Räkna per kg foder vs per kg ts!!??

M

MadickenII

Jag har hittills räknat på mitt hösilage per kg foder. Det är ju väldigt torrt ca 65-70%ts. Men är det fel att göra på detta viset? Analysvärdena per kg ts är ju mkt högre, och det skulle betyda att shettisen fick typ 30 mj för mkt!:eek:

Måste man räkna per kg ts eller går det lika bra att räkna per kg foder? Någon som gör likadant?

Gud, känner mig heldum, om det skulle vara så att jag räknat fel och hästarna gått på detta hela vintern!:o

Lite hjälp, någon!!??

Sv: Räkna per kg foder vs per kg ts!!??

När du räknar ut själva foderstaten är det ju enklast att räkna med värdena per kg foder, eftersom det ju är det som hästen faktiskt äter. Räknar du per kg TS blir ju värdena såklart högre, eftersom vattnet är borträknat där. Din häst äter ju hela fodret så att säga, både torrsubstansen och det vatten som finns i fodret.

Värdena per kg TS är dock lättare att använda när du jämför olika foder, t.ex. för att jämföra näringsvärdena i ett silage mot i ett hö.

ahh vad skönt att höra att man inte var ute och cyklade, nu kan jag räkna vidare i lugn och ro!!

Tack!

Men hörre du! Tänkte du inte på att om du räknar om vad shettisen får i TS så blir också mängden i KILO mindre.
Om den får 4kg hö t ex med TS 65. Det blir ju bara 2.6 kg i TS ;)
(0.65 x 4kg = 2.6kg)

Du gör helt rätt i att räkna i KG/foder. Det är enklast!
Det man ska tänka på är att se till att hästen ändå får den rekommenderade mängden TS/100kg kroppsvikt.
1kg TS är ju olika beroende på TS-halten, exempel:
1kg hö 84% TS = ca 1.2kg
1kg hösilage 65% TS = ca 1.35kg
1kg hösilage 50% TS = ca 2kg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka