Rekommendationer på foder till 7månaders?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Har en 7månaders oreggad border. Han äter just nu eukanuba valpfoder och han är inte alls förtjust i detta. Kan gå två dagar utan att han äter något (jag ger han inget annat i hopp om att han ska tillslut äta detta). Har haft detta sen jag fick honom och han har aldrig varit glad i det. Han är skulle jag säga mager, vet sa på senaste kollen att så länge hunden är glad och pigg att jag inte ska oroa mig, även fast dom tyckte att han var åt det magrare hållet. Han är väldigt glad och pigg :) Men jag är orolig att det ska påverka hans utveckling då han är mager, jag kan känna höftknölarna och revbenen rätt tydligt. Meningen är att dom ska äta valpfoder till 1års ålder? Förra hunden jag hade gjorde inte det men jag har bestämt mig att allt ska bli rätt med hund nummer två som man oftast gör men det känns inte rätt med en mager bäbis.

Vad tycker ni, ska jag fortsätta på detta sätt till 1års ålder, eller byta till annat valpfoder eller blanda ut med annat foder? :)
Tål att tillägga att han har väldigt aktiva vardagar så hungrig tycker jag att han borde bli. Hemma är han inte stressad, så han låter inte bli att äta pga stress, utan är väldigt lugn och harmonisk inomhus.

Min första tanke jag har nu är att prova ut ett nytt valpfoder, fick förslag om lamm och ris.

Sv: Rekommendationer på foder till 7månaders?

Min corgi är också riktigt dålig på att äta torrfoder. Normalt sett låter jag hundar svälta tills de äter, men hon är valp och valpar måste äta. Dessutom är hon också riktigt smal. Finns ingen reserv att ta av om hon inte äter. Den hunden får numera färskfoder.

Min corgi är också riktigt dålig på att äta torrfoder. Normalt sett låter jag hundar svälta tills de äter, men hon är valp och valpar måste äta. Dessutom är hon också riktigt smal. Finns ingen reserv att ta av om hon inte äter. Den hunden får numera färskfoder.

Roligt att just du skrev, kikade på bilder du lagt upp i en tråd på din hund, vad är det för ras? Så otroligt söt!

Ja, oftast så tycker jag att "jaha, äter du inte får du skylla dig själv och gå hungrig" men nu känner jag mig velig då det faktiskt är en valp som bara blir magrare och magrare. Vad ger du för färskfoder och hur mycket? Nu ska väl kanske min ha mer då han är en större ras? Funderar på att ta en tidigare koll hos vet och få ett säkert svar på om han utvecklas normalt trots att han äter så lite. Planen var att åka dit när han är 1år och göra en hälsa koll innan jag börjar köra agillity och drag med honom. Måste tilläga att han är ju inte så smal att folk stannar och stirrar, men så smal att jag som ägare känner det då jag kliar honom på magen eller så. Revbenen ska ju kännas lite, men här sticker dom fram en aning.

Det är jättevanligt att växande borders är svåra med maten. Tror inte du behöver vara orolig, de svälter knappast sig själva så att det blir farligt.

Boss var (och är ibland fortfarande) likadan, trots att han får både färskfoder, rent lammkött och andra slaktrester. Det är helt enkelt inte smakligheten som är problemet. Upplever dock att han är betydligt bättre på att äta om han får mat precis i anslutning till det att vi kommer hem från vallningen.

/Migo

Det är jättevanligt att växande borders är svåra med maten. Tror inte du behöver vara orolig, de svälter knappast sig själva så att det blir farligt.

Boss var (och är ibland fortfarande) likadan, trots att han får både färskfoder, rent lammkött och andra slaktrester. Det är helt enkelt inte smakligheten som är problemet. Upplever dock att han är betydligt bättre på att äta om han får mat precis i anslutning till det att vi kommer hem från vallningen.

/Migo

Skönt att höra :) Brukar försöka se om han äter just när vi varit ute och ridit eller i skidspåret, men han säger nej även då. Men han är ju som sagt pigg och glad och verkar inte lida av det, mest jag som lider :) Förra hunden, som var hälften tollare och hälften oreggad border (märk väl att jag alltid börjat lägga till oreggad nu :) ) åt som bara den, honom fick vi dra in maten på så är inte riktigt van vid detta beteende.

Men du tycker att jag ska fortsätta med detta foder tills han är 1år, eller hade du blandat i annat också?

Jag är jättedålig på foder, så vågar inte ge rekommendationer. Jag ger min valp 3/4 valpfoder och 1/4 fodax (för magens skull).

Jag är jättedålig på foder, så vågar inte ge rekommendationer. Jag ger min valp 3/4 valpfoder och 1/4 fodax (för magens skull).

Okej :) jag är heller ingen mästare på foder. Tack för tips i alla fall, skönt att höra att vovven inte har ätstörningar utan att det är normalt :p

Vallisar är svåra att få hull på som unga. Ge ett bättre foder, det du ger tillhör inte marknadens bästa.
Byt till ett köttbaserat högenergi foder, på foderbilen.se kan du lusläsa om de flesta fodren som finns, dock ej färskfoder.
Bra Svenska foder är Magnussons, Standardt o Halla.

Vallisar är svåra att få hull på som unga. Ge ett bättre foder, det du ger tillhör inte marknadens bästa.
Byt till ett köttbaserat högenergi foder, på foderbilen.se kan du lusläsa om de flesta fodren som finns, dock ej färskfoder.
Bra Svenska foder är Magnussons, Standardt o Halla.

Tack så mycket! :) Nej min hund har väldigt noga påpekat att det var ett skitfoder enligt honom. Han kan till och med spotta ut sista tuggan när han knaprat i sig några få bitar.

Tycker också du borde byta foder till något bättre. Och om hunden äter dåligt, välj ett som är näringsrikt så att hunden får i sig ordentligt med näring även om den inte vill äta så mycket.

Kanske färskfoder? VoH, som enligt mig är det bästa färskfodret, har ett valpfoder.

Tycker också du borde byta foder till något bättre. Och om hunden äter dåligt, välj ett som är näringsrikt så att hunden får i sig ordentligt med näring även om den inte vill äta så mycket.

Kanske färskfoder? VoH, som enligt mig är det bästa färskfodret, har ett valpfoder.

Färskfoder är något jag sällan gett, varken katt eller hund. Kanske ska prova det. :) Men som du säger, jag borde nog byta foder, det finns en gräns mellan att lära hunden att äta maten och att svälta honom. Nu är han ju inte ner svulten, men mager. Oftast har man väl "smakgaranti" på foder? En som jobbade på djuraffären sa att tycker inte hunden om det brukar man få byta fodret. Så vi får väl kanske testa oss fram och få en bortskämd hund på köpet, finsmakaren min :)

Färskfoder är något jag sällan gett, varken katt eller hund. Kanske ska prova det. :) Men som du säger, jag borde nog byta foder, det finns en gräns mellan att lära hunden att äta maten och att svälta honom. Nu är han ju inte ner svulten, men mager. Oftast har man väl "smakgaranti" på foder? En som jobbade på djuraffären sa att tycker inte hunden om det brukar man få byta fodret. Så vi får väl kanske testa oss fram och få en bortskämd hund på köpet, finsmakaren min :)

Jag menar alltså fryst färskfoder, inte sånt på burk. Tänkte bara eftersom du började prata om katter..

Du kan ju alltid köpa en liten "korv" och testa. Har svårt att tänka mig att man får lämna tillbaka en öppnad förpackning..

Men de flesta hundar gillar foder med högt köttinnehåll!

Jag menar alltså fryst färskfoder, inte sånt på burk. Tänkte bara eftersom du började prata om katter..

Du kan ju alltid köpa en liten "korv" och testa. Har svårt att tänka mig att man får lämna tillbaka en öppnad förpackning..

Men de flesta hundar gillar foder med högt köttinnehåll!

Haha vad bra att du skrev det! annars hade jag nog köpt burkmat.. :/
Ja inte konstigt att min vovve älskar kattmat då eftersom det innehåller mer kött? Ska kika vad jag hittar åt honom. Men det blir nog definitivt att byta foder i alla fall :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 079
Senast: Diabetikern
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka