Rockarden slängs hit och dit.

T

Tomaten

när jag kör min rockard med en brös sele, trär jag i remmarna i ögglan och drar åt på innersta håller.När jag skrittar går det hur bra som helst men sen när jag börjar trava, rör sig skalmarna åt sidorna,höger vänster, höger vänster, om ni förstår.Det är en hemma gjord rockard så skalmarna är ställbara innåt och utåt, tycker ni att ajg skall dra åt dom så att de ligger på hästen så han själv tar emot stötarna istället för att de hänger i remmarna och slår honom i sidorna?

En kompis hade en storhästrockard på sin maxade c-ponny. den slog hit och dit, som din. När hon sedan bytte till en ponnyrockard slutade obehaget.. För stor i skaklarna?

Det låter som om din rockard är obalanserad. När någon sitter i vagnen ska det vara ca 4-8 kilos vikt i skakeländarna när man håller dem i samma höjd som de är när hästen är förspänd.

I rockarden sitter en svängel och i den sitter draglinorna, en på varje sida. Andra änden av draglinorna går till selen. Med tanke på att du är obekant med ordet, antar jag att du är allmänt okunnig om körning. Då är risken stor att sele mm inte är rätt justerat. Ta hjälp av körkunnig så att det blir rätt.

Sök på Bukefalos på "draglinor", så får du massor av svar, även på selinställning mm.

LIA

Har aldrig använt svängel när jag kör, men jag kan ställa in selar!men tack ialalfall, ska prova och "böja" in skaklarna, det verkar som att de är för stora.

för att jag inte vet vad det är och just nu inte har någon som akn hjälpa mig, så då kör jag med min travsle som håller rockarden på plats, fattar ändå inte vad en svängel är ialalfall. :) :crazy: :D

Om svängel och draglinor kan du läsa en hel del i tidigare trådar. För både din och hästens skull, tycker jag, att du skall göra det.

LIA

OK. Är ingen expert på travutrustning. Jag förutsatte att man använder travgrejer till trav och körgrejer till annan körning (det här forumet). Är kanske ute och cyklar. :o

LIA

Jo, visst kanske du har rätt, men det kn ju bli gud så fel om jag inte vet hur jag skall göra, provar till och börja med att ställa in skalmarna och använda travselen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka