Rida med Hackamore, hur?

Charlotta

Trådstartare
Min hästs tänder ska snart träffa tandläkaren, han har vassa kanter och hakar som ska åtgärdas. Men eftersom jag inte vill sätta ett bett i munnen på honom så får det bli hackamore. Vad är skillnaden mellan ridning på vanligt bett och hack? Är det något speciellt jag ska tänka på? Själva anpassningen av hacket har jag fått hjälp med, så det sitter bra.
Tacksam för tips :idea:

Sv: Rida med Hackamore, hur?

det jag har märkt på min är att han blir känsligare.
Kan använda mycket mindre hjälper på hack än annars.
Dock tycker jag det är svårt att ställa hästen på det. Fast kan bero på mig också :p

Det märker du nog ;) börja med att vara så lätt på hand som du bara kan. Jag rider ofta på hackamore eller kombinationsbett när jag behöver tänka på att vara lätt i handen, för jag är aldrig så mjuk i handen som då. Lycka till! :)

jag rekomenderar ett sidepull istället för hack. du känner mer vad du ger för signaler med ett sp. ett sp fungerar precis som ett tränsbett i signalerna eftersom det inte verkar genom hävstång utan med direkttryck.

tänk på att rida hästen fram till handen. Du ska inte hålla ett fast tag i tygeln, utan rida hästen mycket med hjälp av benen och sitsen.
Stäm av med halvhalter så mycket som möjligt och ha en väldigt, väldigt lätt kontakt med hacket. Annars kan hästen lätt bli stum och till slut slutar den lyssna.

Se till exempel på Rodrigo Pessoa, han är ett lysande exempel :) Svänger hästen nästan med blicken och hästen styrs med hjälp av benen. :o

Enligt mig tror många att ett hack fungerar som ett vanligt bett.
Men alltså, var väldigt lätt på handen, och försök undvika att hästen hänger sig. Gör den det, rid den framåt! Mycket drivning och häng inte tillbaka med dina händer! Halvhalter, och låt den komma under sig. Börja gärna med ett ponnyhack, det är mycket mildare. Lycka till :)

Jag håller helt med Lina Olsson, pröva hellre sidepull!

Ett hackamore är i princip ett bettlöst stångbett och kan vara svårt att rida vettigt på om hästen (och ryttaren...;) ) inte är skolade för det. Det går t.ex inte att ta ledande tygeltag utan är tänkt att användas med enhandsfattning. Du måste alltså kunna böja, svänga och i princip även bromsa hästen med din sits.

Dessutom gör hackets hävstångsverkan att det dras åt runt käkarna på hästen när man tar i tyglarna, vilket inte alltid är så trevligt för en häst som har lite muntrassel...

min häst skiter fullständigt i hackamore...:smirk:
stack med mig i skogen senast igår....

iofs tror jag att hon inte är skolad på hack, brukar annars bara använda det när jag skrittar ut och tycker hon ska slippa bettet...

men igår tänkte jag "jo, tjena att hackamore ska vara ett Skarpt bett"

Tänk bara på att kraftiga ryck kan skada nosryggen. Men du kan rida som vanligt på det annars...
Alltså med korta tyglar och behöver inte vara rädd för att ta tag i hästen...

hm, min häst va riden på det innan jag började med det så hon hade ganska bra koll på vad jag ville. jag tror att dom flesta hästar fattar vad det handlar om. tänk bara på att inte sätta det för långt ner, inte ta ledande tygeltag o o inte slita för allt du har. men som lina olsson (?) sa kanske du skulle prova ett sidepull? det beror väl lite på vad hästen säger.. ja trivdes bäst på hack eftersom jag får stopp på min polle i skogen o man får tävla på det (man kanske får det på sp oxå?)

*lånar knapp*
Tack för alla svar. Har nu ridit på hacket och det fungerar ganska bra. Fick verkligen tänka på att använda ben och säte, tyckte heller inte att jag behövde ta så mycket i tyglarna. Hästen verkade trivas och jobbade på bra.

Man kan inte ta några ledande tygeltag och man fåt passa sig för en del hästar tar bara stöd i hacket med näsan, släpper ryggen och bara travar på, eller blir helt obromsbara. Mycket sätesridning, men det är ju bara nyttigt...

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 806
Senast: Bri
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar