Råd - Unghäst/föl i flock!

MelinaF

Trådstartare
Hej!
Jag ska ta hem ett hingstföl i januari och har hittat en fin lösdrift.
Hingsten kommer vid hemkomst att vara ca 10 månader.
"Problemet" är nu att jag funderar över hur påverkad positivt/negativt han kommer att bli genom att bara gå med äldre individer? Det är en flock på 5 individer och vad jag vet är de lekfulla. Vi kommer kunna ha ett föl/unghäst som lekkamrat till min under sommarbetet. :)
Någon som har varit med om liknande och/eller har mycket föl/unghästvana? Känner att jag tycker väldigt gott om denna lösdrift, men vill givetvis göra det bästa möjliga för min häst.

Mycket kommer att bero på hur dom andra hästarna är. Ålder på dom och om det är hingstar eller valacker.
Att tänka på för en så ung häst som din är att den behöver leka men den behöver vila och trygghet ännu mer. Ettåringar har inte samma behov som två- och treåringar nr det gäller lek och mycket mer behov att kunna få vila, ligga i lugn och ro mellan varven än äldre hästar.

Normalt så med äldre valacker är det oftast inga problem dom kan leka lite grand om den unge vill och dom låter den lille vila samtidigt som dom ger trygghet. Är det andra unghästar som är två och tre så brukar det inte alls bli bra. Dom leker tuffare än den lilla och behöver inte vila utan kan hålla på länge och leka.
Du får också vara observant att den lille får komma fram och äta såå mycket som den behöver. Den kommer med stor säkerhet att vara lägst i rang och hur flocken hanterar honom kommer att bero på individerna och tillgången på foder.

Mycket kommer att bero på hur dom andra hästarna är. Ålder på dom och om det är hingstar eller valacker.
Att tänka på för en så ung häst som din är att den behöver leka men den behöver vila och trygghet ännu mer. Ettåringar har inte samma behov som två- och treåringar nr det gäller lek och mycket mer behov att kunna få vila, ligga i lugn och ro mellan varven än äldre hästar.

Normalt så med äldre valacker är det oftast inga problem dom kan leka lite grand om den unge vill och dom låter den lille vila samtidigt som dom ger trygghet. Är det andra unghästar som är två och tre så brukar det inte alls bli bra. Dom leker tuffare än den lilla och behöver inte vila utan kan hålla på länge och leka.
Du får också vara observant att den lille får komma fram och äta såå mycket som den behöver. Den kommer med stor säkerhet att vara lägst i rang och hur flocken hanterar honom kommer att bero på individerna och tillgången på foder.

Tack för svar!
De andra hästarna är valacker, ingen annan hingst och det kommer heller inte vara aktuellt.
Det är lite blandade åldrar vad jag förstått, men ingen som är 1-4 år, utan de är lite äldre tex 8 år och uppåt.
Ja, absolut är det så att både jag och lösdriftsägaren kommer få vara observanta på hur det fungerar så han får både fritt tillgång till mat och skydd.
Det jag funderade på härnäst är hingstbete men har inget i närheten och det kan ju likväl bli utfrysning och skador även där.....

Om du kan hitta ett bra bete som bara har ettåringar och gärna någon äldre valack kommer han inte bli utfryst eller riskera att inte få vila. Men om det är äldre unghingstar d v s två- och treåringar är det samma risker som under vintern.

Om du kan hitta ett bra bete som bara har ettåringar och gärna någon äldre valack kommer han inte bli utfryst eller riskera att inte få vila. Men om det är äldre unghingstar d v s två- och treåringar är det samma risker som under vintern.

Det kommer inte att vara några andra hingstar på denna lösdriften. Det kommer endast att vara 4 valacker i olika åldrar. Så min är enda hingsten.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Kära buke! Jag behöver era kloka råd... Kort sammanfattning; Jag har under det senaste 1,5 året arbetat inom ett område som jag...
Svar
7
· Visningar
1 361
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Har en ohanterad 1 1/2 årigt kallblodssto med okänd ras och härstamning som är väldigt aggressiv i sitt uppförande och jag känner att nu...
2
Svar
33
· Visningar
5 807
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar