Proteiner och fång - nytt

Sv: Proteiner och fång - nytt

Detta är inget nytt. Det är känt sedan länge att höga halter protein i fodret kan orsaka förhöjt insulinsvar. Det verkar vara vissa speciella aminosyror som kan orsaka detta, t.ex. lysin. Här är en studie på hästar från 2001:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11263835

Den här studien omfattar betydligt fler hästar (39 jämfört med endast 5 i den svenska studien). Hästarna i denna studie gavs “2.855 mmol of lysine/kg BW in water” vilket motsvarar 0,417 g/kg kroppsvikt. För en 500 kg häst blir detta 208 g lysin. Om man betänker att underhållsbehovet av lysin enligt NRC 2007 är 27 g så inser man att man får överutfodra rejält om detta ska ha någon praktisk betydelse.

Jag har bara skummat igenom den svenska studien men om man tittar på tabell 1 så är inte bara proteinhalten högre i gruppen CP > 180 utan även sockerhalten är betydligt högre, WSC-f är 124 g i denna grupp mot 78 g i den “låga CP gruppen”. Trots detta säger man i texten följande:

“there was no difference in WSC-f intake between CP groups”

Protein i sig självt orsakar inte laminitis/fång men det finns ingen anledning att överutfodra protein eftersom hästen snabbt gör sig av med ett proteinöverskott. Har man en “fånghäst” så behöver man nog inte bekymra sig nämnvärt om grovfodret innehåller lite mer protein än hästens behov. Det är mycket viktigare att hålla socker- och stärkelsehalten låg samt att motionera hästen. Den här studien visar också på de positiva faktorer som motion har för dessa hästar. Dessutom ger studien indikation på hur man bör utfodra högpresterande hästar.

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·
B
Hästmänniskan Läste dagens tidning imorse och höll på att få fnatt, det är visst ett stall som erbjuder stallplats, foder, strö, VACCINATION, SKONING...
2
Svar
31
· Visningar
2 578
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38