Problem med böjning

anhe

Trådstartare
Den väldigt orutinerade hästen håller jag på att rida till så smått. Men hon vill ju inte böja åt höger. Vänster går ganska bra, men höger vill hon bara trycka inåt hela tiden, och det med hela kroppen, det är inte det att hon går in eller ut med baken. Hon vill helst inte böja sig alls, inte ens i halsen. Om jag trycker ut bakdelen, eller försöker böja henne i halsen så går hon helst i skänkelvikning, alltså fortfarande utan böjning, gör jag lika i vänster varv/böjning så gör hon en öppnaliknande rörelse, vilket är det jag eftersträvar.

Hon blir bättre, absolut, på att ge efter för böjande tygeltag. Just nu nöjer jag mig med något steg och rakriktar sedan igen, gör mycket halvhalter och liknande. HUR kommer man till rätta med en häst som inte vill böja sig? Jag vill inte ge allt för många signaler på en gång heller, utan gå försiktigt fram. Är det bara träning som gäller tills hon är stark nog att klara av det? Gör jag fel?

En till fråga, i början av träningspasset, innan man fått henne avslappnad, då blir hon gärna väldigt skummig i munnen, men det där är liksom alltid borta i slutet, då är hon helt lugn i munnen, vilket hon inte är i början, men hon är inte heller det minsta skummig, bra eller dåligt? Varför, är det bara en falsk mjukhet i hästen jag uppnått då, alltså, hon har kommit på ett sätt att lura mig?

Så är hon oavsett vad jag gör, om jag så bara rider på en stig i skogen.

Sv: Problem med böjning

Jag kan bara giss, det är svårt när man inte ser hästen framför sig.

Men jag tror du är på rätt väg. Man ska inte kräva för mycket av en häst som har svårt för sig utan man får ta många små steg i stället.

Du skulle kunna testa böjningen från marken kanske med en medhjälpare. Beröm mycket och var inte rädd för att ge en sockerbit ibland när hon varit riktigt duktig.

Kanske blir hon stressad i börjar och tuggar därför överdrivet på bettet och att hon sedan slutar när hon blivit lugnare?

Jag börjar alltid från marken för att få igång henne, då ser jag ju vad hon gör, sedan rider jag. Visst vore det bra med medhjälpare, men det har jag inte tillgång till. Instruktör kommer jag börja med när hon blivit lite grundriden, känns lite tidigt än.

Kanske stämmer att hon blir lite stressad, hon vill ju hemskt gärna springa ifrån arbetet 75% av tiden :angel:

Har du råd så tycker jag du ska börja med instruktör på en gång. Det är nu grunden till många fel läggs ;)

Det vore väl kanske det bästa för att snabbast hitta rätt, men den här hästen är väldigt speciell på många vis, och hon är inte mogen några krav övht mer än det här enkla jag gör.

Måste dessutom leta reda på en instruktör som verkligen kan få en häst i form utan att slita och dra i den. Tyvärr tycker jag ofta det är en massa trixande med tyglarna och det gillar jag inte. Sen har jag aldrig heller träffat på någon som går igenom ryttaren först, hur man ska påverka korrekt med vikthjälper osv. Det handlar mest om att ställa hit och dit och flytta baken hit och dit, hålla emot och driva samtidigt, utan att korrigera så att ryttaren kan underlätta för hästen att utföra önskat.

Men så fort böjning börjar gå igenom och hon svarar rätt på skänklar så är det dags, men det är skynda långsamt som gäller för stunden, både för mig och henne.

Men det finns många bra tränare också!
Dessutom kan man ju alltid byta om man inte gillar sin tränare. Fyra ögon ser bättre än två ;)

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu...jag har ju inte sett din häst..
Men om jag förstår rätt så faller hon in i volten till höger så att den blir mindre och mindre?
När en häst går på en volt sätter den in det innersta benet under kroppen, går den rätt ska den även sätta in det innersta frambenet på samma sätt.
Det jag kom att tänka på när jag läste dit inlägg var att hon kanske har svårt att korsa frambenen så? Inte tillräkligt musklad?
Jag skulle rida mycket skänkelvikning. Då är hästen fortfarande rak, men lär sig att korsa benen, och töja musklerna.
Jag vet inte om du förstår hur jag menar...Men jag kommer inte på något annat sätt att förklara på :crazy:

Absolut, jag håller med dig om att fyra ögon ser bättre än två. Förstår att jag låter lite korkad som vill vänta med instruktör. Visst, hittar jag någon som JAG tycker är duktig, alltså som använder sig av rätt metoder för mig och min häst så skulle jag kunna rida redan nu för instruktör, men annars är det nog bättre att vänta lite tror jag, tills jag fått igenom en del saker, men så fort jag märker att vi inte går framåt så blir det att till hjälp illa kvickt.

Jo, jag förstår precis vad du menar, exakt så har jag fått gjort på en annan häst jag ridit till. Men, hon går mer än gärna i skänkelvikning. Eller, säger jag inget åt henne så tränger hon inåt hela tiden, precis som du antog, men försöker jag böja eller trycka in inner bak så vill hon svara med att gå i skänkelvikning. Skänkelvikning kan hon, och det ganska bra, det är just det där att sätta in höger bak.

Men ska jag ändå fortsätta rida skänkelvikningar med henne tycker du? I och för sig kan det nog vara bra bara något steg, för att sätta igång henne lite om man säger så.

Hon börjar i alla fall släppa till, men är så oerhört känslig för vikt och tygeltag, det är som att hantera en väldigt bräcklig fågelunge, och det är ju lite svårt att tänka om till det efter alla lektioner man tagit med "bromsa fram driv bak" metoden *ryyys*. Det handlar ju förstås mest om att jag ska få ordning på min kropp.

Har du provat sänka handen, nästan till knäet när du rider på volt? Samtidigt jobbar man med skänklarna. Jag tycker sänkt hand med ledande tygeltag är effektivt. Jag har ju travare och vissa av dem är stela i ena sidan, då tycker jag detta är effektivt. Sen att rida för en bra instruktör är alltid att rekommendera, de ser vad inte du inte känner :)

Hmm, men får man till böjning då, blir det inte bara ledande tygeltag, och det blir väl inte samma verkan som böjning? Ber man inte hästen svänga då, istället för att böja sig? Jag har fått för mig att ledande tygeltag - utåt, böjande tygeltag - bakåt mot magen. Men jag kanske missuppfattar?

Dessutom känns det inte äkta på något vis när man sänker händerna för mycket, det blir liksom mer som man drar ner hästen "i form". Nu går det iofs inte att ta så hårt i den här så det går att dra ner henne, inte om man vill ha någon form av framåtbjudning kvar. Hon nöjer sig med den kontakt det blir av att tyglarna hänger i bettet, så löst måste hon hanteras, än så länge, men acceptansen blir bättre.

Det är mer som att överdriva hjälpen för att få dem att förstå. Jag var otydlig, inre tyglen som du sänker till knäet, och i form behöver de inte gå för det men de bör söka sig neråt framåt, man vill ju få den "runt" inner skänklen, mina är oxå otroligt känsliga i munnen, det går inte att ta för mycket för då åker huvudet upp och de stelnar..

Annars tömkör på volt lite, det kan hjälpa.

Jag kan bara råda dig att ta några steg till baka.

Har du Kyraboken?I den beskriver hon (och på sina videos)Komunikation och hästens ABC.Med helt oöverträffad pedagogik hur skapa rätt förbindelse med hästen vid ridning.

Jag har arbetat som instruktör i 15 år och haft en ovärderlig hjälp av Kyra och hennes fantastiska kunskaper som går att nyttja på alla typer av hästar.

Är det så att du inte kan tillgå detta material skall jag försöka skriva ner en del sedan.

PM:a mig gärna, jag har inte tillgång till boken.

Till vad ska jag backa då? Jag har ju precis börjat, har bara ridit henne på detta vis någon vecka, och då inte mer än en till två gånger i veckan. Ska jag övht inte försöka få igenom en böjning? Jag tror faktiskt inte riktigt jag behöver backa, hon börjar nämligen släppa till nu, men däremot kanske det finns en bättre väg att gå. Problemet är väl mest att hon var/är så osymmetriskt elastisk. Men förklara gärna vad som skulle vara lämpligare. Jag backar gärna om jag har något annat att backa till.

Hmm, jag funderar...........

Jo, du kanske har rätt, tror jag missförstod lite hur du menade först, eller jag tror jag skulle kunna få det att passa in i mitt synsätt. Men, skulle jag göra så TROR jag att hon kommer flytta in framdelen ännu mer, för att svänga alltså. Vilket på sätt och vis kanske är det man behöver göra, men bara i något steg då till att börja med. Men det klarar hon redan nu, att böja sig i några steg, med den metod jag använder, men som du säger hänger det nog på förståelsen, och det är väl det som börjar gå igenom nu.

Jag har inget emot ledande tygeltag...använder det själv i vissa situationer..
Men i det här fallet tror jag inte att det löser problemet. Jag får känslan av att hästen isället för att sätta in inner framben under tyngdpungten, sätter in benen in mot mitten - som ett stödben..
(Får en bissar bild på en häst med stödhjul... :p ) Då är det ju inte konstigt att volten blir mindre och mindre! Problemet här tror jag är att hästen får för mycket vikt innåt...Du måste få hästen att ta mer stöd på yttertygel och få in frambenet mer under tyngdpunkten! Inte förvirra hästen och leda den ännumera in mot mitten. Det känns som dubbla budskap.(Var rädd om en känslig häst!!Den är ju guld värd!)
(Sitter här och visar med händerna! Hur mycket hjälper det på en skala!! :o )
Det här innlägget blir bara längre och längre och du blir säkert inte ett dugg klokare...nog bäst att sluta.. Säg till om jag ska försöka förklara bättre...

Du tänker nog som jag tror jag. Jag har heller ingen känsla för att ett ledande tygeltag löser det här problemet. Förklaringen med stödben är ju för rar :D men det är nog precis så det är.

Men för att komma tillrätta med problemet, ska jag fortsätta som jag gör, böja några steg, rakrikta, böja igen osv. Brukar även göra skänkelvikningar som någon sa, men utan ledande tygeltag och utan att ställa, för att få igång henne lite i den riktningen. Det verkar faktiskt som det funkar så, men du kanske har någon annan lösning?

Nu ger jag eftergift på ytter, hon böjer sig och söker stöd igen på ytter i böjningen, men bara ett litet ögonblick alltså, sen byter hon till att hänga i inner istället. Så fort hon inte orkar, alltså börjar hänga i inner, eller jag trasslar in mig i min kropp så avbryter jag, rakriktar och gör om. Hittills verkar det fungera rätt bra faktiskt. Hon är mycket bättre på att ta stöd och arbeta med framåtbjudning. Men vägen är så så lång, varje litet framsteg gläder matte :love:

Jag tycker att du ska fortsätta att göra som du gör. Men att tänka på att avlsuta övningen innan hon välter innåt. När hon sedan blir starkare och starkare och förstår vad du menar, kan du snart rida din volt ska du se! Tänk på att inte själv falla inåt i volten...vilket jag aaaldrig gör sjäv :angel:!
Jag fick en aha upplevelse när jag övningskörde motorcykel! Då finns det en övning som heter garagesvängar! Då ska man styra hojjen till max i en "halvvolt". Jag kan inte räkna hur många gånger jag fick sätta ner mitt "innerben" för att inte välta hojjen!(Vilket jag gjorde några gånger :o ) Så fort jag lärde mig att ha min tyngdpungt rätt, klarade jag också av att svänga utan att vingla!Det är lika dant när vi rider! Även om hästen kanske inte välter...måste den parrera våran vikt på någt sätt!

Hästen som jag rider gjorde presis samma sak som din häst gör. Hon ville INTE böja sig i högra varvet. Så jag började med att göra JÄTTE små volter, kanske 2 meter i diameter. Och på så sätt måste hästen böja sig om den ska kunna gå runt. Detta gjorde jag bara någon enstaka gång varje ridpass så att hon skulle förstå vad jag menade. Och nu har hon blivit mycket bättre, hon kan böja sig och gå på stora volter, men det är desto svårare i hörnen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 147
Senast: Masqueradee
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama