Reservationer

Skogstroll

Trådstartare
har en kompis vars häst inte gick att göra böjprov då hon köpte den i maj förra året.(väldigt lite hanterad treåring) Han longerades och skrittades/travades av veterinär och fick ett friskintyg,dock utan böjprov.Hästen försäkrades först för 20.000 liv (vilket man kan utan böjprov) men min kompis ville höja upp honom till 35.000 och fick då reservation för hälta.Hon hade tänkt att göra böjprovet eller röntga i vår när han börjar ridas på riktigt,eftersom hanteringen och inridningen gått lite trögt.Men för ca två veckor sedan hittades hästen halt (gick på tre ben) i hagen.Hästen kollades direkt av vet som misstänkte hovbensfraktur.Men hästen blev snabbt bättre och fick vila.När den skulle sättas igång igen så var den intre fräsch.Röntgades igår och det visade sig vara en liten fraktur på ena vingen av hovbenet:( Vad tror ni om försäkringen? eftersom reservationen finns för hälta? gäller det även såna här trauman? Det finns ju ingen tvekan om att detta har hänt nyligen och beror på någon yttre påverkan i hagen.
 
Sv: Reservationer

Menar du veterinär eller livförsäkring? Livvärdet lär ju inte gå att få högre än 20 000 kr, en reservation är en reservation. Vad säger bolaget?
 
Sv: Reservationer

har en kompis vars häst inte gick att göra böjprov då hon köpte den i maj förra året.(väldigt lite hanterad treåring) Han longerades och skrittades/travades av veterinär och fick ett friskintyg,dock utan böjprov.Hästen försäkrades först för 20.000 liv (vilket man kan utan böjprov) men min kompis ville höja upp honom till 35.000 och fick då reservation för hälta.Hon hade tänkt att göra böjprovet eller röntga i vår när han börjar ridas på riktigt,eftersom hanteringen och inridningen gått lite trögt.Men för ca två veckor sedan hittades hästen halt (gick på tre ben) i hagen.Hästen kollades direkt av vet som misstänkte hovbensfraktur.Men hästen blev snabbt bättre och fick vila.När den skulle sättas igång igen så var den intre fräsch.Röntgades igår och det visade sig vara en liten fraktur på ena vingen av hovbenet:( Vad tror ni om försäkringen? eftersom reservationen finns för hälta? gäller det även såna här trauman? Det finns ju ingen tvekan om att detta har hänt nyligen och beror på någon yttre påverkan i hagen.

När min fd travarsto (tävlade trav) fick hovbensfraktur blev jag ersatt för alla kostnader från Ag**a hela vägen fram till friskförklaring. Och även tävlande har juh reservation för hältor. Det där är juh en skada/fraktur så det borde täcka.
 
Sv: Reservationer

Hon ville ha livvärdet högre än 20.000,och fick höja till 35.000 men då med reservation för hälta tydligen.För övrigt så är han försäkrad för 100.000 veterinärvård.Det är ju inte livvärdet detta gäller,utan veterinärvården.Men reservationen kanske följer med även där? Det är ju inget fel på hästen för övrigt så reservationen ligger enbart pga det höjda livvärdet.Hon skulle bara skicka in räkningarna och hoppas att dom tog det,hon har haft lite mycket nu och orkade inte ringa dom.
 
Sv: Reservationer

Risken finns att hon inte får ut något för veterinärvården. Det beror helt på hur bolaget ser på det inträffade.
 
Sv: Reservationer

nu vet jag inte vad din vän har för försäkring på sin häst men jag har en från A***a och i det senaste försäkringsbrevet var det med en folder där det stod hur dem gjort om försäkringen och pga det blivit så mkt mer hältor på senaste tiden så täckte deras basförsäkring bara hältor som berodde på fraktur och ville man ha en försäkring osm skall täcka alla hältor var man tvungen att extraförsäkra mot det. Så med lite tur kanske hennes försäkring täcker om det är en fraktur?
 
Sv: Reservationer

Vi har en häst som oxå hade resevationer, på sina bakben. Kommer inte ihåg om de var resevation mot hälta men tror de då han hade en hälta innan vi köpte honom som dem inte hitta någon förklaring till. Denna häst lyckades iaf skada sig riktigt ordentligt i hagen, ena framskon lossade o satte sig rakt in i ena bakbenet 4,5 cm. Detta blev självklart operation o visstelse på klinik i 3 veckor. vår försäkring täckte de då det var en olyckshändelse. En sån fraktur borde ju gå som samma kan man tycka?!
 
Sv: Reservationer

Jag har också uppfattningen av att sånt som är en olycka täcks av försäkringen och att ev reservationer gäller andra saker som tex genetiska fel,pålagringar,lösa benbitar osv.Sånt som kan ha funnits där länge tex.Har inte fått veta om försäkringen täcker än men det bör väl komma denna veckan.
 
Jag fortsätter i den här gamla tråden istället för att skapa en ny. Kan man få reservation i livförsäkringen, eller är det enbart veterinärvårdsförsäkringen det kan finnas reservationer i?
 
Jag fortsätter i den här gamla tråden istället för att skapa en ny. Kan man få reservation i livförsäkringen, eller är det enbart veterinärvårdsförsäkringen det kan finnas reservationer i?
Man kan få reservation på livbeloppet också.
Tänk t.ex att du har hästen försäkrad i 20.000 och vill höja den till 40.000. Hästen är nyligen behandlad i nåt ben. Höjningen går igenom med reservation (kan vara för hältor generellt eller bara på det aktuella benet). OM det då händer något med det aktuella benet så att hästen måste avlivas, då får du bara ut beloppet du hade före höjningen.
 
Ja, det känner jag igen, nu när du skriver det. Men vet du om man kan få reservation även vid nytecknande av en livförsäkring? Dvs att vid åkomman X så får du inget livbelopp alls.
 
OM det är någon åkomma som hästen har när försäkringen tecknas är risken stor att du inte får något på försäkringen. Det kan gälla även sånt som inte syns vid en normal besiktning, är det något som går att datera till före tecknandet så blir det som en reservation även om det inte står så på pappret. Det är bland annat därför man bör försäkra hästarna som föl inom en månad) och sen ha dem obrutet försäkrade.
 
Om hästen ska nyförsäkras med ett a1 livvärde (som är den försäkringen som bla täcker hältor, de mesta) på över 30.000 (är max hos Folksam iaf) så måste den gå igenom en besiktning utan anmärkning. Om det finns anmärkning som veterinären bedömmer kunna ha/inte kan säga att det inte kommer att ha betydelse för hästens användningsområde, så kommer hästen få en reservation i försäkringen då försäkringen aldrig täcker skador som funnits innan försäkringen tecknades. Om något misstänkt fel finns redan här vill såklart inte försökringsbolaget ta på sig risken att det kommer kosta. I så fall kan man ju i efterhand försäkra en häst som man vet är ofräsch o sedan utnyttja försäkringen. Typ.

Som Ameo skriver gäller detta även fel som upptäcks i efterhand och har funnits innan försäkringen tecknades, tex medfödda röntgenförändringar eller trauman som med säkerhet har funnits länge. Då betalar inte försäkringsbolaget för skadan, varken med veterinärvården eller ev livvärde. Dessutom sätter de en reservation i den befintliga försäkringen.

Så ett "fullt" försäkringsskydd har man bara om hästen varit obrutet försäkrad i samma bolag sedan den föddes. Då täckt även medfödda förändringar.
 
I den bästa av världar är naturligtvis alla hästar försäkrade redan som föl, men så är ju tyvärr inte verkligheten....
Jag var nyfiken, eftersom jag bara hört talas om försäkringar i veterinärvårdsförsäkringen tidigare.
 
I den bästa av världar är naturligtvis alla hästar försäkrade redan som föl, men så är ju tyvärr inte verkligheten....
Jag var nyfiken, eftersom jag bara hört talas om försäkringar i veterinärvårdsförsäkringen tidigare.

Det finns också krav på gröna plåtar vid livvärde över visst tak. Jag har för mig att det är runt 110 000- 120 000 hos Agria. Minns inte exakt summa. Men strax över 100 k iaf.
 
I den bästa av världar är naturligtvis alla hästar försäkrade redan som föl, men så är ju tyvärr inte verkligheten....
Jag var nyfiken, eftersom jag bara hört talas om försäkringar i veterinärvårdsförsäkringen tidigare.

Ganska vanligt med reservationer vid höjningar. De sätter gärna reservation för sånt hästen haft problem med och behövt behandlas för (dvs kostat f-bolaget pengar för) innan höjningen. Även om det är något som är utläkt etc. Fullt rimligt anser jag.

Min lilla hade en tuff vinter/vår förra året, han förlorade sin kompis och slutade i samband med det att äta, magen kraschade och magsåret kom som ett brev på posten. Blev ett par veterinärbesök där. Sen några månader senare började han kinka med maten igen, ny magsårsbehandling. Sen dess har han *peppar, peppar ta i trä* inte haft problem. När jag i höstas höjde hans livvärde från ett löjligt lågt till ett mer vettigt så fick jag reservation för mag-tarmproblem på den höjda delen av livvärdet. (Dock, förvånande och snällt nog en hävningsbar reservation. Ett år utan symptom eller behandling och jag kan ta bort reservationen, mkt generöst)
 
Ganska vanligt med reservationer vid höjningar. De sätter gärna reservation för sånt hästen haft problem med och behövt behandlas för (dvs kostat f-bolaget pengar för) innan höjningen. Även om det är något som är utläkt etc. Fullt rimligt anser jag.

Min lilla hade en tuff vinter/vår förra året, han förlorade sin kompis och slutade i samband med det att äta, magen kraschade och magsåret kom som ett brev på posten. Blev ett par veterinärbesök där. Sen några månader senare började han kinka med maten igen, ny magsårsbehandling. Sen dess har han *peppar, peppar ta i trä* inte haft problem. När jag i höstas höjde hans livvärde från ett löjligt lågt till ett mer vettigt så fick jag reservation för mag-tarmproblem på den höjda delen av livvärdet. (Dock, förvånande och snällt nog en hävningsbar reservation. Ett år utan symptom eller behandling och jag kan ta bort reservationen, mkt generöst)

Tror att kanske reservationer satta i efterhand är omprövningsbara då? Min fick en reservation för kotledsjukdomar och problem kommande därifrån, komplikationer osv. Kändes som en rätt bred reservation, inte kotled höger fram, som ju var problemet.
Vi fick reservation på hela veterinärvårdsbeloppet + hela livvärdet då det var en import där vi hittade OCD som hon fick problem med. Reservationen kunde omprövas tidigast 1år efter operation med en a1 besiktning ua.
 
Tror att kanske reservationer satta i efterhand är omprövningsbara då? Min fick en reservation för kotledsjukdomar och problem kommande därifrån, komplikationer osv. Kändes som en rätt bred reservation, inte kotled höger fram, som ju var problemet.
Vi fick reservation på hela veterinärvårdsbeloppet + hela livvärdet då det var en import där vi hittade OCD som hon fick problem med. Reservationen kunde omprövas tidigast 1år efter operation med en a1 besiktning ua.

Nja. Det är lite olika mellan bolagen kanske? Åtminstone Agria har satt icke omprövningsbara reservationer vid höjning av befintlig försäkring.
 
Nja. Det är lite olika mellan bolagen kanske? Åtminstone Agria har satt icke omprövningsbara reservationer vid höjning av befintlig försäkring.
Ja så är det nog. Beror väl på skadan. Mitt bolag var Agria men vi provade aldrig att ompröva, men fick en blankett medskickad som skulle fyllas i av vet vid kontrollen, som ett besiktningsprotokoll och det var ju väldigt specifikt utformat såklart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp