Ridning av f.d travare

Status
Stängd för vidare inlägg.

MiiaLi

Trådstartare
Hur lär man en f.d travare att bli ridhäst?
Tex. gå i form, inte kuta iväg på en gång som man ska trava m.m

Någon som har några tips?
Ni måste inte vara kunniga när det gäller travare utan om det kommer upp nått i huvet så skriv bara:):bump::D

Sv: Ridning av f.d travare

Man tar hjälp av en duktig tränare som ser ekipagets brister och kan hjälpa mer konkret.

Annars så så får du ju träna på att hästen ska stå stilla och sedan gå iväg på ditt komando. Inte under några omständigheter låta hästen tro att det är den som bestämmer när det är dags att gå. Isf stannar du hästen och gärna backar tillbaka om hästen kan rygga.

Sv: Ridning av f.d travare

Jag har två omskolade travare.
Stoet var bara 4 år då jag fick henne, direkt från banan!!
Det har varit ett jäkla slit, men hon har alltid varit ganska samarbetsvillig och hon har haft lätt att lära.
Det tog mycket tålamod innan jag kunde få henne lugn i skogen.
Jag körde den varianten att varje gång hon försökte dra iväg gjorde jag halt.
Till slut, efter två månader, sjönk budskapet in. Sticker jag, får jag bara stanna, och det är inget kul.
När jag väl hade kommit så långt att vi kunde trava utan att det gick så fort att ögonoen tårades, var det dags att lära oss galoppera.
Min häst var tacksam, då hon lätt föll i galopp vid minsta lilla obalans.
Satte henne i trav, hyfsat fort, och gungade till. Vips så föll hon i galopp.
Tränade henne mycket från marken också.
Longeringen hjälpte en del, då hon lyssnade väl på röstkommando.
När vi böjade få ordning på galoppen, och galoppskänklarna skulle läras in (man kan ju inte sitta och gunga upp sin häst i galopp i all evighet) tog jag hjälp av longerings kommandona.
Det räckte man sa "galopp" så fattade hon galopp.
Sen har hon en ganska knyckig höger galopp, då tavare ofta är vänsterhänta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama