Jag kör en äldre modell av roslagsrockarden (10år) med ett idealsele. Allt funkar super i skritten och i traven rakt fram. Om shettisen böjer sig kraftigare åt ena hållet eller när vi svänger pyttelite så börjar svängeln slå i rockarden. Detta händer mer på ena sidan än andra så jag misstänker att linorna har blivit ojämna. (eller så böjer han sig mer åt ena hållet..) Draglinorna sitter bra spända tycker jag eftersom svängeln rör sig bra i skritt och trav. Hur ser jag att de är tillräckligt spända?
I galopp däremot så "hoppar" linorna över piggarna på svängeln och in mot mitten. Jag har köpt snabbkoppling för att få ett säkrare sätt att få dem att sitta, men snabbkopplingen går inte på min svängel?! Är det något fel på svängeln? Armen den sitter på känns lite kort och själva svängeln är för tjock för snabbkopplingarna.
I galopp däremot så "hoppar" linorna över piggarna på svängeln och in mot mitten. Jag har köpt snabbkoppling för att få ett säkrare sätt att få dem att sitta, men snabbkopplingen går inte på min svängel?! Är det något fel på svängeln? Armen den sitter på känns lite kort och själva svängeln är för tjock för snabbkopplingarna.