Prova ut hovboots

Hgfy

Trådstartare
Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen har inga problem med att gå i hagen eller ridas precis vid gården där det finns mjuka alternativ. Jag märker dock att han är mer besvärad av sten och grus nu än i vintras (utom när det var torrfruset, det var inte heller kul), och ska jag kunna fortsätta rida ut behövs förändring. Jag hade min egna häst (för längesen) barfota en tid och testade boots på henne då hon blev öm, men de satt inte så bra. Klarade absolut ingen galopp och knappt snabb trav, då flög de av :cautious: Det var dock 2010 och jag inbillar mig att bootsen utvecklats sedan dess??

Hur har ni gjort när ni skaffat barfotaboots? Hur stor skillnad har det gjort? Bara fram eller runt om? Kollade på nån hemsida men närmsta utprovaren är flera mil bort. Är det vanskligt att prova ut själv? Har inte mätt hans hovar än, men de är runda fram och lite ovala bak, så som jag tycker de flesta hovar ser ut. Nyverkad i tisdags så borde vara ok i tiden att mäta imorgon, tänker jag.

Tack på förhand!
/Hon som vill kunna fortsätta rida ut på en bekväm häst
 
Jag har provat ut mina själv, läst på om olika modeller mätt hovarna och köpt både beg och nya skor samt lånat o provat vissa modeller av kompis. Det var fungerat bra för mig.

Kan ju dock bli dyrt om man behöver prova flera modeller innan man hittar rätt. Dock börjar det dyka upp allt fler boots utprovare och även vissa hovisar har börjat erbjuds den tjänsten. Samt att många hemsidor säljer provskal man kan beställa hem för o testa.

Om du inte vill hålla på själv kan du ju kolla om du har någon sådan utövare i närheten? Barfotagrupper på fb brukar vara ett bra ställe att börja leta på. Om äg är ok med det ofc.

Edit.
Sorry läste slarvigt, missade raden om utprovare. #skämskudde
 
Min hovslagare är utprovare av scootboots så han har provat ut min hästs boots. De gör stor skillnad för min häst på grus. Har bara fram än så länge då jag inte vet om hon ska fortsätta gå barfota och hon ömmar inget bak. Kommer köpa till bak ändå om det blir långsiktigt för att kunna rida ordentligt på grus. Jag har hoppat med bootsen och galopperat mycket och de har inte flyttat på sig alls. Min häst var lite mellan två storlekar så är nöjd att vi kunde testa och ha en diskussion om vad som skulle bli bäst under flera veckor och inte bara när hon var nyverkad.
 
Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen har inga problem med att gå i hagen eller ridas precis vid gården där det finns mjuka alternativ. Jag märker dock att han är mer besvärad av sten och grus nu än i vintras (utom när det var torrfruset, det var inte heller kul), och ska jag kunna fortsätta rida ut behövs förändring. Jag hade min egna häst (för längesen) barfota en tid och testade boots på henne då hon blev öm, men de satt inte så bra. Klarade absolut ingen galopp och knappt snabb trav, då flög de av :cautious: Det var dock 2010 och jag inbillar mig att bootsen utvecklats sedan dess??

Hur har ni gjort när ni skaffat barfotaboots? Hur stor skillnad har det gjort? Bara fram eller runt om? Kollade på nån hemsida men närmsta utprovaren är flera mil bort. Är det vanskligt att prova ut själv? Har inte mätt hans hovar än, men de är runda fram och lite ovala bak, så som jag tycker de flesta hovar ser ut. Nyverkad i tisdags så borde vara ok i tiden att mäta imorgon, tänker jag.

Tack på förhand!
/Hon som vill kunna fortsätta rida ut på en bekväm häst
Jag tycker det låter väldigt klokt att prova ut boots till hästen. Det finns flera olika sorter som passar olika hovar. De flesta går även att brodda. Passar de bra är det inga problem att galoppera eller hoppa.
 
Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen har inga problem med att gå i hagen eller ridas precis vid gården där det finns mjuka alternativ. Jag märker dock att han är mer besvärad av sten och grus nu än i vintras (utom när det var torrfruset, det var inte heller kul), och ska jag kunna fortsätta rida ut behövs förändring. Jag hade min egna häst (för längesen) barfota en tid och testade boots på henne då hon blev öm, men de satt inte så bra. Klarade absolut ingen galopp och knappt snabb trav, då flög de av :cautious: Det var dock 2010 och jag inbillar mig att bootsen utvecklats sedan dess??

Hur har ni gjort när ni skaffat barfotaboots? Hur stor skillnad har det gjort? Bara fram eller runt om? Kollade på nån hemsida men närmsta utprovaren är flera mil bort. Är det vanskligt att prova ut själv? Har inte mätt hans hovar än, men de är runda fram och lite ovala bak, så som jag tycker de flesta hovar ser ut. Nyverkad i tisdags så borde vara ok i tiden att mäta imorgon, tänker jag.

Tack på förhand!
/Hon som vill kunna fortsätta rida ut på en bekväm häst
Till dom första bootsen jag köpte tog jag hjälp med utprovningen, resten har jag provat ut själv. Dom första jag hade var Easyboots glove, plus var att dom satt bra, hade tjock sula, minus var jobbiga att få på samt så gick dom sönder i den mjuka delen fort när min häst tog i i uppförsbackar.
Nästa var Scootboots original, plus var lätthet att få på och hållbarhet, minus är lite tunn sula fram samt att dom inte är så flexibla för högre trakter samt lite skavproblematik. Var tvungen att gå upp i storlek för att få plats med trakterna men då blev dom lite klumpiga iom att jag även måste ha extra sula men har ändå fungerat bra. Senaste köpet är Scootboots Enduro, plus är mycket bättre passform över trakterna och inget skav, minus är fortfarande lite tunn sula för framhovarna.
Måste nog köpa nya framboots till nästa sommar och är lite sugen på att testa dom nya Hoof star Swift pro då jag tycker Scootboots sula är i tunnaste laget för dom steniga vägar vi har i området.
 
Jag har provat ut mina själv, läst på om olika modeller mätt hovarna och köpt både beg och nya skor samt lånat o provat vissa modeller av kompis. Det var fungerat bra för mig.

Kan ju dock bli dyrt om man behöver prova flera modeller innan man hittar rätt. Dock börjar det dyka upp allt fler boots utprovare och även vissa hovisar har börjat erbjuds den tjänsten. Samt att många hemsidor säljer provskal man kan beställa hem för o testa.

Om du inte vill hålla på själv kan du ju kolla om du har någon sådan utövare i närheten? Barfotagrupper på fb brukar vara ett bra ställe att börja leta på. Om äg är ok med det ofc.

Edit.
Sorry läste slarvigt, missade raden om utprovare. #skämskudde
Chrome timeade ut, så mitt meddelande försvann 🥲 låter positivt att du fick det att funka själv, men klart man vill ju helst inte behöva lägga ut en massa pengar på boots som inte passar. Jag är förhoppningsvis snart med i lite fb-grupper, har ansökt om medlemskap osv 👀 Tänker att det säkert finns fler än just de på listan, den var inte helt uppdaterad.
 
Min hovslagare är utprovare av scootboots så han har provat ut min hästs boots. De gör stor skillnad för min häst på grus. Har bara fram än så länge då jag inte vet om hon ska fortsätta gå barfota och hon ömmar inget bak. Kommer köpa till bak ändå om det blir långsiktigt för att kunna rida ordentligt på grus. Jag har hoppat med bootsen och galopperat mycket och de har inte flyttat på sig alls. Min häst var lite mellan två storlekar så är nöjd att vi kunde testa och ha en diskussion om vad som skulle bli bäst under flera veckor och inte bara när hon var nyverkad.
Låter som en härlig hovslagare! Och vad skönt att det gör stor skillnad, det ger mig hopp. Att sitta kvar vid hoppning är ju bra betyg :D inte för att vi hoppar något, men upphöjda bommar blir det ibland 😁
 
Till dom första bootsen jag köpte tog jag hjälp med utprovningen, resten har jag provat ut själv. Dom första jag hade var Easyboots glove, plus var att dom satt bra, hade tjock sula, minus var jobbiga att få på samt så gick dom sönder i den mjuka delen fort när min häst tog i i uppförsbackar.
Nästa var Scootboots original, plus var lätthet att få på och hållbarhet, minus är lite tunn sula fram samt att dom inte är så flexibla för högre trakter samt lite skavproblematik. Var tvungen att gå upp i storlek för att få plats med trakterna men då blev dom lite klumpiga iom att jag även måste ha extra sula men har ändå fungerat bra. Senaste köpet är Scootboots Enduro, plus är mycket bättre passform över trakterna och inget skav, minus är fortfarande lite tunn sula för framhovarna.
Måste nog köpa nya framboots till nästa sommar och är lite sugen på att testa dom nya Hoof star Swift pro då jag tycker Scootboots sula är i tunnaste laget för dom steniga vägar vi har i området.
Hmm, ja inte bra om de går sönder onödigt fort bara för hästen går i branta backar. Hur länge har de olika hållit för din häst, och hur mycket har de använts?
 
Hmm, ja inte bra om de går sönder onödigt fort bara för hästen går i branta backar. Hur länge har de olika hållit för din häst, och hur mycket har de använts?
Nej var riktigt besviken på Easy bootsen faktiskt! Dom höll väl i ca 6 månader har jag för mig, använde dom ca 1-2 gånger/vecka. Första uppsättningen Scootboots höll i ca 4 år, användes 1-2 ggr/vecka. Senaste uppsättningen Scootboots har hållit ca 2 år används 3-4 ggr/vecka. Har stått senaste två åren på ett ställe med dålig ridbana så måste ha dom på även på ridbanan. När vi åker till ridhus med bättre underlag så klarar han sig utan boots.
 
Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen har inga problem med att gå i hagen eller ridas precis vid gården där det finns mjuka alternativ. Jag märker dock att han är mer besvärad av sten och grus nu än i vintras (utom när det var torrfruset, det var inte heller kul), och ska jag kunna fortsätta rida ut behövs förändring. Jag hade min egna häst (för längesen) barfota en tid och testade boots på henne då hon blev öm, men de satt inte så bra. Klarade absolut ingen galopp och knappt snabb trav, då flög de av :cautious: Det var dock 2010 och jag inbillar mig att bootsen utvecklats sedan dess??

Hur har ni gjort när ni skaffat barfotaboots? Hur stor skillnad har det gjort? Bara fram eller runt om? Kollade på nån hemsida men närmsta utprovaren är flera mil bort. Är det vanskligt att prova ut själv? Har inte mätt hans hovar än, men de är runda fram och lite ovala bak, så som jag tycker de flesta hovar ser ut. Nyverkad i tisdags så borde vara ok i tiden att mäta imorgon, tänker jag.

Tack på förhand!
/Hon som vill kunna fortsätta rida ut på en bekväm häst
Jag har Equine Fusion Active Jogging till min häst som inte rids men bara går i hage. Det är väldigt sällan de flyger av/blir avtrampade. De håller hyfsat bra med tanke på att de utsätts för slitage och väder (is, lera, osv) ca 15 timmar/dag. Det är rätt mycket "meck" med dem. De är mjuka och suger upp vatten och smuts. Jag spolar dem och torkar i skotork varje dag. Annars stinker de dessutom hemskt... :wtf: Men, som sagt, de sitter på bra, hästen verkar bekväm och de håller i några månader även vid daglig användning flera timmar om dagen. Så rätt många plus ändå.
 
Som helt ny är det värt att testa provskal eller låna för att testa olika modeller. Eller om du orkar/har råd köpa billigare begagnade och sälja vidare tills du hittat vad som funkar för er.
 
Jag mätte själv och hade sån tur att jag hittade Scootboots enduro på rea till vår wm. Han har hovar åt det smalare hållet och ganska höga trakter.
Han ligger mellan 2 storlekar, så jag har extrasulor i fram.

Han rids ut i alla gångarter och har aldrig tappat någon. Han har boots runt om.
 
Jag har Scoot boots till min ena häst, de fungerar väldigt bra. Tog hjälp med att prova ut och det rekommenderar jag, vet att de kan vara lite kluriga för en som inte är van att avgöra vad som passar bäst.

De är väldigt hållbara och sitter bra på min häst. Inte jättetjock sula men fullt tillräckligt för oss. Skaver inte men vande in dem successivt.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 257
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 082
Senast: valy
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 237
Senast: caballus
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 678
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp