Råttor - nybörjartips emottages!

Sofiplopp

Trådstartare
Min yngste son (13 år) önskar sig ett eget djur, och jag har funderat på tamråttor. Vi har hundar, katter och hästar, men jag tänkte att han skulle ha ett djur som BARA var HANS! Och råttor verkar så himla roliga och personliga. :)

Men jag är totalnovis på rådisar - har haft marsvin och hamstrar tidigare, men varken möss eller råttor.
Var hittar man trevliga råttor? Jag vil ha sådana där som blir riktigt stora och stiliga! :love:
Finns det olika raser?
Hanar eller honor? (en av varje sort tror jag är lite dumt, va ... :eek:)
Hur länge lever en tamråtta - 2 år?
Kissar de på en när man håller i dem, eller kan man vänja dem av med det?! Vem kissar mest s a s - hane eller hona? - eller är det individuellt.

Kan ju säga att jag har varit inne på marsvin också, men jag har haft massor av marsvin i livet och det känns som det skulle vara kul att prova något helt nytt!

Tack på förhand för att ni delar med er av era kunskaper! :bow:

Sv: Råttor - nybörjartips emottages!

Min yngste son (13 år) önskar sig ett eget djur, och jag har funderat på tamråttor. Vi har hundar, katter och hästar, men jag tänkte att han skulle ha ett djur som BARA var HANS! Och råttor verkar så himla roliga och personliga. :)

Grattis, råttor är ungefär VÄRLDENS roligaste djur, de är verkligen jätteroliga och mina fick mig att skratta varje dag.

Var hittar man trevliga råttor? Jag vil ha sådana där som blir riktigt stora och stiliga! :love:

I can hook you up! ;) Nä men helt ärligt, om du vill skaffa råttor så sänd ett pm, det är verkligen värt det att skaffa från uppfödare, köerna kan vara långa, men jag kan rekomendera dig så att säga ;)

Finns det olika raser?

Nej, men massa olika härlga färger att välja på

Hanar eller honor? (en av varje sort tror jag är lite dumt, va ... :eek:)

Nej, inte en av varje, de kan få ny kull var tredje vecka och snittar säkert på runt tio knoddar ;) minst två i alla fall. Honor är piggare och springer runt mer, de hittar på lite mer bus och får en att skratta mycket, de har dock inte samma tid att ligga och gosa och vandaliserar mer :eek: Honorna ligger på mellan 300-drygt 500g
Hanarna ligger väl mellan 700-1000g De är gosigare och ligger mer stilla.

Hur länge lever en tamråtta - 2 år?

Ja, cirka två år, aldeles för kort eftersom man blir så fäst vid dem :cry:

Kissar de på en när man håller i dem, eller kan man vänja dem av med det?! Vem kissar mest s a s - hane eller hona? - eller är det individuellt.

Det är helt individuelt, antingen kissar de, eller så gör de det inte, det går inte att vänja av en råtta vid det. En av mina kissade löjligt mycket, en inte alls. Det jag kan dra slutsats av mina är att desto mer de kissade desto trevligare var de, ett litet dilemma ;)

Vad kan jag säga mer? Hmm, fäboden är ju bra där du bor, billiga och så kan man köpa bokflis som är ett ypperligt bottenmaterial, det är bra att skaffa toalådor så att de blir rumsrena, det underlättar när de springer lösa att man slipper bajs utanför buren, dessutom är det lättare vid städning av buren. Mat; köp en sportmüsli och ge dem fri tillgång, sen minst ett blött mål mat om dagen, typ rester från er middag, mer protein när de växer och är små, mest fokus på grönt när de är vuxna. (Du vet om att ärtor måste skalas innan de går att äta va?) Komemr inte på så mycket mer viktigt nu faktiskt..

fressta med lite bilder kanske?

rttor305.jpg

rttor297.jpg

rttor020.jpg

familjsommar2005059.jpg

ååh..dessa underbara djur..vad jag blir sugen på att skaffa igen när jag ser bilder*älskar* tyvärr lever dom för kort tid, dom e ju så fantastiska o personliga så man vill ha kvar dom alltid=)Men dom skänker sjukt mkt glädje den tid man får ha dom=)

Nu blev jag riktigt sugen på att skaffa råtta :eek:
Jag har dock häst, katt, marsvin och snart hund, så jag tror tyvär inte tiden räcker till :(
Men dina små rottisar var otroligt fina ! :love:

Jag har aldrig haft någon råtta, men min kompis har alltid minst två hemma! (De vill gärna ha sällskap.)

Rexarna är otroligt söta i sina krulliga morrhår, men enligt min vän så har de större tendens till hudproblem, så hon rekommenderar inte dem.

Hanarna är lättare att få tama och gosiga. Hennes första råtta var den hon la ner mest tid på, och honom kunde hon ta med överallt. Han visste att det INTE var populärt att kissa/bajsa på hennes axel, så han "sa till" när han behövde så hon kunde sätta ner honom på marken (eller hålla honom över toan en gång när de var på stadsbiblioteket! :D).

Personligen tycker jag bäst om hanar. Tyvärr luktar dom lite mer än honorna.
Jag hade en som blev fyra år. Han kunde vara lös i min lägenhet (under uppsikt såklart) och gick själv in i buren när han ville. :love:

Det låter som om råttor verkligen är rätt djur för oss!!!

Jag ska kolla i kväll på det här med uppfödare och så vidare, och så får vi se vad det blir.
:)

Fortsätt gärna att fylla på med mer tips och råd.
Kan man mata dem med hund/kattmat förresten? Burkmat, alltså?

Min får barnmat varje dag, vet inte om dom ska ha katt & hund mat.
Det får du kolla upp. Dom äter i stort sett allt vi äter annars.

*kopierat*

Färskmat

En gång om dagen ska man ge råttorna ny färskmat. Man brukar säga att man ska ge råttor sådan mat som vi själva borde äta.
Exempel på färskmat som man kan ge sina råttor är:

• Potatis
• Pasta
• Ris
• Grönsaker (majs, ärtor, sallad, gurka, broccoli, groddar etc.) Dock inte lök.
• Frukt (banan, äpple, päron etc.)
• Rå nötfärs
• Kokta ägg
• Gröt

Tänk på att de ska ha en varierad kost så du ger dem kanske 2-3 av ingredienserna per dag och byter ut dem så de får i sig allt i näringsväg. Kanske du ger dem ris, majs och ägg en dag och pasta, äpple och broccoli en annan.
De behöver inte få ägg, nötfärs eller andra proteinrika saker varje dag, då för mycket protein kan vara skadligt istället för nyttigt. Råttor är av naturen jägare och äter alltså mer än gärna animaliska produkter, dvs. sådant som kommer från djur som t.ex. rå nötfärs.
Man kan ge sina råttor en godisbit någon gång, t.ex. popcorn eller en ostbåge, men inte för mycket, tänk på hur stora proportionerna är i förhållande till deras storlek. En sak man dock inte ska ge som godis är choklad.

Råttor ska, förutom färskmaten, även alltid ha tillgång till torrfoder. Denna är lätt att göra i ordning själv med en liten mix av råttornas favoriter.

Torrfoder

• Knäckebröd
• Bitar av skorpor
• Torkad banan (eller annan torkad frukt)
• Olika flingor utan socker (havrefras, cornflakes etc.)
• Müsli med alla fyra (!) sädesslag som grund
• Russin
• Rispuffar
• Diverse frön och nötter. Var dock sparsam med dessa då de är feta och dessutom kan leda till allergi.

Ang. den råa nötfärsen, så vet jag inte hur många som egentligen ger det. Jag menar, dom kan väl få mask i magen?!

Jag har aldrig gett något rått till mina råttor iaf.

tack! :) ja de var underbara

Rexarna är otroligt söta i sina krulliga morrhår, men enligt min vän så har de större tendens till hudproblem, så hon rekommenderar inte dem.Hanarna är lättare att få tama och gosiga.

Detta stämmer inte. Honorna blir lika tama, men de har mer spring i benen

njä, det är ganska onödigt att ge. Bättre då med lite barnmat. Men annars rester efter den egna lagade middagen är perfekt, tänk tallriksmodellen. Äter man onyttigt någon dag kan man slänga in lite frysta ärtor till dem den dagen. En sak som är bra är att ge en räka(med skal på)/råtta/vecka. Skalet innehåller mycket selen och förhindrar bakbenssvaghet på äldre dar som förr var ett ganska vanligt problem, men nu när man är noga med selenet har det blivit mycket bättre. Hundmat är bättre än kattmat, det skall man helst inte mata med

Ang. den råa nötfärsen, så vet jag inte hur många som egentligen ger det. Jag menar, dom kan väl få mask i magen?!
Alltså, jag antar att vi pratar om vanlig nötfärs som man köper i affären? Den är det INTE mask i! (Uhh, folk gör ju råbiff av det...)

Då berodde det nog i min kompis fall på att hon ägnade mer tid åt hanen!

Det kan finnas Trikiner i allt rått kött, det är en mikroskopiskt miniminimask.

Trikiner finns i fläskkött, inte nötkött. Trikiner är i otroligt ovanligt hos svenska grisar, så egentligen kan man säkert äta (och ge råttorna) rått griskött också.

Liknande trådar

Däggdjur Efter 4 år utan djur står jag inte uuuut! Så jag har bestämt mig för att skaffa hamster igen. Hade flera stycken (alla i egna burar!)...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV