Regnskållor vs hotspots

Emmie_75

Trådstartare
Vår relativt nya häst har drabbats av regnskållor men det slog mig igår att det ser precis ut som då hundarna fått sk hotspots. Så min fråga, är det egentligen två namn på samma sak?
Och vad är ert bästa tips på behandling? Vi tvättar var tredje dag i klorhexidinschampo och baddar även med klorhexidin.
Och framförallt, hur undviker man detta? Han är relativt korthårig, han står aldrig i blöta täcken och de täcken han har är bra täcken som andas.

Njae... Hotspots är väl fuktiga? De regnskållor jag har sett har varit torra upphöjda krustor med ev en liten, liten varprick under (förutom när angreppet varit stort så pälsen lossnar i sjok).
Däremot kan ju hundar också få regnskållor, men det är inte hotspots.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag har lärt mig en ny åkomma.... Regnskållor. Har ridit i en herrans massa år men aldrig stött på detta tidigare. Hur som hellst...
2
Svar
26
· Visningar
2 551
Senast: Egonson
·
Hästvård Nu brinner det i knutarna, nu behöver jag alla era bästa beprövade tips. Vi kan ta det från början, ryttaren som rider min hingst har...
Svar
5
· Visningar
2 028
Senast: TantEster
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka