Reagerar hästar på färger?

Mirre

Trådstartare
Hörde om en som köpt en rosa krubba till sin häst.
och då börjar alla tycka synd om hästen och säga att den kommer matvägra :confused: Tror knappast hästen bryr sig så länge den får mat. Har för mig att hästar ser blått sämre än andra färger däremot.

Mina hästar bråkade och hade sig vid fodring förut, den ena krånglade med sin (blåa) krubba och puttade ur den hela tiden.
När vi bytte till en grön lugnade han sig en aning. har alltid hävdat att det inte hade något med färgen att göra eller att hästarna då fick samma färg på krubban som päronen hävdat :smirk: :D Vad tror ni?

Sv: Reagerar hästar på färger?

Ingen häst har blivit för min jacka iallafall, och den är väldigt orange :p

Hästar ser vissa färger bättre än andra, och de kan se skiillnad på olika färger (och former). T ex om hästen är van att få mat ur en blå hink, och man ställer en rad med hinkar i olika färger så går hästen direkt till den blåa efter ett tag, oavsett var i linjen den står och oavsett om alla hinkarna luktar lika.

Att hästens som puttade ur en krubba hela tiden och sen lugnade sig när den fick en annan tror jag inte hade med FÄRGEN att göra, utan att krubban endera var av en modell som inte passade hästen, eller att den LUKTADE konstigt t ex. En av mina vägrar frekvent dricka ur en svart hink. EXAKT samma färg och modell som den svarta hink hon druckit ur hela sitt liv. Men just den här specifika svarta hinken hon vägrar befatta sig med luktar antagligen 'konstigt'.

Samma sak när jag köpte en till vattenbalja till hagen, identisk med den tidigare, alla hästar blåvägrade dricka. Jag bytte vatten - de vägrade. Jag hade samma vatten i bägge baljorna - de drack ur den gamla men inte den nya. Jag skurade tunnan - de drack inte. Sen råkade jag av misstag (fråga inte hur det gick till är ni snälla) få närkontakt mellan baljan och min tunga, och nya baljan smakade plast något så in åt helsike. Inte konstigt att de vägrade dricka (trots att vattnet inte smakade plast). Efter en månads tid när nya baljan utsatts för väder och vind så smakar den inte plast längre och hästarna dricker gärna ur den.

Att hästar ser olika färger olika bra, det är bevisat vad jag vet.
Men om de föredrar en färg före en annan, det betvivlar jag?!

Däremot så skulle jag må väldigt både fysiskt och psykiskt dåligt om jag var tvungen att fodra en häst som har en rosa krubba! :angel:

Min häst har rosa hink och hon dricker inte sämre för det.
Hon presterar inte heller sämre när hon har sitt rosa schabrak.
Jag tror faktiskt inte redigt på det där. Ja visst riktigt känsliga hästar bör man nog inte ha rött till!

Min ena är LIVRÄDD för allt som är vitt! Strecken på vägen, bilar, prästkragar osv men jag tror att det är för att det syns/lyser upp mer än tex blått.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka