Jag har ju redan i andra trådar skrivit att jag har en hund med starka reaktioner som för ett jävla liv när hon tycker något är nytt.
För oss gav de första två åren av skvalleträning resultat.
Jag är glad att jag hade is i magen och inte gjorde nån grej av hennes reaktioner, för nu är hon en naturlig skvallrare. Men hon är kanske inte så lik din hund egentligen så YMMV
Nu är det några specifika saker som hon reagerar på ibland, och inte längre typ saker i allmänhet
Det är dock några som undviker att träffa henne fortfarande för att de tyckte så illa om att hon brukade skälla så högt som valp..
För att skriva nått nytt så är ett knep jag använder vad gäller det som återstår är att prata mycket med henne om vad som ska hända.
Om någon parkerat utanför och snart kommer knacka på dörren säger jag att det kommer en kompis.
Ser jag en hund ute säger jag att det kommer en vovve.
Ska vi slammra med något säger jag till innan.
På så sätt hinner hon koppla på hjärnan innan det händer.
Jag förvarnar henne alltså om både läskiga och roliga saker.
Sen så föreställer jag mig att det stärker vårt band och ger henne en känsla av att de här grejerna hanterar vi i lungt samförstånd.
I hemmet har vi en filt på ett ställe. Jag har matat det stället med positiva grejer, ger henne ofta nått gott om hon ligger där och har även sagt åt henne att ligga där medan jag förbereder maten (ja hon är matgladare än torsten
) eller i störta allmänhet innan nått positivt ska hända. Hon söker själv upp denna plats när hon vill vara duktig. Jag tror att hon ser den som en easy way out och ibland om nått jobbigt för henne ska hända ber jag henne ligga där på förhand.
Hon ska alltid trygg där, ingen får röra henne eller ta något från henne eller skälla på henne. Vill jag henne nått kallar jag henne därifrån först.
Filten kan man ju ta med till andra ställen också. Det hjälper ju inte om hon reagerar på nått men jag tror att det är en bra grej för en hund med stora reaktioner.
Hon har även en trygg plats vid min sida. Det händer ju att jag säger till henne på skarpen i vissa situationer men jag försöker vara noga med att alltid släppa det direkt hon befinner sig vid min sida. Låter aldrig någon komma fram till henne eller något hända henne där. Även det för att ge henne ett tryggt alternativ som innebär samarbete med mig.
-du kan deala med det själv så kan vad som helst hända ELLER så är du med mig så kollar vi lungt tillsammans så kan inget hända dig.
Kanske kan kallas träning men ser det inte som beteendeträning utan som att det är så hennes värld ska se ut. Så får hon själv upptäcka hur det funkar. Tåååålammod krävs.
Det är långt ifrån hundraprocentigt än men hon har faktiskt uppsökt min sida i flera riktigt kniviga situationer så hon får alltfler erfarenheter av att det faktiskt funkar.