Bukefalos 28 år!

renovera badrum, matta eller kakel?

ameo

Trådstartare
Moderator
Nu börjar det (äntligen :eek: ) bli aktuellt för oss att renovera badrummet - det badrum som bara blev slaget av Riddes badrum i seniors "fulaste badrummet"-tävling för några år sedan :p

Vi sitter just och diskuterar vägg- och golvbeklädnad och är inte helt eniga...
Antingen sätter man kakel och klinker på golv och väggar, eller också lägger man våtrumsmatta och dito tapet. Båda varianterna har för- och nackdelar, utöver att det handlar om tycke och smak.
Men frågan är - hur ligger det kostnadsmässigt? Är det någon som har koll på vilket av det som kostar mest?
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Kakel och klinker är dyrare men håller längre och är lättare att hålla rent.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Kakel och klinker är dyrare men håller längre och är lättare att hålla rent.

39 kr / kvadrat vitt enkelt kakel på Ba***us . Billigare kan de inte bli!

Lägg in ett foto på ditt badrum, ska vi se vad vi kan tipsa dej om. :) hade själv turkoise badrum med i värstingtråden och vi har idag varit och handlat och ska riva hela rasket o bygga om o då få ett större frächare badrum. Mkt jobb men ack så kul det ska bli :)
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

hehe, jag kan roa er med ett foto, men några tips behöver jag egentligen inte utan just nu handlar det bara om att vi själva ska bestämma oss för vilket vi ska ha.

fast vitt enkelt kakel - riktigt så sterilt vill jag inte ha badrummet.... :eek:

badrum4.jpg


badrum3.jpg


(ursäkta röran...)
 
Senast ändrad:
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Ni har inte funderat på våtrumsmatta och kakel? Kan vara helt okej om det är gjort snyggt, samt att det kan bli liiite billigare än kakel+klinker.

Vi valde kakel+klinker nu när vi gjorde badrummet (och byggde bastu :love:). På väggarna sitter ett standardkakel (vitt, 29 spänn/kvm) och en bård i mörkgrått. På golvet är det mörkgrått och ljusgrått i ett mönster och i duschhörnan är det blåvit mosaik. Vi blev toppennöjda. Kan slänga in en bild lite senare om ni vill. :)
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Vi funderar på vad som är billigast över huvud taget.
Vi har ett avlångt badrum, så det är inte så stor golvyta, men relativt mycket vägg.

jag ska ärligt säja att jag själv inte alls vill ha kakel *don't like it*, men om det är bäst ekonomi i det så kan jag acceptera det.
Men just nu handlar det, som sagt, om kostnaden i första hand.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Om man anlitar hantverkare för att göra arbetet så är det enligt vad vi fått fram 2-3 gånger dyrare att sätta klinker på golvet jämfört med matta, och ungefär jämförlig skillnad mellan kakel och våtrumstapet - exklusive kostnaden för kakel/klinker eller matta. Ska du sätta klinker på trästomme så är det ju inte ovanligt att man sätter matta under klinkern för att få ett bra tätskikt under. Billigare matta förvisso, men arbetet är detsamma som om det var en vanlig matta.

Och angående att kakel/klinker håller längre än matta/våtrumstapet undrar jag om det verkligen stämmer på trähus i verkligheten..?

Enligt våra kalkyler skulle matta/tapet som sagt vara billigare att sätta upp, även om man skulle behöva göra om ytskiktet lite oftare. Men sen kommer ju såna där lite mer svåruppskattade ekonomiska faktum som hur det påverkar husets värde, och om man har lån på huset som påverkas av detta osv.

Gillar du matta och tapet bättre har jag svårt att se några stora fördelar med att välja keramiskt ytskikt. Vi har själva nyss suttit det valet och ville estetiskt helst ha keramiskt ytskikt, men vi har faktiskt valt matta i tvättstuga och ena badrummet av flera skäl trots detta.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

det får man inte göra längre, ha matta under klinkersen alltså. nya byggnormer som gäller.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Tack!! :bow:

Tänk vad bra det är att kunna utnyttja andras erfarenheter och uträkningar, i stället för att behöva sätta sig själv och räkna på saken!

Det var egentligen så att maken trodde att det nog inte ens skulle gå att få tag i matta + tapet, eftersom det fanns få alternativ redan när vi gjorde om det andra badrummet för 8 år sedan. Men en snabbkontakt med google fann i alla fall några stycken och det går säkerligen att hitta fler alternativ om man besöker firman.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

kanske ska fylla på lite.. grejjen är den att fixet löser upp golvmattorna.. det finns idag speciella golvmattor som står pall för detta, vanligt i modulhus då det är det enklaste sättet.. eftersom husen alltid sätter sig med tiden blir en matta lite mer tålig för att det rör sig än det konventionella tätskikt som "målas"..

är det en badrumsrenovering har huset redan satt sig och då är det omotiverat och dyrt.. den plastmattan du har måste ut.. oavsett..
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Jag ville ha klinker i vårt nya badrum, men det gick inte för det var för mycket svikt i golvet och risken var att det skulle bli sprickor i fogen och att platterna skulle lossna, så det fick bli matta, trodde inte att jag skulle bli så nöjd med resultatet som jag blev, men jag älskar min fina badrum!
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Rör sig huset?
I så fall skulle jag skippa klinkern.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Vi fick vårt badrum renoverat för ett år sedan, matta/tapet. Billigast enligt vår hyresvärd.
Finns faktiskt en hel del att välja mellan, mer än man tror!
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Om man inte har golvvärme i badrummet kan väl klinker bli lite kallt om fötterna.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

det får man inte göra längre, ha matta under klinkersen alltså. nya byggnormer som gäller.

Är det verkligen så?! Det var inte länge sedan jag hörde en skadereglerare rekommendera just det till en kamrat, våtrumsmatta under kakel/klinker för att undvika vattenskador. Finns det ngn åtkomlig internetkälla där jag kan läsa om detta?

Till ts;

Personligen skulle jag alla gånger gå på kakel och klinker om jag lika skulle renovera. Dock, golvvärme är absolut nödvändigt om man ska ha klinker (jag tycker faktiskt att det är rätt nödvändigt även om man bara har våtrumsmatta).
Många bryter av vitt kakel med småmosaik i kontrasterande färg ex. i en bred stapel bakom toalett och i duschutrymme. Ser väldigt rent och fräscht ut.

Vi valde själva en rödaktig nyans på klinkret och beigevit på väggen (granitkeramik i sjöstensimitation- obs, kör inte med riktig sjösten, det är alldeles för mkt jobb med inoljning etc.) för att få ett mjukare och varmare intryck.

Har man många barn kan det vara smart med dubbla handfat. För att inte tala om möjlighet till badkar!:love:
Handduksvärmare är också en trevlig lyx.
Rengöringen har blivit lättare med en toalettstol som sitter fast i väggen och inte har avloppsröret ner i golvet.

Skickar in en bild på vårt badrum (börjar dock ha några år på nacken nu). Den fula mattan existerar inte längre utan är utbytt mot en vit.
Badrum+Badkar.JPG


Lite konstigt ljus här
Badrum+Handfat.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

ja, i den benämningen att låta den vanliga golvmatta ligga kvar... för fixet löser upp mattan och den förlorar den tänkta funktionen.. finns som jag redan skrivit annan golvmatta att tillgå för denna typ av installation som används vid modulhusbyggen och liknande..

valfri sökning på bygga-hus forum torde ge härledning till var du finner svar på dina frågor. Man skall alltid vara kritisk till sådant som man läser på webben... för hur man gör och hur man ska göra kan skiljas åt, speciellt vad det gäller våtrum där det kommit rätt så mycket nya direktiv på senare år... ofta pga uppdagade bekymmer.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Då ska jag varna kamraten för att göra så. Jag tror dock att de sätter primer över mattan innan kaklingen men det kanske skiter sig ändå?!
 
Senast ändrad:
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

moiran skrev:
Ska du sätta klinker på trästomme så är det ju inte ovanligt att man sätter matta under klinkern för att få ett bra tätskikt under. Billigare matta förvisso, men arbetet är detsamma som om det var en vanlig matta.

det får man inte göra längre, ha matta under klinkersen alltså. nya byggnormer som gäller.

Jodå. Det rekommenderade ett stort välrenommerat mattläggningsföretag så sent som förrförra veckan då vi ställde frågan om klinkers på träbjälklag. Om du läser vad jag skrev kanske du inser att jag inte menar att låta den gamla mattan ligga, utan att man lägger en matta under klinkersen som tätskikt. Det var därför jag menade att arbetet med att lägga matta får man i vilket fall, men sen ska man dessutom lägga klinker ovanpå när det är det man vill ha som ytskikt. Mattan är naturligtvis inte densamma oberoende av ytskikt, och jag ber om ursäkt om det inte var tillräckligt tydligt formulerat.
 
Senast ändrad:
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

ni behöver inte träta om det ;), för jag ska inte lägga några klinker uppe på någon gammal matta oavsett....
Oavsett´vad vi väljer så kommer det göras enligt konstens alla regler. :)

sen tackar jag för alla småtips!
Något badkar blir det inte i dethär badrummet, OM vi ska ha något badkar så är det nere - fast där slängde vi ut badkaret för några år sedan... :p Och det lutar absolut åt att vi hoppar över kakel+klinkers och lägger in matta+tapet i stället.
 
Sv: renovera badrum, matta eller kakel?

Här är lite bilder på vårt badrum, de är lite mörka och lite sneda. :angel:
Vi akkel på väggarna och matta på golvet som har golvvärme, det är så mysigt att ha i badrummet. :love:

Duschen


Fönstret


Handfatet


Toan


Badkaret
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
6 283
Senast: BernT
·
Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 942
Senast: Daff
·
Hemmet Nu har vi bott i vårat hus drygt 1,5 år och allt eftersom har vi bytt ut 80-tals mattor och tapeter mot nytt och fräscht. Nu står nästa...
2
Svar
25
· Visningar
4 265
Senast: Scata
·
Hemmet Nu börjar det äntligen bli dags att börja planera badrummet! Men det är ju så många beslut!! Först och främst såklart - matta eller...
2
Svar
27
· Visningar
4 294
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp