Ras fördomar?!

W

Wilma

Efter att ha läst tråden om islänning som westernhäst så började jag fundera=)

Jag har bla ett halvblod som min sambo lärde "neckreining" o hjälpte mig att få till henne så att hon blev en lättriden häst= känslig för hjälperna o inget i handen(skönt)! Enda anledningen till varför jag inte då anmälde mig till clinics var att jag upplevde att "westernfolket" hade fördomar mot halvblod. Vilket jag ff tror att en del här uppe har!? Men efter att ha pratat med en av tränarna NWR tar upp(A J) så insåg jag att han absolut inte hade något emot Hbl. Han hade en del i träning o sa mycket possitivt. Nu har jag anmält mig till hans nästa clinic här=) Dock på en annan häst Hbl/Arab.

Sedan så har min sambo en korsning fjording/arab som är bland de bättre westernhästarna här uppe(lite partisk är jag ju :smirk:). Han kan då göra lika fina slidestop som quarterhästarna här uppe! Det negativa är att vi har inte nog bra underlag för att träna det?!

Vad jag vill få fram är att det är ju också individuellt hur hästarna är lämpade för olika grenar inte bara rasen spelar roll!!

Jag kan erkänna att jag som "dressyr" ryttare varit lite rasistisk jag också! Bla mot Varmblodiga travare men har efter att ha tränat sådana ekipage insett att alla hästar har för o nackdelar oavsett ras.
:rofl: :rofl:

Visst det finns säkeert vissa som har så kallade ras fördomar kanske men större delen har det inte..... Vad denn tråd gick ut på från början var inte alls nån ras fördom!!!! Utan istället en fråga om det fanns folk som betalade 75,000 för en western riden islänning.... 75.000 är inte lite pengar!!!! Då får hästen vara rejält bra vare sig det är isis,Qh,Paint travare m,m Jag själv har en Travare/Paint korsning okej jag har en Quarter oxå men jag har inte betalat speciellt mycket pengar för henne!!! Och halvblod och araber är super bra hästar till western ridning... Det handlar ju hela tiden om hur långt man vill komma!!!!!

Fast en typ av fördom mot islänningar som lite dyrare westernhäst tycker "jag" ändå att det är!
Förstod det som att den som skrev tråden absolut inte tyckte illa om islänningar men tyckte att 75000kr var mycket för den hästen eftersom man då kunde lägga pengarna på en quarter istället?! Är inte det en liten fördom?! En förväntan att folk inte vill betala den summan.:confused:
Kan erkänna själv att jag inte hade köpt den hästen om jag var ute efter en westernhäst! Mycket för att jag tycker att de är lite för små o så gillar jag typen på hästarna jag har nu. Men jag har föståelse att man vill kunna ta betalt för det arbetet man lagt ned på hästen o dessutom är ju den hästen kaske väldigt bred= det går att göra mycket med den?! Både 5gångarter o utbildad i western. Jag ser det som en perfekt familjehäst!!

nog om det för det hade jag kunnat skriva i den tråden!

Hur långt man vill komma?! I elit nivå så förstår jag mycket väl att man ska ha en quarter. Och alla som vill o kan ta sig till den nivån! Jag menar alla ryttare kan inte komma upp på elitnivå heller för vi har begränsningar! På elit nivå är rasen mera extremt annpassad.

Min åsikt är att rasen har mindre betydelse i westernridningens flesta grenar(är inte så insatt) o på de flesta tävlingarna, det är extriör lämplighet som är avgörande!

Håller fullt med dig i din sista mening... Du kan komma väldigt långt i western även om du inte har en Quarter!!!!
Jag har en kompis som har en arab, dom har tagit sig väldigt långt... Han har dessutom ett handikapp då han har en missbildad muskel i bogen!!! Och min pojkvän har en halblods korsning som har jätte mycket cowsense bara för att hon tycker att det är så jävla roligt med Kor så har hon utvecklat detta!!! Så rasen har ingen betydelse du kan komma lika långt på vilken häst som helst bara individen har den förutsettningen det är inte säkert att alla individer har det tyvärr...:( Mn det är faktist inte varken stam eller ras som bestämmer vad den enskilda individen Kan!!!!! :bow:

Fundera inte så mycket, rid i stället :)

Jag aldrig känt att jag inte kunde träna för den eller den för att jag red en ras som inte var avlad för ändamålet.

Jag har ridit och tävlat Nordis och det var jättekul. Jag tränade då för flera mycket välkända Svenska tränare liksom några utlänska, det har aldrig varit någon som sett ner på oss :confused:
Vad får ni sånt ifrån :crazy:

Tränarna ledsnar och blir trött på folk som inte lyssnar eller brukar allvar oavsett häst man rider.
Men försöker du och lyssnar och lär så kvittar det vad du rider.

Så det så.
Monke :)

"rasen har mindre betydelse i westernridningens flesta grenar(är inte så insatt) och på det flesta tävlingar":idea:

Nej det kan man väl säga att du inte är,utan att överdriva.
Om man vänder på det så är det väl lika för alla grenar i så fall :crazy:
Hoppning, Dressyr, Körning, osv, osv,...eller?:confused:

Det är väl inget som är spceifikt för western, eller?angel:

Varför är är alla annonser uppdelade under rubriker, korkat.
Det är väl bara att leta runt till du hittar din drömhäst oavsett ras, vad du skall använda den till skall inte störa urvalet. :idea:

Och då blir det ju lika korkat att leta bland westernhästar om man vill ha en perfekt familjehäst :angel:

Monke :)

Tycker inte heller att rasen har så stor betydelse, förutom i pleasure å reining å cutting kanske....
Eller va har den för betydelse???
Förklara, tack!!!
För du e ju så insatt.... :angel:

Du högg på agnen ;)

Jag menar Westernhäst som familje häst! Alla kanske vill rida o praktisera western?! :smirk: Kan inte westernridna hästar vara bra familjehästar? Lyhörda o trygga som de bör vara?!

Undrar egentligen om du läste allt jag skrev!?
Jag tycker att jag var ganska tydlig?! Men det är lätt att missförstå det går ju att tolka på olika sätt kanske.
Du vrider o vänder på det som passar dig för att få mig att verka helt korkad :)

men vet du ;) det bjuder jag på.

Vi kommer nog aldrig att bli färdiga med denna diskussion.

Kolla under gnägg, finns en liknande tråd ang varmblod/halvblod som heter omvänd rasism.
Vad jag förstått så har det funnits massor med trådar med detta ämnen.

Kan erkänna att jag många gånger själv känt och tänkt som så - Nää, inte kan jag vara med där. De är ju så duktiga och vill säkert inte ha mig med. Men har efter att jag tatt mig i kragen åkt dit och blivit jättetrevligt mottagen.
Vi måste bli bättre på att bjuda på oss själv och prata om det positiva istället för det negativa. Det gynnar ju definitivt inte westernridningen att det skall behöva bli sådana här diskussionen hela tiden.
Nä, ut och rid som Monke sa och sedan spelar det mindre roll på vilken ras, bara du trivs med den.
Det skall jag göra iallafall :banana:
Speglar väl oss människor ganska bra, inte bara i hästvärlden utan allmänt socialt. Men jag tror att många som känner att folk ser ner på dem och deras hästar i själva verket har dåligt självförtroende och "tror" mycket mer än vad de "vet" :smirk:

Måste bara berätta en rolig historia (självupplevd) som utspelade sig för ett antal år sedan.

Jag var 13 år och hade precis börjat rida in min mammas halvblodssto (14 år e. Illusion, ni förstår själva...) Hon är ett ganska litet halvblod c:a 153 cm.

Hade väl ridit henne 7-8 ggr c:a och åkte iväg till en av klubbens träningar för en mycket anlitad westerntränare och hela tiden pratade han om hur bra det var med unga qh-hästar och hur mycket man hade gratis med dem i motsats till "gamla halvblod". Hela tiden när han skulle demonstrera övningar osv använde han min mammas knappt inridna halvblod. I slutet av passet frågande han om stammen på henne och då kunde jag knappt hålla mig för skratt när jag berättade sanningen :rofl: :rofl: :rofl:

allt är inte alltid vad det verkar som och det som jag tycker är så bra med western är att alla hästar kan bli bra på någon av alla grenar som finns att välja på!

Malin

allt är inte alltid vad det verkar som och det som jag tycker är så bra med western är att alla hästar kan bli bra på någon av alla grenar som finns att välja på!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

tack! :) det är ju det jag också tycker o försöker få fram även om det måste vara väldigt otydlig med tanke på "monke"s inlägg! "ler"

/Ellinor

Jag skäms inte ett dugg för min hästs ras och jag har ALDRIG mött några som helst fördomar inim westernridningen för att jag rider en arab.

Det var dock rätt kul när jag halkade in på ett bananskal på Jeff Kasten clinicen :) I hästlistan på deltagarna stod det "hingst" "valack" "sto" och ARAB :D

Jag var verkligen en katt bland heremlinerna där men jag kände mig inte annorlunda än någon annan. Fick massor av god hjälp och clinicen gav oss massor.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar