Problem med vilt

bobbbo

Trådstartare
Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett år senare inte vill längre. Värt att nämna är att vi inte tränat med vilt sedan hund var 1,5 år pga. sjukdom hos hund och annat. Nu har vi dock satt igång och var väldigt taggade tills vi fick erfara denna "nya" sida av hund.

Nu får han en liten fryst fågel i mun så fort vi kommer hem, även på promenader med olika övningar. Det funkar ok. Dock hel- till halvfryst fågel. På kurs med tinad fågel tycker han fortf det är "blä". Han tycker dock det är helfestligt om fågel ligger i strumpa.
I övrigt en lovande apportör (tills detta hände då kanske...) så vi är lite nedslagna då målet var B-prov.

Finns det någon som varit med om samma sak och har tips på hur vi ska träna? :confused:
Solskenshistorier tas tacksamt emot :bow:
 
Så hunden har tagit vilt innan, glatt och frimodigt? Och nu gör den inte längre det?
Spelar det någon roll om det är matvilt eller annat vilt?
 
Vi har testat med småfåglar nu. Innan funkade småfåglar och hare

Småfåglar som sädesärla, blåmes osv?


I så fall hade jag försökt få fatt i vanligt apporteringsvilt först och främst 😃 gräsand, fasan, duva, mås, kanin osv. Börja med matfågel och gå sedan successivt över till svart- och vitfågel.
Om hunden förstår att den ska bära och hålla viltet sedan tidigare, så hade jag ökat kravbilden. Jag hanterar vilt på precis samma sätt som dummies, och när inte jag gör någon skillnad på det gör sällan hundarna det heller.
 
Småfåglar som sädesärla, blåmes osv?


I så fall hade jag försökt få fatt i vanligt apporteringsvilt först och främst 😃 gräsand, fasan, duva, mås, kanin osv. Börja med matfågel och gå sedan successivt över till svart- och vitfågel.
Om hunden förstår att den ska bära och hålla viltet sedan tidigare, så hade jag ökat kravbilden. Jag hanterar vilt på precis samma sätt som dummies, och när inte jag gör någon skillnad på det gör sällan hundarna det heller.
Vi har provat typ allt men det enda som funkar hittills är fryst duva 😅 Tror inte det är specifikt vilt det handlar om utan snarare att han är osäker på att plocka upp vilt. Vi får försöka trygga honom i att det bara är att bära precis som allt annat.
 
Vi har provat typ allt men det enda som funkar hittills är fryst duva 😅 Tror inte det är specifikt vilt det handlar om utan snarare att han är osäker på att plocka upp vilt. Vi får försöka trygga honom i att det bara är att bära precis som allt annat.

Om ni håller fram en dummie och ber honom hålla den, gör han det då? :) annars hade jag börjat där, och sedan gjort samma procedur med viltet.
 
Om ni håller fram en dummie och ber honom hålla den, gör han det då? :) annars hade jag börjat där, och sedan gjort samma procedur med viltet.
Ja absolut han kan hålla fast, går raka linjer, dirigering etc etc. Han är duktig. Men det faller nu på viltet (som som sagt innan funkat) men förstår att under tiden han mognat något och inte tränat på vilt kanske kommit av sig
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp