Råd ang "hingstig" B-ponny?

E

Equinique

Jag har en B-ponnyvalack på 4 år. Han har gått som hingst på en lösdrift i wales fram till i november 08, då han kom till Sverige och kastrerades. Jag köpte honom i februari och då var han tömkörd och riden på med gott resultat. Han är nu riden i alla gångarter, i form, och jag tycker det går bra.
Problemen med denne lille krabat är att jag upplever honom som något enveten.

Han kan dubbelsparka mot långpisken när det börjar bli lite ansträngande eller tråkigt, han ser ut som ett frågetecken, ser besvärad ut och kickar. Han kan även sparka mot skänkeln eller "frysa fast" och vägra gå frammåt. Han är INTE spökänslig!

I hagen går han i vägen och emellan när man ska hämta andra hästar och blir man arg då så vänder han ibland rumpan till. Han har även sparkat en tjej i sidan vid en sådan situation. (TUR att han är liten och oskodd...)

Han är oerhört sällskaplig, nyfiken och positiv och kommer galopperande när man ropar på honom. Han är yster och försöker t ex äta ur alla höhögar samtidigt.

Jag vill ha råd om hantering och träning? Jag älskar hans "Emil"lynne och vill inte "knäcka" honom inte heller vill jag att han blir en sur och vrång ponny... Jag har helt enkelt svårt att "läsa" honom och jag känner att han missförstår mig och jag honom? Hjälp mig någon?:confused:

Sv: Råd ang "hingstig" B-ponny?

Jag har en B-ponnyvalack på 4 år. Han har gått som hingst på en lösdrift i wales fram till i november 08, då han kom till Sverige och kastrerades. Jag köpte honom i februari och då var han tömkörd och riden på med gott resultat. Han är nu riden i alla gångarter, i form, och jag tycker det går bra.
Problemen med denne lille krabat är att jag upplever honom som något enveten.

Han kan dubbelsparka mot långpisken när det börjar bli lite ansträngande eller tråkigt, han ser ut som ett frågetecken, ser besvärad ut och kickar. Han kan även sparka mot skänkeln eller "frysa fast" och vägra gå frammåt. Han är INTE spökänslig!

I hagen går han i vägen och emellan när man ska hämta andra hästar och blir man arg då så vänder han ibland rumpan till. Han har även sparkat en tjej i sidan vid en sådan situation. (TUR att han är liten och oskodd...)

Han är oerhört sällskaplig, nyfiken och positiv och kommer galopperande när man ropar på honom. Han är yster och försöker t ex äta ur alla höhögar samtidigt.

Jag vill ha råd om hantering och träning? Jag älskar hans "Emil"lynne och vill inte "knäcka" honom inte heller vill jag att han blir en sur och vrång ponny... Jag har helt enkelt svårt att "läsa" honom och jag känner att han missförstår mig och jag honom? Hjälp mig någon?:confused:

Allt det som du skriver är DOMINANS, han vill ha befälet över den som vill säga ifrån. Samtidigt är det farligt att som i hagen vänder baken till och sparkar. Att han går emellan e så typiskt, han försvarar "sin " flock. Mkt logiskt.

Det du kan göra är att dominera honom, dvs göra en join-up. Har du sett Monty Roberts? Skaffa dig en video och gör detta, han kommer att bli annorlunda. Han måste foga sig efter dig annars kan det bli farligt. :cry:

Kanske du känner någon som kan det här som kan hjälpa dig. Jag kan det men det är lite långt att åka. Jag vill inte skryta, men faktiskt jag har lyckats med de jag har gjort det på. De har varit stöninga.

Det blir tråkigt för dig som har ansvaret om det skulle hända något också, så försök verkligen att fixa det.;)

Jag brinner för detta, och jag vet att det funkar.:D

Hoppas det löser sig.

/ hovis

Och mitt råd är att INTE NÅGONSIN försöka sig på Montys joinup på en häst som redan visat sig kunna gå på människor, om man inte är riktigt skicklig på att läsa hästen och att kunna visa rätt kroppsspråk i rätt tid.

Jag tycker nästan att det låter som att han inte riktigt fattar vad som begärs, typ när han fryser osv. Eller så kanske han inte liter riktigt på att du vet vad du vill... Oavsett skulle jag råda dig att ta hjälp av någon som kan hjälpa dig med hantering och träning av hästen och dig från marken. Du behöver kanske lära dig att positionera dig korrekt när du jobbar från marken, det är otroligt viktigt för hästen.
Jag vet en tjej i stockholm som är duktig på sånt där, PM:a om du vill ha hennes nummer.

Men vad du gör, försök inte "dominera" hästen själv, det kan sluta i att du får stryk :(

Jag vill gärna ha PM:laugh:
Ja problemet är att jag känner att jag alltid är sen, jag läser honom inte i tid.. När han vänder rumpan till så blir jag ju osäker och kan inte "komma åt honom"? I går gjorde vi flyttövningar (gå undan för tryck från handen) Han gör det, blir lite irriterad (ser det i blicken). Han blir snabbt lite frågande och nonchalant och nosar lite i backen och bli ofokuserad snabbt.
Jag lär honom också att backa i lina (vifta lina) det gör han men reagerar inte förän jag viftar mkt... Han förstår vad jag vill men vill inte riktigt?

Jag försöker lära honom longering och det går ok... inga direkt runda cirklar men ändå? Men ibland så stannar han och ställer sig i position med rumpan utåt så jag inte kommer åt att driva. När jag väl kommer åt honom igen blir han sur och tvär... tuffar missnöjt på... Jag har inte känslan av att jag vunnit då... utan mer att han viker sig för en stund....

Jag har koll på positioneringen även om jag ibland trasslar till det och är sen...

Tack tack tack:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att klickerträning kunde göra underverk på den hästen också, just för att det aldrig blir tvingande och surt, utan de VILL själva eftersom det finns nått där de gillar :idea:
Jag skickar PM, kolla i din närhet om du kan hitta någon som kan hjälpa dig med klicker också, kan vara hundfolk likaväl som hästfolk.

Ja jag har funderat på clickerträning:) Googlat men har svårt att hitta någon som verkar vettig? Det finns ju så många "puckon".... bara vill tjäna pengar...:crazy: Är det någon som vet någon som ÄR BRA???? RIKTIGT duktig?

Jag "puttar" lite på min tråd... fler goda råd?

Vad i hela friden GÖR man när han vänder rumpan mot en? Vad gör man när han "vallar" går framför? Jag är helt medveten om att jag inte får flytta mig för honom utan att han ska flytta för mig men det är inte lätt?! Om jag går i hagen kommer han dundrande i galopp, glad som en nyfiken vovve. Sedan "prejar" han och stannar framför? Står jag still och pysslar med något smånafsar han mig i benen?
Jag är inte ett dugg rädd för honom men jag förstår honom inte! Vad i hela friden ska jag göra? Hur ska jag bete mig? :confused:

Kan meddela att det går FRAMMÅT:banana:! På bara ett par dagar med lite genomtänkta markövningar så börjar det lossna och han har redan en större respekt för mig och de andra i stallet :)

Vi har kommit på att han gör väldigt många hyss bara för att få uppmärksamhet... T ex står i stallgången och slänger kraftigtmed huvudet så att det rasslar i kedjorna... eller sparkar med frambenen.... så fort man uppmärksammar honom så slutar han... Nu ignorerar vi honom när han gör så och uppmärksammar honom när han står still. Det verkar fungera.

Tack för tipsen och råden:laugh:

Det låter bra! :idea:
Angående klickerträning har jag fått "Skjut inte hunden" rekommenderad ang klicker, tror författaren heter Pryor, det ska visst finnas en massa bra material på nätet. Migo här på forumet kanske vet någon klickertränare i din närhet? :idea:

Lycka till, å keep up the good work!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka