Redo för egen ponny?

Häst_

Trådstartare
Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har ridit på ridskola sedan jag var fem år. Och har två medryttar hästar. Hos dom så mockar jag, fixa vatten, kraftfoder, rider och visiterar. Jag brukar också hjälpa till med insläpp och utsläpp. Min pappa hjälper mig men kan inte så mycket. Jag försöker lära mig och sjukdomar, foder osv. Kommer i så fall ha den på en ridskola. Och pappa kommer hjälpa mig. Är jag redo för en egen ponny? Vad bör man absolut kunna?

Du behöver egentligen inte kunna mycket alls, men du behöver ha kunniga folk runt om som är villiga att hjälpa dig ofta. Fråga runt i stallet, fråga din ridlärare (fortsätt ta lektioner med din ponny) och se till att ha ordentligt med kunnigt folk runt. Inse att du själv kan långt ifrån allt, fortsätt söka information även när du har en egen häst. Se till att dina föräldrar är med på det, även kostnaden.

När man är 13 år handlar det mer om föräldrarna är redo för ponny än om du är det, hur tråkigt det en kan verka. Är de beredda på att ta på sig ansvaret, att lära sig, att ta hjälp och inte minst, ta det ekonomiska ansvaret funkar det, säIrskilt om ni står på en ridskola och kan få hjälp därifrån. Om dina föräldrar inte är beredda på vad det innebär att vara hästägare är det bättre att vänta tills du själv är vuxen. Då kan det vara bra alternativ att rida fler lektioner på ridskolan, hjälpa till i stallet, kanske vara delfodervärd på en ridskolehäst om det är möjligt hos er.

Precis som @warg skriver så är det dina föräldrar som måste vara beredda att ta det fulla ansvaret både ekonomiskt och praktiskt för ponnyn. Även om du står i ett stall med kunniga människor är det inte säkert att de har tid och lust att hjälpa er med eran ponny. Så det kan vara bra att ta reda på om det finns någon vuxen som har tid, kunskap och lust att hjälpa er vid frågor om familjen köper en ponny.

Det är precis som de skriver ovan, är dina föräldrar redo? Idag blev jag väckt kl 7 av stallägaren, trolig kolik. Som tur var var jag hemma och ledig och var i stallet 26 minuter senare. Fick tag i bästa veterinären som kunde komma snabbt. Hästen hade kolik light, till följd av sår på tungan. 4900 kr gick kalaset på, det är inget jag ens höjer på ögonbrynen för, för det är sådant som händer när man har häst. Frågan är ju om du och dina föräldrar är klara för det?

Det handlar tyvärr jättemycket om ekonomi, det vill säga om dina föräldrar har råd.

Men du verkar vara ambitiös och arbetssam, så medryttarhästar är ju en jättebra idé tills du är vuxen och har ett välbetalt jobb :). Du kanske till och med hittar någon där du får ha hästen i princip som din egen. Jag har haft en tonårsmedryttare som jag var otroligt nöjd med, och hon gick vidare till att bli beridare i ett större stall.

Vår familj skaffade häst när jag va 13 år, då hade både jag och min syster haft olika medryttarhästar samt red på ridskola 2 ggr i veckan (båda 2). När vi väl lyckades få in hästen i transporten (INTE det lättaste) så åkte vi med henne till vår ridskola och red på lektionerna med henne. Hon var 154 så trots att vi red på ponnyridskola var det ok.

Så med det sagt är det inte som sagt frågan om DU är redo, utan mer är dina föräldrar redo ? Att stå på ridskola är ju som nybliven ägare mestadels optimalt, speciellt om man redan rider på den ridskolan så man litar på deras råd mm. Ett ev problem med att stå på ridskolan man ridit på är avundsjukan från dina "ridskolekamrater" som kan komma i olika uttryck.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 791
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 774
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 067
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 904
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Redo för egen ponny?
  • Födda 2022