Rasgrupper vs hundägande

Modig_Korn

Trådstartare
Kom att tänka på detta idag... SKK har ju de flesta hundarna kategoriserade efter typ eller användningsområde. Tax, terrier, vinthund, stående fågelhund och så vidare. Det ger ju mer än en fingervisning om vad man kan tänkas förvänta sig av hunden utan att gå in på djupet i varje ras man fattar tycke för. Även om de rasgrupper som innehåller fler än en ras fyller ett helt spektra av karaktärer, aktivitetsnivåer och dylikt.

Men utomlands och-nu-tänker-jag-främst-USA så har de ju andra rasgrupper typ Toy (där några av våra terriers ingår), Terrier (där dvärg schnauzer ingår), Sport (verkar vara mest skk grupperna 6, 7 och 8) och Hound (som har allt mellan afghaner till ridgebacks) mfl rasgrupper. Dessa ger ju en fingervisning av vad man kan förvänta sig av raserna...

Så min tanke eller fråga är om ni tror att rasgruppen har en inverkan på rasval? Och i sådana fall vilken systematik som verkar vara den bättre?

Kom att tänka på detta idag... SKK har ju de flesta hundarna kategoriserade efter typ eller användningsområde. Tax, terrier, vinthund, stående fågelhund och så vidare. Det ger ju mer än en fingervisning om vad man kan tänkas förvänta sig av hunden utan att gå in på djupet i varje ras man fattar tycke för. Även om de rasgrupper som innehåller fler än en ras fyller ett helt spektra av karaktärer, aktivitetsnivåer och dylikt.

Men utomlands och-nu-tänker-jag-främst-USA så har de ju andra rasgrupper typ Toy (där några av våra terriers ingår), Terrier (där dvärg schnauzer ingår), Sport (verkar vara mest skk grupperna 6, 7 och 8) och Hound (som har allt mellan afghaner till ridgebacks) mfl rasgrupper. Dessa ger ju en fingervisning av vad man kan förvänta sig av raserna...

Så min tanke eller fråga är om ni tror att rasgruppen har en inverkan på rasval? Och i sådana fall vilken systematik som verkar vara den bättre?

Jag har på tok för dålig koll på vilka raser som ingår i vilka rasgrupper annat än i SKK, men känner inte att SKKs indelning är perfekt och det är mycket möjligt att det finns sätt att göra det bättre på.

Jag har tex inte mer emot att ridgeback och vinthundar är i samma grupp än att faraohundar och vinthundar är i samma grupp, tror jag. Inte nu när jag är nyvaken i alla fall :angel: I USA får ju ridgebacks springa lure coursing och att klumpa ihop vinthundar med andra jakthundar om det görs ser jag inget direkt problem med, även om jag gillar att SKK har en viss indelning efter hur hundarna jagar.

Så länge grupperna är indelade efter hundars egenskaper och inte tex storlek så kanske det inte finns något direkt rätt eller fel. Det tråkiga med rasgrupper är ju att folk ofta får för sig att alla hundar i gruppen är precis likadana. Åtminstone är det så med vinthundar. Folk tror antingen att vinthund är en ras, eller att alla vinthundar beter sig precis likadant och att det bara är att välja den snyggaste om man gillar beteendet. I sådana lägen önskar jag att allt snack om rasgrupper kunde försvinna...

Jag gillar SKKs indelning, men skulle önska en uppdelning i rasgrupp 2 (schnauzer, molosser, bergshundar, sennenhundar) då den är så himla stor. Har aldrig förstått varför de skulle klumpa ihop så otroligt många raser av helt olika typ. Gruppen sträcker sig från Affenpinscher till Grand Danois och allt där emellan.
Den innehåller dessutom många populära utställningsraser så gruppen brukar vara störst på utställningar och att bli BIG är en mycket större bedrift, jämfört med att vinna typ vinthunds- eller taxgruppen.

Jag gillar SKKs indelning, men skulle önska en uppdelning i rasgrupp 2 (schnauzer, molosser, bergshundar, sennenhundar) då den är så himla stor. Har aldrig förstått varför de skulle klumpa ihop så otroligt många raser av helt olika typ. Gruppen sträcker sig från Affenpinscher till Grand Danois och allt där emellan.
Den innehåller dessutom många populära utställningsraser så gruppen brukar vara störst på utställningar och att bli BIG är en mycket större bedrift, jämfört med att vinna typ vinthunds- eller taxgruppen.

Stor, och mentalt sett väldigt spridd!

Jag skulle tro att de som väljer ras på ett förnuftigt sätt nog inte behöver gå efter rasgrupperna, medan de som väljer lite hoppsan-hejsan knappast har koll på rasgrupper heller.

(Och @Red_Chili , vinthund är en ras! :angel: :D)

Jag tror ärligt talat inte att en valpköpare ens vet om att det finns grupper förrän valpen är köpt och de eventuellt ska på utställning.

Instämmer på detta. "Grupp, vadå grupp? Vad menar du?". Vet inte hur många gånger jag hört det.

Stör mig på det där att Dvärgschnauzern klumpar ihop med Terriers i USA. De är inte alls terrierlika i sina egenskaper. Tror amerikanarna sätter dom i den gruppen pga skägget som många terriers har.

Stör mig på det där att Dvärgschnauzern klumpar ihop med Terriers i USA. De är inte alls terrierlika i sina egenskaper. Tror amerikanarna sätter dom i den gruppen pga skägget som många terriers har.
Förmodligen är det så.. För Silky och Yorkshireterriers sitter ju i toy gruppen.. De påminner ju mer till utseendet om en Shih Tzu än en Jack Russell om man bara ser till pälsen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka