Rida med stelopererad rygg?

Sv: Rida med stelopererad rygg?

beror säkert på vilka kotor och hur många kotor som är stelopererade, men det borde gå tror jag. Min svärfar är stelopererad och kan iaf köra MC och fyrhjuling etc, även om det inte är samma sak som att rida. Han ska prova att rida min häst i sommar.
 
Sv: Rida med stelopererad rygg?

Beror kanske vart och hur mycket som är stelopererat, jag är själv stelopererad i ländryggen och har inga problem att rida. Tycker personligen att det är jättebra sätt att lindra värken på.
 
Sv: Rida med stelopererad rygg?

Det har jag gjort senaste 20 åren... men som övriga har sagt så är det säkert beroende på vart det sitter. Mitt sitter i ländryggen, har en konstgjord L1. Jag har alltid haft lite svårt för bakutsparkar, i övrigt har det fungerat bra tills jag slutade rida för 3,5 år sedan (min häst blev skadad och fick tas bort), nu har jag kämpat senaste året för att komma tillbaka. Men det känns som att det börjar släppa nu :), men jag får tänka mig för i avsittningen att inte landa för stumt (vilket jag aldrig tänkte på innan), och vissa dagar är det lättridning i trav och lätt sits i galopp som gäller, men det är mest för att min häst har så stora gångarter.
Har även en kompis som slog över med häst och bröt ryggen, hon tävlar svår hoppning.

Starka bålmuskler är dock en fördel, för att avlasta ryggmusklerna
 
Sv: Rida med stelopererad rygg?

Min dotter har stelopererat 11 kotor i ryggen och rider igen. Det som är problem är ju att hon är väldigt mycket stelare när hon ramlar av. Hon valde att sluta med hoppning efter en otäck avramling på hoppträningen då hon upplevde det så obehagligt att inte kunna rulla undan. I övrigt är det inga problem med att rida:)
 
Sv: Rida med stelopererad rygg?

Javisst! Jag är stelopererad i 13 eller om det var 14 kotor (hela bröstryggen och några i ländryggen) och jag både rider och tävlar. Jag är ju såklart inte lika rörlig som innan och kan inte ge vissa hjälper på samma sätt som innan, men det går att kompensera och göra på andra sätt istället. Har utbildat och tävlat upp till svår dressyr efter operationen så det är ingenting som inte går att göra pga stelopererad rygg. :) Däremot undviker jag att hoppa så mycket nu pga ryggen, men det är absolut fysiskt möjligt.
 
Sv: Rida med stelopererad rygg?

Javisst! Jag är stelopererad i 13 eller om det var 14 kotor (hela bröstryggen och några i ländryggen) och jag både rider och tävlar. Jag är ju såklart inte lika rörlig som innan och kan inte ge vissa hjälper på samma sätt som innan, men det går att kompensera och göra på andra sätt istället. Har utbildat och tävlat upp till svår dressyr efter operationen så det är ingenting som inte går att göra pga stelopererad rygg. :) Däremot undviker jag att hoppa så mycket nu pga ryggen, men det är absolut fysiskt möjligt.

Åh,vad härligt det låter!
Och att klara av att rida på den nivån!
Jag har "bara" opererat 2 nivåer.
Hur länge fick du vänta med ridningen?
Hoppning känns långt bort,men bara att komma upp på hästryggen igen vore underbart!
 
Sv: Rida med stelopererad rygg?

Det blev en del komplikationer så jag fick börja om från början med allt. Dvs börja med att lära mig att gå igen och sen ta det steg för steg därifrån. Så det tog nog ungefär ett år innan jag satt till häst igen. Första halvåret kunde jag inte komma upp ur sängen, så från det att jag kunde göra lite mer än bara ligga ned, så tog det ju bara ett halvår innan jag red. :) Min läkare sa att jag aldrig skulle rida igen, så då var det ju bara att överbevisa honom. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Rida med stelopererad rygg?

Det blev en del komplikationer så jag fick börja om från början med allt. Dvs börja med att lära mig att gå igen och sen ta det steg för steg därifrån. Så det tog nog ungefär ett år innan jag satt till häst igen. Första halvåret kunde jag inte komma upp ur sängen, så från det att jag kunde göra lite mer än bara ligga ned, så tog det ju bara ett halvår innan jag red. :) Min läkare sa att jag aldrig skulle rida igen, så då var det ju bara att överbevisa honom. :)[/

Fy vad jobbigt med komplikationer.
Brott på skruvar?
1/2 år liggande låter hemskt och jag förstår att du är lycklig nu!
Att dessutom överbevisa doktorn är ju aldrig fel!;)
Jag är ju i ett bättre läge och har bara muskelkramper nu 10 veckor efter,men ingen egentlig smärta och kan gå kilometervis,vilket inte har gått på många år pga smärtor!
 
Sv: Rida med stelopererad rygg?

Kl

Anna Hassö har väl brutit det mesta och är bla stelopererad i ryggen. Googla och ni inser att hon inte går att stoppa ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 867
Senast: Roxy
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 266
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp