt var att det var en vanlig runtomskoning utan ngt specialbeslag. Alltså inget sjukbeslag.

Okej.
Ska höra med min hovis hur skicklig han är.
Gipsar dom om det har börjat rotera, eller gör dom det i förebyggande syfte?

Det är inte alla kliniker heller som tillämpar just gipsning, det kan mkt väl bli aktuellt med något beslag av annan form. Men det görs inte i förebyggande syfte utan enbart när det konstateras att det behövs.

Läste i Agrias villkor att det nu står att de ersätter sjukbeslag upp till 5000 kr (var formulerat annorlunda tidigare), men i princip så innebär det oftast detsamma eftersom att de behandlingarna brukar hamna i de höga prisklasserna.

Vid mitt återbesök så skulle den hovslagaråtgärden ha kostat runt 3 500 kr, men min hovis fick klartecken att få fortsätta behandlingen (och fick sedan beröm för det utförda arbetet) och han tog bara lite mer än vad han gör för en normal skoning. Så kolla med din hovslagare hur pass erfaren han är på området (ska tilläggas att min häst hade både rejäla sänkningar och rotationer varvid det blev så stora åtgärder).

Jag vet inte riktigt hur länge men vi åkte rätt fort ner och röntgade, hon på smärtstillande dit och hem (2-3 dagar kan det ha gått).
Sen så hade hon ju iofs hovbensrotation så vi åkte ner till Strömsholm nästa dag, återigen på smärtstillande.

Jag har agria A1 den har täckt i princip allt (ibland har vi fått betala typ 200 kr :grin:) men röntgen har den täckt hela tiden (även i andra fall).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka