??Ringorm??

S

*smurfan*

Jag har sen ca 1 vecka sen fått hem en ny importhäst. Jag har nu upptäckt att hon har ett sår eller det ser snarare ut som "skav" inget "hål" i huden men det ser liksom avflagnat utkanske ca 3cm långt och 1cm bredd. Det sitter precis under magen vid gjorden. Jag funderade på om det är ringorm hon har. Men hon har även några små "knottror" MED hår på i närheten av "armhålorna" på båda sidorna som gör mig lite fundersam. De ser ungefär ut som finnar som e lite vätskiga och blöder lite om man "pillar" på dom.

E det nån som kan tro sig veta vad det är?? Är det nån som har en bild på hur ringorm ser ut???

Tacksam för svar.

Sv: ??Ringorm??

Låter som skav, faktiskt. Om det är precis i sadelgjordeområdet så kanske det är så. Jag skulle avvakta några dagar och se om det blir bättre.

men hur kommer det utvecklas om det nu är ringorm. nu e det skärt och flagnar. ungefär som när man bränt sig jättemycket i solen och fått stora blåsor som flagnar

Antingen spricker de och vätskar eller så kommer de läka så sakteliga för att bli till en ring innan det försvinner, därav namnet.

men hur vet jag om det verkligen ÄR ringorm??? det är det jag vill veta. har aldrig sett det förr..

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
983
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
889
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 466
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama