råd kring proteinrikt hö

kvandi

Trådstartare
Jag skulle behöva er erfarnas råd och tankar. Vårt hö har visat sig vara iaf vad jag skulle kalla för proteinrikt, och energifattigt. Det innebär att om jag skall fodra så hästarna får i sin sin rekomenderade dos Ts av hö'et så blir deras intag av protein väldigt mycket större än rekomenderat. Rek. energibehov blir då inte uppfyllt.

Om proteinintaget är betydligt större än rekomenderat- vad blir påföljderna, risker?

Hur bör jag bäst täcka upp deras energiintag? Finns det foder som enbart innehåller energi och inte protein eller iaf lite protein? Hur är det med Betfor? Olja av något slag? Eller kan jag fodra med ett lågproteinhaltigt helfoder för energins skull(o näringsämnena) och ta det extra protein som blir? Blanda hö med halm för att öka ts o minska på hö?

Vår analys är
78% ts
77smbrp/kg foder
7.6 MJ/kg foder

Hästarna väger mellan 300-400kg, just nu lätt arbete, om ett par veckor vila -men de går i lösdrift. Min uträkning ger 5kg hö -> 38MJ och 385 smbrp. Enl rek skall MJ ligga runt 38-40 för de vikterna och proteinet då ca 230. Det blir alltså MYCKET mer protein än rek. Hästarna har ätit 5kg/d av det i ett par veckor och ser fina ut, om än på väg att bli väl runda om magen(kan va avsaknad av motion :angel: )

Hur hade ni gjort? Och är detta ovanligt proteinrikt eller relativt normalt? Eller har jag bara räknat tokigt...
 
Sv: råd kring proteinrikt hö

Fodra på och se glad ut! Det överskott som kommer från grovfodret är inte skadligt. Hästen går på gräs sommartid??? I så fall klarar den detta höet bra. Gräs har ofta kvoter som du har i ditt hö!

Lägg ev olja/betfor om du behöver mer energi för att hålla ev hull.

//Alice
 
Sv: råd kring proteinrikt hö

Fullständigt idealiskt, grattis. Precis sådana värden jag vill ha på mina ungefär lika stora. Du behöver bara ge mer av fodret om de behöver mer MJ.HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 185
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Igår var jag och köpte hösilage för första gången. Har aldrig fodrat med det tidigare, men har läst en hel del om det här på Buke. Jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 370
Senast: SaraXX
·
Foder & Strö Jag behöver några råd om hur jag ska göra med mitt dumma hösilage... Det har ganska dåligt med både protein och fosfor. Jag har försökt...
Svar
12
· Visningar
2 132
Senast: nira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp