rätt galopp..

S

sarah__987

har en fyra åring som nu vart igång ett tag och jag har börjat att rida lite mer "ordentligt" på banan men jag har fått ett problem. Han vill inte galoppera i högergalopp! han har inte hafft svårt för det innan utan det är nu det senaste som han har fått svårt för det.
skulle vara snällt om ni har några tips om hur jag ska göra för att lära honom? :)

Sv: rätt galopp..

JAg brukar ställa utåt då blir det svårare för dem att fatta fel galopp, Det är viktigt att ha koll på bogen.. Testa och se om det funkar!

okej.. skall testa det.
Idag när jag var ute och red så fattade han rätt galopp med en gång..:) det kanske bara är så att han inte riktigt orkar galoppera i höger på banan för att han är lite svagare i den sidan..?
Och nej, vad jag vet så har han aldrig gått omkull eller ngt liknande.
:)

kanske är det du som spänner dig och då blir det hela ännu värre... det är ju väldigt vanligt. en unghäst befäster man ju fortfarande hjälperna på i mångt och mycket, tycker inte det är jätte konstigt att man får såna problem i perioder.

jag skulle bara försöka ha koll på mig själv och att jag är lugn och ger hjälperna rätt och mycket tydligt. Man får även vara försiktig med en del unghästar när det gäller att "korrigera" en fel galopp genom nedtagning och omfattning - har upplevt att en del uppfattar det som en "straff" korrigering och blir stressade. så noga om man korrigerar att man tar den tid man behöver för ny fattning och inte stressar in i det bara för att korrigera "snabbt". Bättre att det istället blir rätt åtgärdat och kanske tar lite längre tid. Gäller ju faktiskt all ridning inte bara på unghäst, men särskilt försiktig med det där....

ute i skogen försök vara noga med att öva den "svagare" galoppen för att stärka hästen. lätt annars att man sitter och rullar på i den som hästen självmant fattar och tycker är "bekvämast".

Hoppas det går bra för er!

Tänkte som du innan, men efter att ha suttit en halvtimme och fattat och fattat och fattat på en vall, och det bara blev fel, hästen mer och mer stressad (hon är 16, men inte så mycket skolriden på senaste åren) så gav jag upp.
Nu är det vänster gallopp som gäller ute, om jag ska få gallopera över huvud taget!
På ridbanan tränar vi vanlig "lydnad" och att gå i form, så får höger gallopp komma framöver.

När jag rider går hon lite bättre än när dottern, 13 år, rider, om man tittar över hela lektionen, men HON får henne att fatta höger... :confused: Inte utan problem, hon fattar med ett stort skutt, och häromdagen avslutade hon med att slå ordentligt :D
Lite kul tyckte jag, inte dottern som låg framme på halsen!
Alltså, det är inte bara jag som är otydlig, något annat är det, men det kommer väl...

Jag försöker få dottern att förstå att just nu får vi prioritera själva högergalloppen, så får vi korrigera skuttandet när den sitter!
Men det där med stress när man bryter av och ska korrigera direkt stämmer verkligen, jag travar en stund innan ny fattning, tills jag känner att hon lyssnar, och inte bara väntar på att få kasta sig iväg i (fel) gallopp igen.

Usch, långt och svamligt, men jag sitter här för att jag inte kan sova, ursäkta luddigheten. Tror att jag inte stavat rätt heller :o

Gomorron!
Lotta

Jag skulle nog kolla upp hästen om den är ovillig att fatta högergalopp och sen slår i fattningarna. När min häst började med det (hade haft henne i åtta år och kände henne väl), åkte jag dirket till klinik och hittade en lös benbit i höger bak. Som regel gör inte en normal gammal, skolad häst så om inte något är fel.

Fatta bara galopp när du har en riktigt bra trav att rida ur. Unghästar har alltid perioder som de har svårare för ett varv-sen skiftar varvet lite genom livet...

Det finns ju lägen då hästen nästan omöjligt kan fatta fel galopp.
Om du ställer hästen aningen utåt, gör hjälperna för en "sluta" och ser till att den har rumpan innanför spåret så måste den välja rätt (eller ge sej tusan på att ta fel)
Om du dessutom gör detta i början på en volt så har inte hästen en chans att lura dej :bow:
Vet inte om du fattar vad jag menar. Tycker själv att beskrivningen låter lite flummig :D

Jag fattar helst galopp från skritt eller stillastående.
Då har ryttaren bäst chans att påverka häste i lugn och ro utan att man ska hålla koll på en massa annat (sej själv oftast) :idea:

En fattning från slängtrav med obalanserad ryttare (mej) kan lätt bli fel. :D

Min dam var helt sne i kroppen och orkade inte galoppera vänster galoppen alls när jag fick henne, jag tränade övergångar i massvis och fattade vä galopp, och höll den bara några språng, och bröt sedan av! Bara så hon fick in rätt galopp!
Ett tips om det är knöligt är att träna på volt, då brukar det bli lättare, iaf för min dam =)
Kram/A

Kan ju vara så att hästen har blivit lite sned i kroppen -busat vilt i hagen, slagit i en höftknöl eller på annat sätt tokat till det. Låt någon annan trava med hästen, stå bakom så ser du om höfterna rör sig jämt. Är du osäker så kolla upp det. Har själv haft problem med sned häst men det är lätt åtgärdat av kunnig kiropraktor/ET.

Din häst är ju bara fyra år så det är ju inte allt för allvarligt att den fattar fel galopp. Hur korrigerar du galoppen? Att direkt ta ner den i trav för att den fattat fel är ju en bestraffning. Jag fattar ofta i hörn, med utåtställd häst när jag rider hästar som behöver hjälp med galoppen. Att fatta från skritt kräver ganska mycket muskler och styrka, saknas det är det inte en metod jag skulle rekomendera.

Det där med om man ska sakta av eller inte tycker jag beror lite på var han är i utbildningen. I början är det Ok bara det blir galopp och det kan räcka men efterhand så måste man kräva rätt galopp. Och då kan den "bestraffning" det innebär att sakta av vara helt rätt. Fel galopp känns inte bra för det blir broms direkt och när det tillslut blir rätt galopp så får hästen gå framåt och det blir positiv feed-back,
Som alltid med unga hästar måste du vara absolut säker på att du själv sitter rätt och ger rätt signaler dock och egentligen ska inte avsaktningen vara en bestraffning utan mer, nej det var inte rätt, vi försöker igen, nej det var inte rätt, vi försöker igen o.s.v. hundra gånger tills det blir rätt. Lugnt och konsekvent och så MASSOR av beröm när rätt galopp kommer. Blir det skutt eller full fart men är rätt galopp så lätta ändå framåt och galoppera en stund för bromsar du då vet inte hästen vad du egentligen vill.

Fatta i trav och tänk på att lätta framåt i själva fattningen på en unghäst för den orkar inte fatta i samling (från skritt kan kanske gå men från halt skulle jag säga är helt omöjligt på en unghäst), sitt ganska rakt (kastar du överlivet hit eller dit kan det får direkt motsatt verkan mot vad du tänkt dig när hästen försöker balansera upp viktändringen) och håll i ytter så inre bogen blir fri.

okej, när jag fick hjälp av min tränare och hon sa att jag skulle tänka lite som om jag skulle flytta lite för innerskänkeln(eftersom han inte kan sidförandeskänkel) nästan som bogen in om jag skulle fatta från rakt spår.. när inte det funkade sa hon till mig att fatta fårn volten och att leda med innertygeln i galoppen... försökte helatiden tänka igenom vad jag gjorde och att räta på mig och göra det lugnt. precis som ngn av er så sa hon till mig att när han fattade fel galopp skulle jag bara bryta av och med en gång fatta ny galopp för att han inte skulle tro att han gjorde fel som fattade galopp.. tyckte inget av detta funkade riktigt bra utan gick bättre när jag "bara" fattade galoppen utan att tänka så mkt på det!:)
nu blev det ett väldans långt innlägg :D :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Att fatta från skritt eller stillastående på en ung otränad häst skapar spänningar och de blir i framtiden svårare för hästen att göra korrekta fattningar från skritt och halt. Fatta från en balanserad trav är det bästa-ska inte vara slängtrav!

:banana: Jag har själv en 6-åring som haft samma problem.Därmed inte sagt att orsaken måste vara densamma.Då min häst någon gång fattade höger galopp så blev det en färd i 100 km/h,alltså hade hon svårt att bära sig i högergalopp.Det jag gjorde då var att jag gick tillbaka till att longera henne ett par ggr/ vecka och då med extra koncentration på högervarv.Jag använde också lite inspänning för att få henne att ställa inåt istället för att "tappa" innerbogen.Då hon börjat bära sig bättre fortsatte jag med att rida lättridning i höger varv även detta ett par ggr/ vecka.Efter ett par månader av denna träning fick jag sen en häst som fattar både höger och vänster galopp med mycket lätta hjälper, och jag känner också att hon nu tycker att det är kul att fatta höger. :banana:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar